Nowy gigantyczny dinozaur daje wgląd w to, dlaczego wielu prehistorycznych mięsożerców miało tak małe ramiona

Zespół współkierowany przez badacza z University of Minnesota Twin Cities, Petera Makovicky’ego i argentyńskich kolegów Juana Canale i Sebastiana Apesteguíę, odkrył nowego ogromnego, mięsożernego dinozaura, nazwanego Meraxes gigas. Nowy dinozaur dostarcza wskazówek na temat ewolucji i biologii dinozaurów, takich jak karcharodontozaur i tyranozaur – w szczególności, dlaczego te zwierzęta miały tak duże czaszki i maleńkie ramiona.

Badanie zostało opublikowane w Current Biology, recenzowanym czasopiśmie naukowym z dziedziny biologii.

Naukowcy początkowo odkryli Meraxes w Patagonii w 2012 roku, a ostatnie kilka lat spędzili na wydobyciu, przygotowaniu i analizie okazu. Dinozaur należy do rodziny Carcharodontosauridae, grupy gigantycznych mięsożernych teropodów, do której należy również Giganotosaurus, jeden z największych znanych dinozaurów żywiących się mięsem i jedna z gadów gwiazd niedawno wydanego filmu „Jurassic World: Dominion”.

Choć nie był największym spośród karcharodontozaurydów, Meraxes wciąż był imponującym zwierzęciem mierzącym około 36 stóp od pyska do końca ogona i ważącym około 9000 funtów. Naukowcy wydobyli Meraxes ze skał, które mają około 90-95 milionów lat, wraz z innymi dinozaurami, w tym kilkoma okazami zauropodów o długich szyjach.

Meraxes jest jednym z najbardziej kompletnych szkieletów karcharodontozaura, jakie paleontolodzy odkryli dotychczas na półkuli południowej i obejmuje prawie całą czaszkę, biodra oraz lewe i prawe ręce i nogi zwierzęcia.

„Fajne jest to, że odkryliśmy, że plan ciała jest zaskakująco podobny do tyranozaurów, takich jak T. rex”, powiedział Peter Makovicky, jeden z głównych autorów badania i profesor na University of Minnesota NH Winchell School of Earth and Environmental Sciences. . „Ale nie są szczególnie blisko spokrewnieni z T. rexem. Pochodzą z bardzo różnych gałęzi mięsnego drzewa genealogicznego dinozaurów. Tak więc to nowe odkrycie pozwoliło nam zastanowić się nad pytaniem: „Dlaczego te mięsożerne dinozaury są takie duże i mają te malutkie rączki?”

„Odkrycie tego nowego karcharodontozaura, jak dotąd najbardziej kompletnego, daje nam wyjątkową okazję do poznania ich systematyki, paleobiologii i prawdziwej wielkości, jak nigdy dotąd” – powiedział Sebastian Apesteguía, współautor badania i badacz. na Uniwersytecie Maimonides w Argentynie.

Dzięki danym statystycznym dostarczonym przez Meraxes naukowcy odkryli, że duże, megadrapieżne dinozaury we wszystkich trzech rodzinach terapodów rosły w podobny sposób. Wraz z ewolucją ich czaszki rosły, a ramiona stopniowo się skracały.

Możliwe zastosowania maleńkich kończyn przednich u T. rexa i innych dużych dinozaurów mięsożernych były przedmiotem wielu spekulacji i debat.

„Sugerujemy, że mamy do tego inne podejście”, powiedział Makovicky. „Nie powinniśmy się tak bardzo martwić o to, do czego używane są ramiona, ponieważ ramiona są faktycznie zmniejszane w wyniku masywnych czaszek. Bez względu na to, do czego były używane lub nie, ramiona przejmują drugorzędną funkcję, ponieważ czaszka jest zoptymalizowana do obsługi większej ofiary.

Naukowcy odkryli również, że karcharodontozaurydy, w tym gatunki z Patagonii, ewoluowały bardzo szybko, ale wkrótce potem nagle zniknęły z zapisu kopalnego.

„Zwykle, gdy zwierzęta są na skraju wyginięcia, dzieje się tak dlatego, że ich tempo ewolucji jest dość powolne, co oznacza, że ​​nie przystosowują się bardzo szybko do swojego środowiska” – wyjaśnia Juan Canale, główny autor badania i badacz z National University. Rio Negro. „Mamy tutaj dowody na to, że Meraxes i jego krewni ewoluowali dość szybko, a mimo to w ciągu kilku milionów lat istnienia zniknęli i nie wiemy dlaczego. To jedno z tych znalezisk, w których można odpowiedzieć na kilka pytań, ale generuje więcej pytań na przyszłość”.

Badania zostały sfinansowane przez National Geographic Society, gminę Villa El Chocón, Fundację Felixa de Azary oraz Field Museum w Chicago.

Oprócz Makovicky’ego, Apesteguía i Canale w skład zespołu badawczego wchodzili badacz z National University of Río Negro Alejandro Haluza; badacz z Uniwersytetu Maimonides Pablo Gallina; Adiunkt w Instytucie Technologii Zachodniej Wirginii Jonathan Mitchell; Naukowiec z Muzeum Historii Naturalnej hrabstwa Los Angeles, Nathan Smith; Thomas Cullen, badacze z Uniwersytetu Carleton; Akiko Shinya z Field Museum w Chicago; oraz badacz z National University of San Luis Federico Gianechini.