„Strefy terminatorów” na odległych planetach mogą być siedliskiem życia

W nowym badaniu astronomowie z University of California w Irvine opisują, w jaki sposób życie pozaziemskie może potencjalnie istnieć na odległych egzoplanetach wewnątrz specjalnego obszaru zwanego „strefą terminatora”, który jest pierścieniem na planetach, których jedna strona jest zawsze zwrócona w stronę swojej gwiazdy i jedna strona, która jest zawsze ciemna.

„Te planety mają stałą stronę dzienną i stałą stronę nocną” – powiedziała Ana Lobo, doktor habilitowany na Wydziale Fizyki i Astronomii UCI, która kierowała nową pracą, która właśnie została opublikowana w The Astrophysical Journal. Lobo dodał, że takie planety są szczególnie powszechne, ponieważ istnieją wokół gwiazd, które stanowią około 70 procent gwiazd widocznych na nocnym niebie – tak zwanych karłów typu M, które są stosunkowo ciemniejsze niż nasze Słońce.

Terminator to linia oddzielająca dzienną i nocną stronę planety. Strefy terminatora mogą istnieć w tej „właściwej” strefie temperaturowej pomiędzy zbyt wysoką a zbyt zimną.

„Chcesz planety, która znajduje się w idealnym miejscu o temperaturze odpowiedniej do posiadania wody w stanie ciekłym”, powiedział Lobo, ponieważ woda w stanie ciekłym, o ile wiedzą naukowcy, jest niezbędnym składnikiem życia.

Po ciemnych stronach planet terminatorów wieczna noc powodowałaby gwałtowne spadki temperatur, które mogłyby spowodować zamrożenie wody w lodzie. Strona planety zawsze zwrócona w stronę swojej gwiazdy może być zbyt gorąca, aby woda mogła długo pozostawać na otwartej przestrzeni.

„To planeta, na której dzienna strona może być bardzo gorąca, daleko poza miejscem zamieszkania, a nocna strona będzie mroźna, potencjalnie pokryta lodem. Po nocnej stronie mogą znajdować się duże lodowce” – powiedział Lobo.

Lobo, wraz z Aomawa Shields, profesorem nadzwyczajnym fizyki i astronomii UCI, modelowali klimat planet terminatorskich za pomocą oprogramowania zwykle używanego do modelowania klimatu naszej własnej planety, ale z kilkoma poprawkami, w tym spowolnieniem rotacji planet.

Uważa się, że po raz pierwszy astronomowie byli w stanie wykazać, że takie planety mogą utrzymać nadający się do zamieszkania klimat ograniczony do tego regionu terminatora. W przeszłości naukowcy badali głównie egzoplanety pokryte oceanami w poszukiwaniu kandydatów do zamieszkania. Ale teraz, gdy Lobo i jej zespół wykazali, że planety terminatorskie są również żywymi schronieniami dla życia, zwiększa to możliwości, z których astronomowie polujący na życie mają do wyboru.

„Próbujemy zwrócić uwagę na planety o większej ilości wody, które pomimo braku rozległych oceanów mogą mieć jeziora lub inne mniejsze zbiorniki z płynną wodą, a te klimaty mogą być w rzeczywistości bardzo obiecujące” – powiedział Lobo.

Lobo dodał, że jednym z kluczy do odkrycia było dokładne określenie, jaki rodzaj planety w strefie terminatora może zatrzymywać wodę w stanie ciekłym. Jeśli planeta jest w większości pokryta wodą, to woda zwrócona w stronę gwiazdy prawdopodobnie wyparowałaby i pokryłaby całą planetę grubą warstwą pary.

Ale jeśli jest ziemia, ten efekt nie powinien wystąpić.

„Ana pokazała, że ​​jeśli na planecie jest dużo lądu, scenariusz, który nazywamy„ możliwością zamieszkania przez terminatorów ”, może istnieć o wiele łatwiej” – powiedział Shields. „Te nowe i egzotyczne stany nadające się do zamieszkania, które odkrywa nasz zespół, nie są już science fiction – Ana wykonała pracę, aby pokazać, że takie stany mogą być stabilne klimatycznie”.

Uznanie stref terminatorskich za potencjalne porty dla życia oznacza również, że astronomowie będą musieli dostosować sposób, w jaki badają klimat egzoplanet pod kątem oznak życia, ponieważ biosygnatury tworzone przez życie mogą być obecne tylko w określonych częściach atmosfery planety.

Prace pomogą również w informowaniu przyszłych wysiłków zespołów korzystających z teleskopów, takich jak Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba lub teleskop Large Ultraviolet Optical Infrared Surveyor, który jest obecnie opracowywany w NASA, podczas poszukiwania planet, na których może istnieć życie pozaziemskie.

„Eksplorując te egzotyczne stany klimatyczne, zwiększamy nasze szanse na znalezienie i właściwą identyfikację planety nadającej się do zamieszkania w najbliższej przyszłości” – powiedział Lobo.