Dlaczego Jowisz nie ma pierścieni takich jak Saturn

Ponieważ jest większy, Jowisz powinien mieć większe, bardziej spektakularne pierścienie niż Saturn. Ale nowe badania UC Riverside pokazują, że masywne księżyce Jowisza zapobiegają oświetleniu nocnego nieba przez tę wizję.

„Od dawna niepokoiło mnie, dlaczego Jowisz nie ma jeszcze bardziej niesamowitych pierścieni, które zawstydziłyby Saturna” – powiedział astrofizyk z UCR Stephen Kane, który kierował badaniami.

„Gdyby Jowisz je posiadał, wydawałyby się nam jeszcze jaśniejsze, ponieważ planeta jest o wiele bliżej niż Saturn”. Kane miał również pytania, czy Jowisz miał kiedyś fantastyczne pierścienie i je zgubił. Struktury pierścieniowe mogą być tymczasowe.

Aby zrozumieć, dlaczego Jowisz wygląda obecnie tak, jak wygląda, Kane i jego doktorant Zhexing Li przeprowadzili dynamiczną symulację komputerową uwzględniającą orbity czterech głównych księżyców Jowisza, a także orbitę samej planety oraz informacje o czasie. trwa tworzenie pierścieni. Ich wyniki są już dostępne online, a wkrótce zostaną opublikowane w czasopiśmie Planetary Science.

Pierścienie Saturna są w dużej mierze zbudowane z lodu, z których część może pochodzić z komet, które również w dużej mierze są zbudowane z lodu. Jeśli księżyce są wystarczająco masywne, ich grawitacja może wyrzucić lód z orbity planety lub zmienić orbitę lodu na tyle, aby zderzył się z księżycami.

„Odkryliśmy, że galileuszowe księżyce Jowisza, z których jeden jest największym księżycem w naszym Układzie Słonecznym, bardzo szybko zniszczą wszelkie duże pierścienie, które mogą się uformować” – powiedział Kane. W rezultacie jest mało prawdopodobne, aby Jowisz miał w przeszłości duże pierścienie.

„Masywne planety tworzą masywne księżyce, co uniemożliwia im posiadanie znacznych pierścieni” – powiedział Kane.

Wszystkie cztery olbrzymy w naszym Układzie Słonecznym – Saturn, Neptun, Uran, a także Jowisz – mają w rzeczywistości pierścienie. Jednak zarówno pierścienie Neptuna, jak i Jowisza są tak słabe, że trudno je zobaczyć tradycyjnymi instrumentami do obserwacji gwiazd.

Przypadkowo, niektóre z ostatnich zdjęć z nowo uruchomionego Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba zawierały zdjęcia Jowisza, na których widoczne są słabe pierścienie.

„Nie wiedzieliśmy, że te efemeryczne pierścienie istnieją, dopóki statek kosmiczny Voyager nie przeleciał obok, ponieważ nie mogliśmy ich zobaczyć” – powiedział Kane.

Uran ma pierścienie, które nie są tak duże, ale są bardziej solidne niż pierścienie Saturna. Idąc dalej, Kane zamierza przeprowadzić symulacje warunków na Uranie, aby zobaczyć, jaki może być czas życia pierścieni tej planety.

Niektórzy astronomowie uważają, że Uran przewrócił się na bok w wyniku zderzenia planety z innym ciałem niebieskim. Jego pierścienie mogą być pozostałością po tym uderzeniu.

Pierścienie poza swoim pięknem pomagają astronomom zrozumieć historię planety, ponieważ dostarczają dowodów na zderzenia z księżycami lub kometami, które mogły mieć miejsce w przeszłości. Kształt i rozmiar pierścieni, a także skład materiału, wskazuje na rodzaj zdarzenia, które je utworzyło.

„Dla nas, astronomów, są one rozbryzgami krwi na ścianach miejsca zbrodni. Kiedy patrzymy na pierścienie gigantycznych planet, jest to dowód, że coś katastrofalnego stało się, aby umieścić tam ten materiał” – powiedział Kane.

Materiały dostarczone przez Uniwersytet Kalifornijski – Riverside. Oryginał napisany przez Julesa Bernsteina. Uwaga: Treść można edytować pod kątem stylu i długości.