Gigantyczny „łańcuch” wulkanów ujawnia tajemnice wewnętrznego działania wulkanów

Relikty wulkaniczne rozsiane po australijskim krajobrazie to mapa przemieszczania się kontynentu na północ przez „gorący punkt” wewnątrz Ziemi w ciągu ostatnich 35 milionów lat.

Naukowcy z University of Queensland, dr Tamini Tapu, profesor nadzwyczajna Teresa Ubide i profesor Paulo Vasconcelos odkryli, w jaki sposób te relikty ujawniają, że wewnętrzna struktura australijskich wulkanów stawała się coraz bardziej złożona w miarę zmniejszania się produkcji magmy w gorącym punkcie.

Dr Al-Tamini Tapu, którego projekt doktorancki w Szkole Nauk o Ziemi i Środowisku UQ stanowił podstawę tego badania, powiedział, że hotspot był niesamowicie silny na wczesnych etapach, generując jedne z najbardziej lubianych atrakcji przyrodniczych wschodniej Australii.

„Te duże wulkany były aktywne nawet przez siedem milionów lat” – powiedział dr Tapu.

„Wulkany powstały, gdy kontynent przesunął się nad nieruchomym gorącym punktem wewnątrz planety, topiąc ląd nad nim, dzięki czemu magma mogła wyciekać w górę.

„To pozostawiło po sobie skarbnicę wulkanicznych punktów orientacyjnych, tworząc najdłuższy łańcuch kontynentalnych„ gorących punktów ”wulkanów na Ziemi – wzdłuż wschodniej strony Australii.

„Kiedy spojrzysz wzdłuż tego ogromnego łańcucha, znajdziesz wulkany Queensland, takie jak Glass House Mountains i Tweed Volcano, które są„ wulkanami tarczowymi ”, odwiedzanymi co roku przez niezliczoną liczbę mieszkańców i turystów”.

Ogromne, długowieczne wylewy lawy w wulkanie Tweed mogły osłabić gorący punkt i spowodować, że młodsze wulkany na południu stały się mniejsze i krócej żyły.

„Wskazuje to na zmiany spowodowane przesunięciem kontynentu nad słabnącym punktem zapalnym” – powiedział dr Tapu.

Profesor Teresa Ubide powiedziała, że ​​wraz ze spadkiem produkcji magmy wulkany stały się bardziej skomplikowane wewnętrznie, wybuchając lawami pełnymi złożonych kryształów.

„Ci mali bohaterowie skrywają sekrety działania wulkanu w środku i mówią nam, że późne australijskie wulkany były pełne kieszeni lub zbiorników magmy” – powiedział dr Ubide.

„Gdy te ostygły i stały się bardziej lepkie, trudniej było wygenerować erupcje, które mogły być bardziej wybuchowe.

„Odkryliśmy, że pojawienie się nowej, gorętszej i bogatej w gaz magmy działa jak wstrząśnięta butelka napoju gazowanego, powodując wzrost ciśnienia w magmie i ostatecznie erupcję”.

Dr Ubide powiedział, że wygasłe „gorące wulkany” Australii stanowią unikalne laboratorium dla naukowców do badania procesów prowadzących do erupcji wulkanów na całym świecie.

„Efekt erozji na przestrzeni dziesiątek milionów lat pozwala nam uzyskać dostęp do pełnych sekwencji lawy, do których dostęp może być trudny w nowszych wulkanach” – powiedziała.

„Umożliwia to następnie rekonstrukcję wewnętrznej struktury wulkanów, coś w rodzaju otwarcia domku dla lalek, co daje nam znacznie lepsze zrozumienie aktywności hotspotów na całym świecie.

„Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że na Ziemi istnieje wiele aktywnych punktów zapalnych, w tym na Oceanie Spokojnym i Atlantyckim oraz na innych kontynentach, takich jak wulkan Yellowstone w Stanach Zjednoczonych.

„Wulkany na tych obszarach wytwarzają duże ilości lawy i odgrywają ważną rolę w ewolucji naszej planety i atmosfery – dlatego posiadanie prawdziwego „domku dla lalek” do zabawy i obserwowania zmian w czasie i dostaw magmy jest bardzo pomocne .

„Nasze badanie pokazuje fundamentalną rolę siły anomalii cieplnych wewnątrz Ziemi w ewolucji naszej planety i jej krajobrazu na przestrzeni milionów lat.

„Rekonstrukcja tych wygasłych wulkanów może pomóc w lepszym zrozumieniu aktywnych wulkanów kontynentalnych na całym świecie”.