Prawdziwy gigantyczny wombat sprawia, że ​​podium Diprotodona się chwieje

Jeśli myślałeś, że Australia jest domem tylko dla jednego starożytnego „gigantycznego wombata”, pomyśl jeszcze raz.

Podczas gdy Diprotodon – wymarły gatunek megafauny, który jest daleko spokrewniony z wombatami, ale był wielkości małego samochodu – jest powszechnie (ale błędnie) uważany za australijskiego “gigantycznego wombata”, naukowcy z Griffith University rzucili światło na duży gatunek należący do współczesnej rodziny wombatów.

Kompletna czaszka tego prawdziwego gigantycznego wombata, znaleziona w jaskini Rockhampton w Queensland i szacowana na około 80 000 lat, została po raz pierwszy opisana przez zespół kierowany przez profesora Juliena Louysa z Australijskiego Centrum Badań nad Ewolucją Człowieka w Griffith. .

Profesor nadzwyczajny Louys powiedział, że odkrycie dostarczyło bezprecedensowego wglądu w biologię i wygląd tych wcześniej mało znanych „delikatnych gigantów”.

„Wymarła megafauna Australii nigdy nie przestaje zadziwiać i intrygować nie tylko Australijczyków, ale ludzi na całym świecie” – powiedział.

„Chociaż Diprotodon jest jednym z najbardziej charyzmatycznych gigantycznych ssaków, które wyginęły, Diprotodon jest powszechnie określany jako„ gigantyczny wombat ”. Ale to nieprawda, ponieważ Diprotodon należy do zupełnie innej rodziny – równoznaczne z powiedzeniem, że hipopotam to tylko gigant świnia.

„Były jednak prawdziwe gigantyczne wombaty. Tradycyjnie były one słabo znane, ale odkrycie najbardziej kompletnej czaszki jednego z tych gigantów, Ramsayii, dało nam możliwość zrekonstruowania, jak wyglądało to stworzenie, gdzie i kiedy się pojawiło. żył i jak przebiegała ewolucja gigantycznych wombatów w Australii”.

Czaszkę i żuchwę skamieliny Ramsayia magna odkryto z tyłu przedniej komory jaskini Lower Johansons w Rockhampton na początku XXI wieku, ale dopiero późniejsze wykopaliska i analizy przeprowadzone przez zespół profesora Louysa potwierdziły, że należą do wcześniej opisany, ale bardzo słabo poznany gatunek.

Wymarłe gigantyczne wombaty z rodziny Vombatidae (szeroko definiowane jako dwa razy większe od współczesnych wombatów) są rzadsze niż skamieniałe diprotodonty, które często są popularnie – i błędnie – określane jako gigantyczne wombaty.

Profesor nadzwyczajny Louys powiedział, że ten gigantyczny wombat – Ramsayia – miał rozległe zatoki czaszkowe, których wcześniej nie zgłaszano u wombata.

„To wskazuje, że wombat miał dużą, zaokrągloną czaszkę, do której przyczepiały się specyficzne i silne mięśnie żucia” – powiedział.

„Gigantyczny wombat posiadał również„ kręgosłup przedszczękowy ”, co wskazuje na to, że miał duży, mięsisty nos.

„W tym artykule pokazujemy, że wszystkie prawdziwe gigantyczne wombaty najpierw wyewoluowały duże rozmiary ciała, a następnie indywidualnie wyspecjalizowały się w jedzeniu różnych rodzajów traw.

„Określiliśmy również wiek tego gatunku na około 80 000 lat. Jest to pierwsza data dla tego gatunku i znacznie wcześniejsza niż przybycie człowieka do Australii, chociaż nadal nie wiemy dokładnie, kiedy i dlaczego ten gatunek wymarł”.

W czasopiśmie Papers In Palaeontology opublikowano wyniki badań pt.

Materiały dostarczone przez Uniwersytet Griffitha. Uwaga: treść może być edytowana pod kątem stylu i długości.