Starożytne DNA ujawnia azjatyckie pochodzenie wprowadzone do Afryki Wschodniej we wczesnych czasach nowożytnych

Podczas gdy chłopi pańszczyźniani trudzili się, a rycerze toczyli potyczki w Europie, a samurajowie i szogunowie doszli do władzy w Japonii, średniowieczne ludy cywilizacji suahili na wybrzeżach Afryki Wschodniej żyły w wielokulturowych miastach z koralowców i zajmowały się sieciami handlowymi rozciągającymi się na Oceanie Indyjskim.

Archeolodzy, antropolodzy i lingwiści toczą trwającą od stu lat debatę na temat tego, ile ludzie spoza Afryki wnieśli do kultury i przodków suahili. Społeczności suahili mają swoje własne historie, a dowody wskazują na wiele kierunków.

Największa jak dotąd analiza starożytnego DNA w Afryce, która obejmuje pierwsze starożytne DNA odzyskane od członków cywilizacji suahili, przełamała impas.

Badanie ujawnia, że ​​znaczna liczba ludzi z Azji Południowo-Zachodniej przeniosła się na wybrzeże Suahili w średniowieczu i we wczesnych czasach nowożytnych i miała dzieci z mieszkającymi tam ludźmi. Jednak badania pokazują również, że cechy charakterystyczne cywilizacji suahili istniały przed tymi przybyszami.

„Dowody archeologiczne w przeważającej mierze wykazały, że średniowieczna cywilizacja suahili była cywilizacją afrykańską, ale nadal chcieliśmy zrozumieć i kontekstualizować nielokalne dziedzictwo” – powiedział starszy współautor Chapurukha Kusimba, profesor antropologii na University of South Florida.

„Wybranie ścieżki genetyki w celu znalezienia odpowiedzi wymagało odwagi i otworzyło drzwi, za którymi leżą odpowiedzi, które zmuszają nas do myślenia w nowy sposób” – powiedział.

Analizy, opublikowane 29 marca w Nature, obejmowały nowo zsekwencjonowane starożytne DNA 80 osobników z wybrzeża Suahili i sąsiadów w głębi lądu, datowane na okres od 1300 do 1900 roku n.e.

Obejmowały one również nowe sekwencje genomowe pochodzące od 93 współczesnych użytkowników języka suahili oraz wcześniej opublikowane dane genetyczne z różnych starożytnych i współczesnych grup wschodnioafrykańskich i euroazjatyckich.

Międzynarodowym zespołem kierowali Kusimba i David Reich, profesor genetyki w Blatavnik Institute w Harvard Medical School i profesor biologii ewolucyjnej człowieka na Uniwersytecie Harvarda.

Mieszanie się Azji i Afryki

Badanie ujawniło, że około 1000 roku n.e. strumień migrantów z Azji Południowo-Zachodniej mieszał się z mieszkańcami Afryki w wielu miejscach wzdłuż wybrzeża Suahili, tworząc blisko połowę przodków analizowanych starożytnych osobników.

„Wyniki dostarczają jednoznacznych dowodów na trwające od ponad tysiąca lat mieszanie się kultur na wschodnim wybrzeżu Afryki, w którym Afrykanie wchodzili w interakcje i zakładali rodziny z imigrantami z innych części Afryki i świata Oceanu Indyjskiego” – powiedział Reich.

Badanie potwierdziło, że podstawa kultury suahili pozostała niezmieniona, nawet gdy przybyli przybysze, a islam stał się dominującą religią regionalną, powiedział Kusimba; język pierwotny, architektura grobowców, kuchnia, kultura materialna, matrylokalne miejsce zamieszkania i matriarchalne pokrewieństwo pozostały z natury afrykańskie i bantu.

Odkrycia są sprzeczne z szeroko dyskutowanym poglądem naukowym, według którego cudzoziemcy wnieśli niewielki wkład w narody Suahili, stwierdzili autorzy.

Naukowcy dodali, że odkrycia obalają również diametralnie przeciwny punkt widzenia dominujący w czasach kolonialnych, który utrzymywał, że Afrykanie wnieśli niewielki wkład w miasta Suahili.

„Starożytne DNA pozwoliło nam odnieść się do długotrwałej kontrowersji, której nie można było przetestować bez danych genetycznych z tych czasów i miejsc” – powiedział Reich.

Naukowcy odkryli, że pierwsze fale przybyszów pochodziły głównie z Persji. Odkrycia te są zgodne z najstarszymi ustnymi opowieściami suahili, które opowiadają o perskich (Shirazi) kupcach lub książętach przybywających do wybrzeży Suahili.

„Ekscytujące było znalezienie biologicznych dowodów na to, że ustna historia suahili prawdopodobnie przedstawia genetyczne pochodzenie suahili, a także dziedzictwo kulturowe” – powiedziała Esther Brielle, pracownik naukowy w dziedzinie genetyki w laboratorium Rzeszy.

Brielle jest współautorem artykułu wraz ze Stephanie Wynne-Jones z University of York i Jeffreyem Fleisherem z Rice University.

Po około 1500 roku n.e. źródła przodków stawały się coraz bardziej arabskie. W późniejszych stuleciach mieszanie się z innymi populacjami z Azji i Afryki jeszcze bardziej zmieniło skład genetyczny społeczności na wybrzeżu Suahili.

Wkład dotyczący przodków kobiet z Indii

Analizy wykazały również, że początkowy strumień migrantów miał około 90 procent przodków od perskich mężczyzn i 10 procent przodków od indyjskich kobiet.

Chociaż artefakty związane z Azją Południową są dobrze udokumentowane na stanowiskach archeologicznych w Suahili, a indyjskie słowa zostały włączone do języka suahili, „nikt wcześniej nie stawiał hipotezy o ważnej roli Indian w przyczynianiu się do wzrostu populacji średniowiecznych miast suahili” – powiedział Reich.

Ekstremalne różnice płciowe w wkładach genetycznych

Dominującymi grupami, które przyczyniły się do powstania populacji wybrzeży Suahili podczas początkowego napływu w 1000 roku n.e., byli Persowie i Afrykanki. Podobne genetyczne sygnatury nierównowagi płci w innych populacjach na całym świecie czasami wskazują, że przybywający mężczyźni przymusowo poślubiali miejscowe kobiety, ale ten scenariusz nie jest zgodny z tradycją matriarchalnych społeczeństw suahili, twierdzą autorzy.

Reich powiedział, że bardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest to, że „perscy mężczyźni sprzymierzyli się z lokalnymi rodzinami kupieckimi i żenili się z nimi oraz przyjęli lokalne zwyczaje, aby umożliwić im odnoszenie większych sukcesów w handlu”.

Autorzy twierdzą, że ich hipotezę potwierdza fakt, że dzieci perskich ojców i matek mieszkających na wybrzeżu Suahili przekazały język swoich matek, a matriarchalne tradycje regionu nie zmieniły się nawet po tym, jak miejscowi osiedlili się z ludźmi z tradycyjnie patriarchalnych regionów Persji i Arabii i praktykowali islamską religię swoich męskich przodków.

Genetyka i tożsamość

Zespół odkrył, że odsetek persko-indyjskich przodków zmniejszył się wśród wielu mieszkańców wybrzeża Suahili w ciągu ostatnich kilku stuleci. Autorzy stwierdzili, że wielu spośród mieszkańców dzisiejszej Kenii, którzy identyfikują się jako Suahili i poddano analizie ich genomy, było „genetycznie bardzo różnych” od ludzi, którzy żyli w regionie w czasach średniowiecznych, podczas gdy inni zachowali znaczne średniowieczne pochodzenie.

„Wyniki te podkreślają ważną lekcję ze starożytnego DNA: chociaż możemy dowiedzieć się o przeszłości za pomocą genetyki, nie definiuje ona dzisiejszej tożsamości” – powiedział Reich.

Dekolonizacja historii

Oprócz pomocy w zróżnicowaniu populacji objętych starożytnymi badaniami DNA, badanie odsuwa się od „głęboko trudnej historii” ponad 500 lat kolonizacji w tym regionie Afryki, która nadal jest głównym problemem dzisiaj, powiedział Reich.

„Historia pochodzenia suahili została uformowana prawie w całości przez osoby spoza suahili” – powiedział.

Wyniki badań „sprzeczają się i komplikują” narracje prezentowane w kręgach archeologicznych, historycznych i politycznych, powiedział Kusimba, który spędził 40 lat pracując nad odzyskaniem suahilijskiej przeszłości i zajęciem się niesprawiedliwością doświadczaną przez potomków cywilizacji suahili.