Astronomowie odkrywają mnóstwo galaktyk podobnych do Drogi Mlecznej we wczesnym Wszechświecie, przepisując na nowo teorie ewolucji kosmicznej

Jak wynika z opublikowanych dzisiaj nowych badań, galaktyki z wczesnego Wszechświata bardziej przypominają naszą Drogę Mleczną, niż wcześniej sądzono, co zmienia całkowicie sposób myślenia naukowców o tworzeniu się struktur we Wszechświecie.

Korzystając z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST), międzynarodowy zespół badaczy, w tym z Uniwersytetu w Manchesterze i Uniwersytetu Wiktorii w Kanadzie, odkrył, że galaktyki takie jak nasza Droga Mleczna dominują w całym wszechświecie i są zaskakująco powszechne.

Galaktyki te sięgają daleko wstecz w historii Wszechświata, a wiele z nich powstało 10 miliardów lat temu lub wcześniej.

Droga Mleczna to typowa galaktyka „dyskowa”, która ma kształt podobny do naleśnika lub dysku kompaktowego, obraca się wokół swojego środka i często zawiera ramiona spiralne. Uważa się, że galaktyki te są najpowszechniejsze w pobliskim Wszechświecie i mogą być tego typu galaktykami, w których może rozwinąć się życie, biorąc pod uwagę naturę ich historii powstawania.

Jednak astronomowie wcześniej uważali, że tego typu galaktyki są zbyt delikatne, aby istnieć we wczesnym Wszechświecie, kiedy łączenie się galaktyk było częstsze, niszcząc to, co uważaliśmy za ich delikatne kształty.

Nowe odkrycie, opublikowane dzisiaj w czasopiśmie Astrophysical Journal, wskazuje, że te galaktyki „dyskowe” występują dziesięć razy częściej, niż przypuszczali astronomowie na podstawie wcześniejszych obserwacji za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Christopher Conselice, profesor astronomii pozagalaktycznej na Uniwersytecie w Manchesterze, powiedział: „Korzystając z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, myśleliśmy, że galaktyki dyskowe prawie nie istniały, dopóki Wszechświat nie miał około sześciu miliardów lat. Nowe wyniki JWST przesuwają czas, w którym te Mleczne Galaktyki podobne do Drogi tworzą się niemal u początków Wszechświata.”

Badania całkowicie obalają dotychczasowe zrozumienie tego, jak według naukowców ewoluuje nasz Wszechświat, a naukowcy twierdzą, że należy rozważyć nowe pomysły.

Główny autor, Leonardo Ferreira z Uniwersytetu Wiktorii, powiedział: „Przez ponad 30 lat uważano, że te galaktyki dyskowe były rzadkie we wczesnym Wszechświecie ze względu na częste gwałtowne spotkania, którym ulegają galaktyki. Fakt, że JWST znajduje tak wiele takich galaktyk, jest kolejnym oznaką mocy tego instrumentu oraz tego, że struktury galaktyk powstają we Wszechświecie wcześniej, w rzeczywistości znacznie wcześniej, niż ktokolwiek przewidywał. ”

Kiedyś sądzono, że galaktyki dyskowe, takie jak Droga Mleczna, były stosunkowo rzadkie w historii kosmosu i że powstały dopiero, gdy Wszechświat był już w średnim wieku.

Wcześniej astronomowie korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a wierzyli, że galaktyki mają głównie nieregularne i osobliwe struktury przypominające łączenie się. Jednak doskonałe możliwości JWST pozwalają nam teraz po raz pierwszy zobaczyć prawdziwą strukturę tych galaktyk.

Naukowcy twierdzą, że jest to kolejny znak, że „struktura” we Wszechświecie tworzy się znacznie szybciej, niż ktokolwiek przewidywał.

Profesor Conselice kontynuuje: „Wyniki JWST pokazują, że galaktyki dyskowe, takie jak nasza Droga Mleczna, są najpowszechniejszym typem galaktyk we Wszechświecie. Oznacza to, że większość gwiazd istnieje i tworzy się w tych galaktykach, co zmienia nasze pełne zrozumienie sposobu powstawania galaktyk Wyniki te sugerują również ważne pytania dotyczące ciemnej materii we wczesnym Wszechświecie, o której wiemy bardzo niewiele.”

„Na podstawie naszych wyników astronomowie muszą ponownie przemyśleć naszą wiedzę na temat powstawania pierwszych galaktyk i tego, jak zachodziła ewolucja galaktyk w ciągu ostatnich 10 miliardów lat”.