Nowy gatunek wymarłych głowonogów podobnych do wampirzych kałamarnic jest pierwszym tego rodzaju z 10 funkcjonalnymi ramionami

Nowe badania prowadzone przez naukowców z Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej i Yale pokazują, że najstarsi przodkowie grupy zwierząt obejmującej ośmiornice i kałamarnice wampiry mieli nie osiem, ale 10 ramion. Badanie, które opisuje nowy gatunek wampiropodów na podstawie skamieniałości sprzed 328 milionów lat, która nie została wcześniej opisana, cofa wiek grupy o prawie 82 miliony lat. Szczegóły opublikowano dzisiaj w czasopiśmie Nature Communications.

„To pierwszy i jedyny znany wampirzyc, który posiada 10 funkcjonalnych wyrostków” – powiedział główny autor Christopher Whalen, badacz z tytułem doktora w Oddziale Paleontologii Muzeum i staż podoktorski National Science Foundation w Departamencie Nauk o Ziemi i Planetarnej Yale.

Wampyropody to głowonogi o miękkim ciele, zwykle charakteryzujące się ośmioma ramionami i uwewnętrznioną chitynową skorupą lub podporami płetw. Ponieważ nie mają twardych struktur, wampiry nie są dobrze reprezentowane w zapisie kopalnym. Nowe badanie opiera się na wyjątkowo dobrze zachowanej skamieniałości wampira z kolekcji Royal Ontario Museum (ROM). Pierwotnie odkryta w dzisiejszej Montanie i przekazana do ROM w 1988 roku.

Whalen i współautor Neil Landman, emerytowany kurator w Oddziale Paleontologii Muzeum, zidentyfikowali okaz skamieniałości jako zupełnie nowy rodzaj i gatunek, którego wiek datuje się na około 328 milionów lat, co czyni go najstarszym znanym wampirem i poszerza zapis kopalny tej grupy o około 82 miliony lat. W nowym badaniu opisali również 10 ramion – wszystkie z zachowanymi przyssawkami – potwierdzając wcześniejsze argumenty naukowe, że wspólny przodek wampirów również miał 10 ramion.

„Liczba ramion jest jedną z definiujących cech oddzielających 10-ramienną linię kałamarnicy i mątwy (Decabrachia) od ośmioramiennej linii ośmiornicy i wampirzej linii kałamarnicy (Vampyropoda). Od dawna rozumiemy, że ośmiornice osiągają liczbę ośmiu ramion poprzez eliminację dwa włókna wampirzej kałamarnicy, i że te włókna to szczątkowe ramiona – powiedział Whalen. „Jednak wszystkie wcześniej zgłoszone skamieliny wampiry zachowujące wyrostki mają tylko 8 ramion, więc ta skamielina jest prawdopodobnie pierwszym potwierdzeniem idei, że wszystkie głowonogi posiadały od przodków dziesięć ramion”.

Wydaje się, że dwa ramiona głowonoga zostały wydłużone w stosunku do pozostałych ośmiu ramion, a jego korpus w kształcie torpedy przypomina dzisiejsze kałamarnice. Skamieliny nadano nazwę Syllipsipopodi bideni. Nazwa rodzaju wywodzi się od greckiego słowa „syllípsimos” oznaczającego „chwytnik” i „podi” oznaczającego „stopę” – ponieważ jest to najstarszy znany głowonog, w którym rozwijają się przyssawki, dzięki czemu ramiona, będące modyfikacjami stopy mięczaka, mogą lepiej chwytaj zdobycz i inne przedmioty. Nazwa gatunkowa ma uhonorować niedawno zainaugurowanego (w momencie składania referatu) 46. Prezydenta Stanów Zjednoczonych Josepha R. Bidena.

„Syllipsipopodi mogło zajmować niszę bardziej podobną do istniejących kałamarnic, średniego wodnego drapieżnika” – powiedział Landman. „Nie jest wykluczone, że mógł użyć swoich wypełnionych przyssawkami ramion do wyłuskiwania małych amonoidów z ich muszli lub odważyć się bardziej przybrzeżnych polować na ramienionogi, małże lub inne zwierzęta morskie pokryte skorupami”.

Opierając się na wieku, charakterach i pozycji filogenetycznej, skamielina kwestionuje dominujące argumenty za pochodzeniem wampirów, a autorzy proponują nowy model ewolucji koleoidów (głowionogów z wewnętrznymi skorupami).

Badanie to było częściowo wspierane przez program stypendiów podoktorskich w ramach programu stypendiów podoktorskich amerykańskiej Narodowej Fundacji Nauki (#2010822) oraz granty badawcze Towarzystwa Paleontologicznego dla studentów Elis L. Yochelson Award.

Materiały dostarczone przez Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej. Uwaga: Treść można edytować pod kątem stylu i długości.