Ujawniono źródło największego w historii trzęsienia ziemi na Marsie

Globalny zespół naukowców ogłosił wyniki bezprecedensowej współpracy mającej na celu poszukiwanie źródła największego w historii zdarzenia sejsmicznego zarejestrowanego na Marsie. Badanie prowadzone pod kierunkiem Uniwersytetu Oksfordzkiego wyklucza uderzenie meteorytu, sugerując zamiast tego, że trzęsienie było wynikiem ogromnych sił tektonicznych wewnątrz skorupy Marsa.

Trzęsienie o sile 4,7 w skali Richtera, które spowodowało wibrację odbijającą się na planecie przez co najmniej sześć godzin, zostało zarejestrowane przez lądownik NASA InSight 4 maja 2022 r. Ponieważ jego sygnał sejsmiczny był podobny do poprzednich trzęsień, o których wiadomo, że są spowodowane uderzeniami meteoroidów zespół uważał, że to zdarzenie (nazwane „S1222a”) mogło być również spowodowane uderzeniem, i rozpoczął międzynarodowe poszukiwania świeżego krateru.

Chociaż Mars jest mniejszy od Ziemi, ma podobną powierzchnię lądową, ponieważ nie ma oceanów. Aby zbadać ten ogromny obszar – 144 mln km2 – kierownik badania, dr Benjamin Fernando z Uniwersytetu Oksfordzkiego, zwrócił się o pomoc do Europejskiej Agencji Kosmicznej, Chińskiej Narodowej Agencji Kosmicznej, Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Agencja Kosmiczna Emiratów. Uważa się, że jest to pierwszy przypadek współpracy wszystkich misji na orbicie wokół Marsa w ramach jednego projektu. Każda grupa zbadała dane ze swoich satelitów krążących wokół Marsa w poszukiwaniu nowego krateru lub jakiejkolwiek innej charakterystycznej sygnatury uderzenia (np. chmury pyłu pojawiającej się w kilka godzin po trzęsieniu).

Po kilku miesiącach poszukiwań zespół ogłosił dzisiaj, że nie znaleziono żadnego świeżego krateru. Doszli do wniosku, że zamiast tego zdarzenie było spowodowane uwolnieniem ogromnych sił tektonicznych we wnętrzu Marsa. Wyniki opublikowane dzisiaj w czasopiśmie Geophysical Research Letters wskazują, że planeta jest znacznie bardziej aktywna sejsmicznie, niż wcześniej sądzono.

Dr Fernando powiedział: „Nadal uważamy, że na Marsie nie ma obecnie żadnej aktywnej tektoniki płyt, więc zdarzenie to było prawdopodobnie spowodowane uwolnieniem naprężeń w skorupie Marsa. Naprężenia te są wynikiem miliardów lat ewolucji; włączając w to chłodzenie i kurczenie się różnych części planety w różnym tempie. Nadal nie do końca rozumiemy, dlaczego w niektórych częściach planety naprężenia wydają się być wyższe niż w innych, ale takie wyniki pomagają nam w dalszych badaniach. Któregoś dnia te informacje mogą nam pomóc zrozumieć, gdzie na Marsie ludzie mogliby bezpiecznie mieszkać, a czego warto unikać!”

Dodał: „Ten projekt stanowi ogromny międzynarodowy wysiłek mający na celu pomoc w rozwiązaniu zagadki S1222a i jestem niesamowicie wdzięczny wszystkim misjom, które się w to przyczyniły. Mam nadzieję, że ten projekt posłuży za szablon produktywnej współpracy międzynarodowej w głębokim kosmosie”.

Dr Daniela Tirsch, koordynatorka naukowa ds. kamery stereofonicznej wysokiej rozdzielczości na pokładzie statku kosmicznego Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej, powiedziała: „Ten eksperyment pokazuje, jak ważne jest utrzymanie zróżnicowanego zestawu instrumentów na Marsie, dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy zagrać w nasze udział w ukończeniu wieloinstrumentalnego i międzynarodowego podejścia do tego badania”.

Z Chin dr Jianjun Liu (Narodowe Obserwatoria Astronomiczne, Chińska Akademia Nauk) dodał: „Jesteśmy gotowi współpracować z naukowcami z całego świata, aby dzielić się i wykorzystywać te dane naukowe w celu uzyskania większej wiedzy o Marsie i jesteśmy dumni, że dostarczyliśmy dane od kolorowych kamer na Tianwen-1, aby włączyli się w te wysiłki.

Dr Dimitra Atri, kierownik grupy ds. Marsa na Uniwersytecie Nowojorskim w Abu Zabi i autorka danych ze statku kosmicznego Hope ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, powiedziała: „To była dla mnie świetna okazja, aby współpracować z zespołem InSight, a także osobami z innych głównych misje poświęcone badaniu Marsa. To naprawdę złoty wiek eksploracji Marsa!”

Dr Constantinos Charalambous z Imperial College London, współautor badania, powiedział: „Brak krateru w naszych poszukiwaniach obrazów S1222a stanowi znaczący kamień milowy w interpretacji sygnałów sejsmicznych na Marsie, kluczowych dla odróżnienia zdarzeń uderzeniowych od sił tektonicznych na Marsie”. Czerwoną Planetę.

S1222a była jednym z ostatnich zdarzeń zarejestrowanych przez sondę InSight przed ogłoszeniem zakończenia misji w grudniu 2022 r. Zespół postępuje teraz naprzód, wykorzystując wiedzę zdobytą w tym badaniu do przyszłych prac, w tym nadchodzących misji na Księżyc i Księżyc Tytana – Saturna.

O InSightie

InSight była misją NASA poświęconą badaniu wnętrza Marsa za pomocą geofizyki, zwłaszcza sejsmologii (badanie trzęsień ziemi). Sonda wystartowała z Kalifornii w maju 2018 roku i wylądowała na Marsie w listopadzie tego roku. Ostatnie dane przesłano w grudniu 2022 r., po tym jak statek kosmiczny utracił moc z powodu rosnącego gromadzenia się pyłu na panelach słonecznych. Zewnętrznymi partnerami misji InSight byli Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Szwajcaria. W Wielkiej Brytanii instytucjami wiodącymi są Imperial College London i Uniwersytet Oksfordzki. Podczas pobytu na Marsie InSight zarejestrował ponad 1300 trzęsień Marsa. Spośród nich co najmniej 8 pochodziło z uderzeń meteoroidów. Największe dwa utworzyły kratery o średnicy około 150 m. Jeśli zdarzenie S1222a powstało w wyniku uderzenia, spodziewalibyśmy się, że krater będzie miał średnicę co najmniej 300 m.

W projekt ten zaangażowane były wszystkie inne aktywne misje obecnie krążące wokół Marsa, które przekazały swoje dane i wiedzę specjalistyczną. Obejmują one:

Sonda MAVEN, Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) i Mars Odyssey należąca do NASA Sonda ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) i Mars Express (MEX) należąca do ESA Emirates Mars Mission (Hope) Agencji Kosmicznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich Tianwen- 1 Misja Chińskiej Narodowej Agencji Kosmicznej Misja Mangalyaan (MOM) Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych, która zakończyła się we wrześniu 2022 r. Przeszukano dane MOM, ale przed zakończeniem misji nie wykonano żadnych odpowiednich zdjęć