Piaski Marsa są zarówno zielone, jak i czerwone, odkrywa łazik Perseverance

Przyjęty widok Marsa to czerwone skały i kratery jak okiem sięgnąć. Tego właśnie spodziewali się naukowcy, kiedy wylądowali łazikiem Perseverance w kraterze Jezero, miejscu wybranym częściowo ze względu na historię krateru jako jezioro i jako część bogatego systemu rzecznego, kiedy Mars miał płynną wodę, powietrze i pole magnetyczne.

To, co łazik znalazł kiedyś na ziemi, było zdumiewające: zamiast spodziewanych skał osadowych – wypłukiwanych przez rzeki i gromadzących się na dnie jeziora – wiele skał ma charakter wulkaniczny. W szczególności składają się z dużych ziaren oliwinu, bardziej błotnistej, mniej klejnotowej wersji oliwinu, która zabarwia wiele hawajskich plaż na ciemnozielono.

Planetolodzy Roger Wiens, profesor nauk o Ziemi, atmosferze i planetarności, oraz Briony Horgan, profesor nadzwyczajny nauk o Ziemi, atmosferze i planetarności w Purdue’s College of Science, odegrali kluczową rolę w odkryciu i analizie tych danych, opublikowanych niedawno w zestaw artykułów w czasopismach Science and Science Advances.

Wiens kierował projektem i budową SuperCam firmy Perseverance, która pomaga analizować próbki skał i określać ich rodzaj i pochodzenie. Horgan pomógł wybrać Jezero Crater jako miejsce lądowania łazika, a teraz używa kamer Mastcam-Z na Perseverance, aby umieścić swoje odkrycia w kontekście geologicznym.

„Zaczęliśmy zdawać sobie sprawę, że te warstwowe skały magmowe, które widzieliśmy, wyglądają inaczej niż skały magmowe, które mamy obecnie na Ziemi” – powiedział Wiens. „Są bardzo podobne do skał magmowych na Ziemi na początku jej istnienia”.

Skały i lawa, które łazik bada na Marsie, mają prawie 4 miliardy lat. Stare skały istnieją na Ziemi, ale są niesamowicie zwietrzałe i zniszczone dzięki aktywnym płytom tektonicznym Ziemi, a także wpływom miliardów lat wiatru, wody i życia. Na Marsie te skały są nieskazitelne i znacznie łatwiejsze do analizy i badania.

Zrozumienie skał na Marsie, ich ewolucji i historii oraz tego, co ujawniają na temat historii warunków planetarnych na Marsie, pomaga naukowcom zrozumieć, w jaki sposób mogło powstać życie na Marsie i jak to się ma do wczesnych lat życia i warunków na starożytnej Ziemi.

„Jednym z powodów, dla których nie mamy doskonałego zrozumienia, gdzie i kiedy po raz pierwszy wyewoluowało życie na Ziemi, jest to, że te skały w większości zniknęły, więc naprawdę trudno jest zrekonstruować, jak wyglądały starożytne środowiska na Ziemi” – powiedział Horgan. „Skały Perseverance, które wędrują w Jezero, mniej więcej leżały na powierzchni przez miliardy lat, czekając, aż przyjrzymy się im. To jeden z powodów, dla których Mars jest ważnym laboratorium do zrozumienia wczesnego Układu Słonecznego ”.

Naukowcy mogą wykorzystać warunki panujące na wczesnym Marsie, aby pomóc w ekstrapolacji środowiska i warunków na Ziemi w tym samym czasie, kiedy zaczynało powstawać życie. Zrozumienie, w jaki sposób i w jakich warunkach powstało życie, pomoże naukowcom wiedzieć, gdzie go szukać na innych planetach i księżycach, a także doprowadzi do głębszego zrozumienia procesów biologicznych na Ziemi.

Poszukiwanie życia jest jednym z głównych celów Perseverance i jednym z powodów, dla których wylądował w Kraterze Jezero. Odkrycie potencjału nadających się do zamieszkania środowisk w czymś tak nie nadającym się do zamieszkania, jak stare strumienie lawy w Kraterze Jezero, daje nadzieję na to, co kryje się w skałach osadowych, które obecnie bada misja.

„Jesteśmy podekscytowani, widząc jeszcze lepsze wyniki dotyczące substancji organicznych i starożytnych środowisk nadających się do zamieszkania” – powiedział Horgan. „Myślę, że to naprawdę ustawia scenę, że Mars jest tym wodnym, nadającym się do zamieszkania miejscem, a wszystkie próbki, które otrzymamy, pomogą nam zrozumieć historię starożytnego życia drobnoustrojów na Marsie”.

Sprzęt i innowacyjne instrumenty pomagają łazikowi w wykonywaniu jego misji w sposób, jakiego jeszcze nie zrobił żaden inny łazik, podkreślając potrzebę lądowania na planecie, aby naukowcy mogli zbadać i zrozumieć, co się naprawdę dzieje.

„Z orbity spojrzeliśmy na te skały i powiedzieliśmy: „Och, mają piękne warstwy!” Pomyśleliśmy więc, że to skały osadowe” – powiedział Horgan. „I dopiero gdy byliśmy bardzo blisko i nie spojrzeliśmy na nie w milimetrowej skali, zrozumieliśmy, że to nie są skały osadowe. W rzeczywistości są to pradawna lawa. gruntu i to naprawdę ilustruje, dlaczego potrzebujemy tego rodzaju eksploracji.Narzędzia, które mamy w łaziku są niezbędne, ponieważ niemożliwe było zrozumienie pochodzenia tych skał, dopóki nie podeszliśmy z bliska i nie użyliśmy wszystkich naszych niesamowitych mikroskopowych instrumentów, aby przyjrzeć się ich.”