Wyższe stężenie tłuszczu we krwi bardziej szkodliwe niż początkowo sądzono

Nowe badanie wykazało, że podwyższony poziom tłuszczów we krwi u osób z cukrzycą typu 2 i otyłością jest bardziej szkodliwy niż wcześniej sądzono.

U pacjentów z chorobami metabolicznymi podwyższony poziom tłuszczu we krwi powoduje stres w komórkach mięśniowych – reakcję na zmiany poza komórką, które uszkadzają ich strukturę i funkcję.

Naukowcy z Uniwersytetu w Leeds odkryli, że te zestresowane komórki wysyłają sygnał, który można przekazać innym komórkom.

Sygnały, znane jako ceramidy, mogą przynosić krótkoterminową korzyść ochronną, ponieważ są częścią mechanizmu zaprojektowanego w celu zmniejszenia stresu w komórce. Ale w chorobach metabolicznych, które są stanami długotrwałymi, sygnały mogą zabić komórki, nasilić objawy i pogorszyć chorobę.

Od dawna wiadomo, że zwiększona zawartość tłuszczu we krwi uszkadza tkanki i narządy, przyczyniając się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i metabolicznych, w tym cukrzycy typu 2. Choroba może być spowodowana otyłością, której wskaźniki na całym świecie prawie potroiły się od 1975 roku. W 2016 roku ponad 650 milionów dorosłych w wieku 18 lat i starszych cierpiało na otyłość.

Kierownik badań Lee Roberts, profesor Fizjologii Molekularnej i Metabolizmu w Szkole Medycznej Uniwersytetu w Leeds, powiedział: „Chociaż badania te są na wczesnym etapie, nasze odkrycie może stanowić podstawę nowych terapii lub podejść terapeutycznych zapobiegających rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych. i choroby metaboliczne, takie jak cukrzyca, u osób z podwyższonym poziomem tłuszczów we krwi w otyłości”.

W laboratorium zespół odtworzył poziomy tłuszczu we krwi obserwowane u ludzi z chorobą metaboliczną, wystawiając komórki mięśni szkieletowych na działanie kwasu tłuszczowego zwanego palmitynianem. Komórki zaczęły przekazywać sygnał ceramidowy.

Kiedy komórki te zmieszano z innymi, które nie były wcześniej narażone na działanie tłuszczów, naukowcy odkryli, że komunikowały się one ze sobą, przenosząc sygnał w pakietach zwanych pęcherzykami zewnątrzkomórkowymi.

Eksperyment został powtórzony na ludzkich ochotnikach z chorobami metabolicznymi i dał porównywalne wyniki. Odkrycia dają zupełnie nowy punkt widzenia na to, jak komórki reagują na stres, co ma ważne konsekwencje dla naszej wiedzy na temat niektórych chorób metabolicznych, w tym otyłości.

Profesor Roberts powiedział: „Te badania dają nam nowe spojrzenie na rozwój stresu w komórkach osób z otyłością i zapewniają nowe ścieżki do rozważenia przy opracowywaniu nowych metod leczenia chorób metabolicznych.

„Wraz z coraz większą epidemią otyłości, ciężar powiązanych chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 2, wymaga nowych metod leczenia. Mamy nadzieję, że wyniki naszych badań otwierają nową drogę do badań, które pomogą rozwiązać ten rosnący problem”.

Artykuł zatytułowany “Długołańcuchowe ceramidy to nieautonomiczne sygnały komórkowe łączące lipotoksyczność ze stresem retikulum endoplazmatycznego w mięśniu szkieletowym” został opublikowany w Nature Communications.

W skład międzynarodowego zespołu badawczego weszli koledzy z Uniwersytetu Cambridge, Uniwersytetu w Bonn, Uniwersytetu Bari, Imperial College i AstraZeneca.

Materiały dostarczone przez Uniwersytet w Leeds. Uwaga: Treść można edytować pod kątem stylu i długości.