Odkryto nowego dinozaura: ankylozaury mogły być znacznie bardziej zróżnicowane niż pierwotnie sądzono

Nowy opancerzony dinozaur, znany jako ankylozaur, został opisany i nazwany na cześć profesora Paula Barretta z Muzeum Historii Naturalnej.

Vectipelta barretti została odkryta w formacji Wessex na wyspie Wight i reprezentuje pierwszego opancerzonego dinozaura z wyspy dinozaurów, który został opisany od 142 lat.

Główny autor, Stuart Pond, wyjaśnił znaczenie tego znaleziska: „To ważny okaz, ponieważ rzuca światło na różnorodność ankylozaurów w obrębie formacji Wessex i wczesnej kredy Anglii.

“Przez prawie 142 lata wszystkie szczątki ankylozaurów z wyspy Wight były przypisywane Polacanthus foxii, słynnemu dinozaurowi z wyspy, a teraz wszystkie te znaleziska wymagają ponownego zbadania, ponieważ opisaliśmy ten nowy gatunek.”

Nowy gatunek różni się od Polacanthus foxii, dotychczas jedynego znanego ankylozaura z wyspy Wight, kilkoma kluczowymi cechami. Skamieniałe szczątki wykazują różnice w kręgach szyjnych i tylnych, bardzo odmienną budowę miednicy i bardziej przypominającą ostrze kolczastą zbroję.

Naukowcy wykorzystali analizę filogenetyczną do ustalenia pokrewieństw między różnymi ankylozaurami i odkryli, że w rzeczywistości nie są one bardzo blisko spokrewnione. W rzeczywistości stwierdzono, że Vectipelta była najbliżej spokrewniona z niektórymi chińskimi ankylozaurami, co sugeruje, że dinozaury przemieszczały się swobodnie z Azji do Europy we wczesnej kredzie.

Vectipelta barretti wędrowała po ziemi we wczesnej kredzie, kiedy skamieniałości są rzadkie na całym świecie. Doprowadziło to niektórych do sugestii, że masowe wymieranie miało miejsce pod koniec okresu jurajskiego, co sprawia, że ​​zrozumienie różnorodności dinozaurów w tym czasie ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, czy takie zdarzenie miało miejsce i jak życie się odrodziło. Ponieważ skały z tego okresu są w większości nieobecne w Ameryce Północnej, formacja Wessex i wyspa Wight są niezwykle ważnymi obszarami dla odpowiedzi na te pytania.

W tamtym czasie wyspa Wight miała klimat podobny do śródziemnomorskiego i była równiną zalewową pokrytą dużym meandrującym systemem rzecznym. Powodzie zmyły razem materiał organiczny, taki jak rośliny, kłody, a nawet ciała dinozaurów, a gdy wody opadły, ta materia organiczna zostałaby wyizolowana w stawach na równinie zalewowej, które ostatecznie wyschły i zostały zakopane w gliniastej glebie, zachowując ten materiał organiczny jak skamieliny, które znajdujemy dzisiaj.

Nadając imię nowemu dinozaurowi profesorowi Paulowi Barrettowi z Muzeum Historii Naturalnej, starszy autor, dr Susannah Maidment, powiedziała: „Ja i niektórzy inni autorzy biorący udział w tym badaniu byliśmy mentorami lub nadzorowani przez Paula przez większość naszych karier i było to godne uwagi nam, że Paul nie miał jeszcze dinozaura nazwanego jego imieniem. Ma ogromny wpływ na paleontologię kręgowców i jest światowym autorytetem w dziedzinie dinozaurów.

„Naprawdę chcieliśmy mu podziękować za wsparcie i opiekę mentorską, dlatego zdecydowaliśmy się nazwać jego imieniem wolno poruszający się, kolczasty organizm”.

Profesor Paul Barrett pracuje w Muzeum Historii Naturalnej w Londynie od 20 lat iw tym czasie opublikował imponujące 220 artykułów naukowych. Wypromował także 31 doktorantów i był mentorem wielu innych, wspierając całe nowe pokolenie paleontologów.

O honorze, prof. Jestem pewien, że wszelkie podobieństwo fizyczne jest czysto przypadkowe.

Zespół jest optymistą, że w przyszłości na tym obszarze zostanie odkrytych więcej gatunków. Dr Maidment podsumował: „Mamy nowe iguanodonty, które ustawiamy w kolejce, aby je przygotować i zbadać. Myślę, że mamy co najmniej dwa nowe taksony w zbiorach. Jeśli chodzi o ankylozaury, są one nieco rzadsze, więc myślę, że musimy mieć oczy szeroko otwarte.

Nowy dinozaur jest częścią ważnej na arenie międzynarodowej kolekcji Dinosaur Isle Museum, prowadzonej przez Isle of Wight Council. Części dinozaura będą wystawione w muzeum podczas wakacji szkolnych. Kości zostały oczyszczone z otaczającej je matrycy przez pracowników i wolontariuszy muzeum, co umożliwiło przeprowadzenie badań.