Odkrycie nowej egzoplanety pozwala lepiej zrozumieć proces formowania się planet

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył niezwykłą planetę wielkości Jowisza, krążącą wokół małomasywnej gwiazdy TOI-4860, znajdującej się w konstelacji Corvus.

Nowo odkryty gazowy olbrzym, nazwany TOI-4860 b, jest niezwykłą planetą z dwóch powodów: gwiazdy o tak małej masie nie powinny zawierać planet takich jak Jowisz, a planeta wydaje się być szczególnie wzbogacona ciężkimi pierwiastkami.

Badanie, prowadzone przez astronomów z University of Birmingham, zostało opublikowane dzisiaj (piątek, 4 sierpnia) w liście opublikowanym w Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Planeta została początkowo zidentyfikowana za pomocą satelity NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite jako spadek jasności podczas tranzytu na tle swojej gwiazdy macierzystej, ale same te dane były niewystarczające, aby potwierdzić, że jest to planeta.

Zespół wykorzystał Obserwatorium Południowe SPECULOOS, znajdujące się na pustyni Atakama w Chile, do pomiaru sygnału planetarnego w kilku długościach fal i zweryfikowania natury planetarnej. Astronomowie obserwowali również planetę tuż przed i po jej zniknięciu za swoją gwiazdą macierzystą, zauważając, że nie było żadnych zmian w świetle, co oznacza, że ​​planeta nie emitowała żadnych. Na koniec zespół współpracował z japońską grupą korzystającą z Teleskopu Subaru na Hawajach. Wspólnie zmierzyli masę planety, aby w pełni to potwierdzić.

Śledzenie tej gwiazdy i potwierdzenie jej planety było inicjatywą grupy doktorantów w ramach projektu SPECULOOS.

George Dransfield, jedna z tych doktorantek, która niedawno złożyła swoją pracę magisterską na Uniwersytecie w Birmingham, wyjaśnia: „Zgodnie z kanonicznym modelem formowania się planet, im mniejsza masa ma gwiazda, tym mniej masywny jest dysk materii wokół tej gwiazdy.

„Ponieważ planety powstają z tego dysku, powszechnie oczekiwano, że planety o dużej masie, takie jak Jowisz, nie powstaną. Byliśmy jednak ciekawi tego i chcieliśmy sprawdzić kandydatów na planety, aby zobaczyć, czy jest to możliwe. TOI-4860 to nasze pierwsze potwierdzenie a także gwiazda o najniższej masie, na której znajduje się planeta o tak dużej masie”.

Amaury Triaud, profesor egzoplanetologii na Uniwersytecie w Birmingham, który kierował badaniami, powiedział: „Jestem zawsze wdzięczny bystrym doktorantom z naszego zespołu za zaproponowanie obserwacji systemów takich jak TOI-4860. Ich praca naprawdę się opłaciła, ponieważ planety takie jak TOI-4860 są niezbędne do pogłębienia naszej wiedzy na temat formowania się planet.

„Podpowiedź tego, co mogło się wydarzyć, jest ukryta we właściwościach planet, które wydają się być szczególnie wzbogacone w ciężkie pierwiastki. Coś podobnego wykryliśmy również w gwieździe macierzystej, więc jest prawdopodobne, że obfitość ciężkich pierwiastków była katalizatorem procesu formowania się planety. “

Nowy gazowy olbrzym potrzebuje około 1,52 dnia, aby zakończyć pełną orbitę wokół swojej gwiazdy macierzystej, ale ponieważ jej gwiazda macierzysta jest zimną gwiazdą o małej masie, sama planeta może być określana jako „Ciepły Jowisz”. Jest to podklasa planet, która jest szczególnie interesująca dla astronomów, którzy chcą wykorzystać swoje początkowe obserwacje i dowiedzieć się więcej o tym, jak powstają tego rodzaju planety.

Mathilde Timmermans, inna studentka projektu SPECULOOS, pracująca na Uniwersytecie w Liege w Belgii, podsumowuje: „Dzięki bardzo krótkiemu okresowi orbitalnemu i właściwościom gwiazdy macierzystej odkrycie TOI-4860 b stanowi znakomitą okazję do zbadać właściwości atmosferyczne ciepłego Jowisza i dowiedzieć się więcej o tym, jak powstają gazowe olbrzymy”.

Niedawno zespołowi przyznano czas teleskopu na Bardzo Dużym Teleskopie w Chile, który zamierza wykorzystać do potwierdzenia kilku innych planet o podobnych właściwościach.