Uczestnicy pionierskiej próby edycji genów CRISPR zauważyli poprawę wzroku

Jak wynika z artykułu opublikowanego dzisiaj w New England Journal of Medicine, około 79% uczestników badań klinicznych doświadczyło wymiernej poprawy po poddaniu się eksperymentalnej edycji genów w oparciu o CRISPR, która ma na celu wyleczenie rzadkiej formy ślepoty.

„To badanie pokazuje, że edycja genów CRISPR ma ekscytujący potencjał w leczeniu dziedzicznego zwyrodnienia siatkówki” – powiedział dr Mark Pennesi, współautor artykułu, okulista i główny naukowiec z Oregon Health & Science University w fazie 1/ 2 Próba BRILLIANCE. „Nie ma nic bardziej satysfakcjonującego dla lekarza niż słuchanie, jak pacjent opisuje poprawę wzroku po leczeniu. Jeden z uczestników naszego badania podał kilka przykładów, w tym możliwość znalezienia telefonu po jego zgubieniu i świadomość, że jego ekspres do kawy jest uszkodzony. działa, widząc jego małe światełka.

„Chociaż tego typu zadania mogą wydawać się trywialne dla osób normalnie widzących, takie ulepszenia mogą mieć ogromny wpływ na jakość życia osób słabowidzących”.

W badaniu BRILLIANCE oceniano bezpieczeństwo i skuteczność EDIT-101, eksperymentalnej metody edycji genów opracowanej przez Editas Medicine, która wykorzystuje technologię CRISPR. Eksperymentalne leczenie miało na celu edycję mutacji w genie CEP290, który dostarcza instrukcji tworzenia białka kluczowego dla wzroku.

Osoby z tą mutacją genu cierpią na rzadką chorobę, powszechnie zwaną wrodzoną ślepotą Lebera (LCA, typ 10), na którą obecnie nie ma leku zatwierdzonego przez Agencję ds. Żywności i Leków. Różne typy LCA występują u około 2 lub 3 na 100 000 noworodków.

Instytut Casey Eye OHSU leczył pierwszego uczestnika badania na początku 2020 r. W ramach tej procedury po raz pierwszy zastosowano CRISPR do edycji genów w organizmie człowieka, zwanej edycją genów in vivo.

W nowym artykule opisano wyniki badania do lutego 2023 r. i szczegółowo opisano, jak 14 uczestników badania – 12 dorosłych i dwoje dzieci – zareagowało na otrzymanie EDIT-101 w jednym oku. Kluczowe wyniki obejmują:

11 uczestników, około 79%, wykazało poprawę co najmniej jednego z czterech mierzonych wyników. 6 uczestników, około 43%, wykazało poprawę w dwóch lub więcej wynikach. 6 uczestników, około 43%, zgłosiło poprawę jakości życia związaną ze wzrokiem. U 4 uczestników, około 29%, zaobserwowano klinicznie znaczącą poprawę ostrości wzroku lub tego, jak dobrze potrafili identyfikować obiekty lub litery na mapie. Nie wystąpiły żadne poważne zdarzenia niepożądane związane z leczeniem. Większość zdarzeń niepożądanych miała charakter łagodny lub umiarkowany i wszystkie ustąpiły.

Do oceny skuteczności leczenia eksperymentalnego wykorzystano cztery konkretne wyniki:

Ostrość wzroku Jak dobrze uczestnicy widzieli kolorowe punkty świetlne, patrząc przez specjalistyczne urządzenie, co naukowcy nazywają testem pełnego pola Jak dobrze uczestnicy poruszali się w labiryncie badawczym zawierającym obiekty fizyczne i różną ilość światła Jak często uczestnicy zgłaszali poprawę jakości życia

Dalsze badania w celu przyszłego leczenia

W listopadzie 2022 r. sponsor badania Editas Medicine ogłosił, że wstrzymuje rejestrację do badania i będzie szukać innego partnera, który będzie kontynuował rozwój terapii eksperymentalnej. Pennesi i współpracownicy rozważają współpracę z innymi partnerami handlowymi w celu przeprowadzenia dodatkowych testów we współpracy z firmą Editas. Naukowcy mają nadzieję, że przyszłe badania pozwolą sprawdzić idealne dawkowanie, czy efekt leczenia jest bardziej wyraźny w niektórych grupach wiekowych, np. młodszych pacjentów, a także uwzględnić udoskonalone punkty końcowe umożliwiające pomiar wpływu na codzienne czynności.

„Badanie to pokazuje, że terapia genowa CRISPR w leczeniu dziedzicznej utraty wzroku jest warta kontynuowania w badaniach i próbach klinicznych” – powiedział okulista Mass Eye & Ear, doktor medycyny Eric Pierce, który jest także autorem korespondencyjnym. „Chociaż potrzebne są dalsze badania, aby określić, kto może odnieść największe korzyści, uważamy, że wstępne wyniki są obiecujące. Od kilku uczestników słychać, jak bardzo byli zachwyceni faktem, że w końcu mogli zobaczyć jedzenie na swoich talerzach – to wielka sprawa. Były to pojedyncze osoby która nie potrafiła odczytać żadnych linii na wykresie oka i nie miała możliwości leczenia, co jest niefortunną rzeczywistością w przypadku większości osób z dziedzicznymi chorobami siatkówki”.

„Nasi pacjenci to pierwsze dzieci niewidome od urodzenia, które poddano terapii edycji genów, która znacznie poprawiła ich widzenie w dzień” – powiedział trzeci korespondent artykułu, Tomas S. Aleman, lekarz medycyny, okulista dziecięcy w Szpitalu Dziecięcym w Filadelfii i na Uniwersytecie z Instytutu Scheie Eye w Pensylwanii. „Mamy nadzieję, że badanie utoruje drogę do leczenia młodszych dzieci z podobnymi schorzeniami i dalszej poprawy wzroku. To badanie stanowi przełom w leczeniu chorób genetycznych, w szczególności ślepoty genetycznej, oferując ważne alternatywne metody leczenia, gdy tradycyjne formy terapii, takich jak powiększanie genów, nie wchodzą w grę.”

„Wyniki badania BRILLIANCE dostarczają dowodów na słuszność koncepcji i ważnych wniosków dla opracowania nowych i innowacyjnych leków na dziedziczne choroby siatkówki. Wykazaliśmy, że możemy bezpiecznie dostarczać do siatkówki lek do edycji genów oparty na CRISPR i mieć klinicznie znaczące wyniki”, powiedział dyrektor medyczny Editas Medicine Baisong Mei, MD, Ph.D.

Instytut Casey Eye OHSU jest jednym z pięciu ośrodków klinicznych, które rekrutowały uczestników do badania. Pozostałe miejsca to: Bascom Palmer Eye Institute w Miami na Florydzie; Mass Eye and Ear w Bostonie, Massachusetts; Scheie Eye Institute na Uniwersytecie Pensylwanii i Szpitalu Dziecięcym w Filadelfii; oraz Kellogg Eye Center w Ann Arbor w stanie Michigan.