Znaleziska z wraku statku Uluburun sprzed 2000 lat ujawniają złożoną sieć handlową

Ponad 2000 lat przed zatonięciem Titanica na północnym Atlantyku, inny słynny statek rozbił się na Morzu Śródziemnym u wschodnich wybrzeży Uluburun – w dzisiejszej Turcji – przewożąc tony rzadkiego metalu. Od czasu odkrycia wraku statku Uluburun w 1982 roku naukowcy badali zawartość wraku statku Uluburun, aby lepiej zrozumieć ludzi i organizacje polityczne, które dominowały w okresie znanym jako późny

Teraz zespół naukowców, w tym Michael Frachetti, profesor archeologii na Uniwersytecie Waszyngtońskim w St. Louis, odkrył zaskakujące odkrycie: małe społeczności pasterzy zamieszkujących tereny dzisiejszego Uzbekistanu w Azji Środkowej produkowały i dostarczały ok. jednej trzeciej cyny znalezionej na pokładzie statku – cyny, która była w drodze na rynki wokół Morza Śródziemnego w celu przerobienia na pożądany metal z brązu.

Badania, opublikowane 30 listopada w Science Advances, były możliwe dzięki postępom w analizach geochemicznych, które umożliwiły naukowcom ustalenie z dużą pewnością, że część cyny pochodzi z prehistorycznej kopalni w Uzbekistanie, ponad 2000 mil od Hajfy, gdzie pechowy statek załadował swój ładunek.

Ale jak to możliwe? W tym okresie regiony górnicze Azji Środkowej były okupowane przez małe społeczności góralskich pasterzy – z dala od dużego ośrodka przemysłowego lub imperium. A teren między tymi dwiema lokalizacjami, który przebiega przez Iran i Mezopotamię, był nierówny, co bardzo utrudniałoby przenoszenie ton metali ciężkich.

Frachetti oraz inni archeolodzy i historycy zostali zaangażowani do pomocy w ułożeniu puzzli. Ich odkrycia ujawniły szokująco złożony łańcuch dostaw, który obejmował wiele etapów, aby dostarczyć cynę z małej społeczności górniczej na rynek śródziemnomorski.

„Wygląda na to, że ci lokalni górnicy mieli dostęp do rozległych międzynarodowych sieci i – poprzez handel lądowy i inne formy łączności – byli w stanie przekazać ten niezwykle ważny towar aż do Morza Śródziemnego” – powiedział Frachetti.

„To zdumiewające, gdy dowiadujemy się, że zróżnicowany kulturowo, wieloregionalny i wielowektorowy system handlu stanowił podstawę eurazjatyckiej wymiany cyny w późnej epoce brązu”.

Dodaje do tajemnicy fakt, że przemysł wydobywczy wydaje się być prowadzony przez lokalne społeczności na małą skalę lub wolnych robotników, którzy negocjowali ten rynek poza kontrolą królów, cesarzy lub innych organizacji politycznych, powiedział Frachetti.

„Patrząc na to z perspektywy, byłby to równowartość handlowa, gdyby całe Stany Zjednoczone zaopatrywały się w energię z małych przydomowych platform wiertniczych w środkowym Kansas” – powiedział.

O badaniach

Według Wayne’a Powella, profesora nauk o ziemi i środowisku w Brooklyn College, pomysł wykorzystania izotopów cyny do określenia, skąd pochodzi metal w artefaktach archeologicznych, pochodzi z połowy lat 90. Jednak technologie i metody analizy nie były wystarczająco precyzyjne, aby dać jasne odpowiedzi. Powiedział, że dopiero w ciągu ostatnich kilku lat naukowcy zaczęli używać izotopów cyny do bezpośredniego skorelowania miejsc wydobycia z zespołami metalowych artefaktów.

„W ciągu ostatnich kilku dekad naukowcy zbierali informacje na temat składu izotopowego złóż rud cyny na całym świecie, ich zasięgów i nakładania się oraz naturalnych mechanizmów, dzięki którym skład izotopowy był nadawany kasyterytowi podczas jego formowania” – powiedział Powell. „Pozostajemy na wczesnym etapie takich badań. Spodziewam się, że w przyszłych latach ta baza danych złóż rudy stanie się dość solidna, podobnie jak dzisiejsza baza izotopów Pb, a metoda będzie stosowana rutynowo”.

Aslihan K. Yener, pracownik naukowy Institute for the Study of the Ancient World na New York University i emerytowany profesor archeologii na University of Chicago, był jednym z pierwszych badaczy, którzy przeprowadzili analizy izotopów ołowiu. W latach 90. Yener był członkiem zespołu badawczego, który przeprowadził pierwszą analizę izotopów ołowiu cyny Uluburun. Analiza ta sugeruje, że puszka Uluburun mogła pochodzić z dwóch źródeł – kopalni Kestel w tureckich górach Taurus i nieokreślonej lokalizacji w Azji Środkowej.

„Ale to zostało zlekceważone, ponieważ analiza mierzyła śladowe ilości ołowiu, a nie celowała w pochodzenie cyny” – powiedział Yener, który jest współautorem niniejszego badania.

Yener jako pierwszy odkrył cynę w Turcji w latach 80. Powiedziała wtedy, że całe środowisko naukowe było zdziwione, że istnieje tam, tuż pod ich nosami, gdzie pojawiły się najwcześniejsze cynowe brązy.

Około 30 lat później, dzięki zaawansowanym technikom analizy izotopów cyny, naukowcy wreszcie uzyskali bardziej ostateczną odpowiedź: jedna trzecia cyny na pokładzie wraku statku Uluburun pochodziła z kopalni Mušiston w Uzbekistanie. Pozostałe dwie trzecie cyny pochodziło z kopalni Kestel w starożytnej Anatolii, czyli na terenie dzisiejszej Turcji.

Odkrycia dają wgląd w życie ponad 2000 lat temu

Do 1500 roku pne brąz był „zaawansowaną technologią” Eurazji, używaną do wszystkiego, od broni po luksusowe przedmioty, narzędzia i przybory. Brąz jest wytwarzany głównie z miedzi i cyny. Podczas gdy miedź jest dość powszechna i można ją znaleźć w całej Eurazji, cyna jest znacznie rzadsza i występuje tylko w określonych rodzajach złóż geologicznych, powiedział Frachetti.

„Znalezienie cyny było dużym problemem dla państw prehistorycznych. A zatem głównym pytaniem było, w jaki sposób te główne imperia z epoki brązu napędzały swoje ogromne zapotrzebowanie na brąz, biorąc pod uwagę długość i trud zdobycia cyny jako tak rzadkiego towaru. Naukowcy próbowali wyjaśnić to przez dziesięciolecia” – powiedział Frachetti.

Statek Uluburun przyniósł największą na świecie kolekcję surowych metali z epoki brązu, jaką kiedykolwiek znaleziono – wystarczającą ilość miedzi i cyny, aby wyprodukować 11 ton metrycznych brązu najwyższej jakości. Gdyby nie zaginął w morzu, ten metal wystarczyłby do wyposażenia siły prawie 5000 żołnierzy z epoki brązu w miecze, „nie wspominając o wielu dzbanach wina” – powiedział Frachetti.

„Obecne odkrycia ilustrują wyrafinowaną międzynarodową operację handlową, w której uczestniczyli regionalni agenci i zróżnicowani społecznie uczestnicy, którzy produkowali i handlowali podstawowymi towarami z twardej ziemi w całej ekonomii politycznej późnej epoki brązu, od Azji Środkowej po Morze Śródziemne” – powiedział Frachetti.

W przeciwieństwie do kopalń w Uzbekistanie, które znajdowały się w sieci małych wiosek i mobilnych pasterzy, kopalnie w starożytnej Anatolii w późnej epoce brązu znajdowały się pod kontrolą Hetytów, imperialnej globalnej potęgi stanowiącej wielkie zagrożenie dla Ramzesa Wielkiego Egiptu, wyjaśnił Yener.

Odkrycia pokazują również, że życie ponad 2000 lat temu nie różniło się zbytnio od dzisiejszego.

„Dzięki zakłóceniom spowodowanym przez COVID-19 i wojnę na Ukrainie zdaliśmy sobie sprawę, jak bardzo jesteśmy zależni od złożonych łańcuchów dostaw, aby utrzymać naszą gospodarkę, wojsko i standard życia” – powiedział Powell. „Dotyczy to również prehistorii. Królestwa powstawały i upadały, warunki klimatyczne zmieniały się, a nowe ludy migrowały przez Eurazję, potencjalnie zakłócając lub redystrybuując dostęp do cyny, która była niezbędna zarówno do produkcji broni, jak i narzędzi rolniczych.

„Korzystając z izotopów cyny, możemy spojrzeć na każde z tych archeologicznie ewidentnych zakłóceń w społeczeństwie i zobaczyć, że połączenia zostały zerwane, utrzymane lub ponownie zdefiniowane. Mamy już analizę DNA, aby pokazać powiązania relacyjne. Ceramika, praktyki pogrzebowe itp. ilustrują transmisję i łączność pomysłów. Teraz dzięki izotopom cyny możemy udokumentować łączność długodystansowych sieci handlowych i ich trwałość”.

Więcej wskazówek do zbadania

Obecne wyniki badań rozstrzygają trwające od dziesięcioleci debaty na temat pochodzenia metalu z wraku statku Uluburun i eurazjatyckiej wymiany cyny w późnej epoce brązu. Ale jest jeszcze więcej wskazówek do zbadania.

Po wydobyciu metale zostały przetworzone do wysyłki i ostatecznie stopione w znormalizowane kształty – znane jako wlewki – do transportu. Wyraźne kształty sztabek służyły handlowcom za wizytówki, aby wiedzieć, skąd pochodzą, powiedział Frachetti.

Wiele wlewków na pokładzie statku Uluburun miało kształt „skóry wołowej”, o której wcześniej sądzono, że pochodzi z Cypru. Jednak obecne odkrycia sugerują, że kształt skóry wołowej mógł pochodzić dalej na wschód. Frachetti powiedział, że on i inni badacze planują kontynuować badanie unikalnych kształtów sztabek i sposobu ich wykorzystania w handlu.

Oprócz Frachettiego, Powella i Yenera, następujący badacze przyczynili się do niniejszego badania: Cemal Pulakat z Texas A&M University, H. Arthur Bankoff z Brooklyn College, Gojko Barjamovic z Uniwersytetu Harvarda, Michael Johnson ze Stell Environmental Enterprises, Ryan Mathur z Juniata College, Vincent C. Pigott z University of Pennsylvania Museum i Michael Price z Santa Fe Institute.

Badanie zostało częściowo sfinansowane przez nagrodę naukową Professional Staff Congress-City University of New York Research Award, oprócz grantu badawczego Instytutu Prehistorii Morza Egejskiego.