Nowe badania genetyczne na odległych wyspach Pacyfiku przynoszą zaskakujące odkrycia dotyczące najwcześniejszych marynarzy na świecie

Nowe badania genetyczne prowadzone na odległych wyspach Pacyfiku dostarczają świeżego wglądu w pochodzenie i kulturę najwcześniejszych marynarzy na świecie, w tym strukturę rodzin, zwyczaje społeczne i populacje przodków żyjących tam dzisiaj ludzi.

Praca, opisana w czasopiśmie Science, ujawnia pięć wcześniej nieudokumentowanych migracji do podregionu tego obszaru i sugeruje, że około 2500 do 3500 lat temu pierwsi mieszkańcy tych wysp na Pacyfiku – w tym Guam w regionie północnym i Vanuatu na południowym zachodzie – miały matrylokalną strukturę populacji, w której kobiety prawie zawsze pozostawały w swoich społecznościach po ślubie, podczas gdy mężczyźni częściej wyprowadzali się ze społeczności swoich matek, aby żyć ze społecznością swoich żon.

Ta praktyka różni się od tej w społeczeństwach patrylokalnych, gdzie kobiety przytłaczają tych, którzy opuszczają własną społeczność. Odkrycia te potwierdzają pogląd, że pierwsi marynarze na świecie byli zorganizowani przez żeńskie rody.

Wyniki pochodzą z analizy całego genomu 164 starożytnych osobników od 2800 do 300 lat temu oraz 112 współczesnych osobników. Została opublikowana przez zespół naukowców, którym współkierują genetycy z Harvardu David Reich i Yue-Chen Liu, Ron Pinhasi z Uniwersytetu Wiedeńskiego oraz Rosalind Hunter-Anderson, niezależna badaczka pracująca w Albuqueque w stanie Nowy Meksyk.

„To nieoczekiwany dar móc uczyć się o wzorcach kulturowych na podstawie danych genetycznych” – powiedział David Reich, profesor na Wydziale Biologii Ewolucyjnej Człowieka i profesor genetyki w Harvard Medical School. „Dzisiaj tradycyjne społeczności na Pacyfiku mają zarówno patrylokalną, jak i matrylokalną strukturę populacji i odbyła się debata na temat powszechnej praktyki w populacjach przodków. Wyniki te sugerują, że u pierwszych marynarzy regułą była matrylokacja.

Analiza genetyczna porównała wczesnych marynarzy z Guam, Vanuatu i Tonga – żyjących około 2500 do 3000 lat temu – ujawniając, że ich sekwencje mitochondrialnego DNA, które ludzie dziedziczą tylko po ich biologicznej matce, różniły się prawie całkowicie, dzieląc znacznie więcej z resztą ich DNA. Jedynym sposobem, w jaki może się to stać, jest to, że migranci, którzy opuścili swoje społeczności, aby poślubić nowe, byli prawie zawsze mężczyznami.

„Samice z pewnością przenosiły się na nowe wyspy, ale kiedy to robiły, były częścią wspólnych ruchów kobiet i mężczyzn” – wyjaśnia Reich. „Ten wzorzec opuszczania społeczności musiał być niemal unikalny dla mężczyzn, aby wyjaśnić, dlaczego zróżnicowanie genetyczne jest znacznie wyższe w mitochondrialnym DNA niż w pozostałej części genomu”.

Nowe badanie przeprowadzone przez interdyscyplinarny zespół genetyków i archeologów pięciokrotnie składa się z danych starożytnego DNA z rozległego regionu Pacyfiku zwanego Odległą Oceanią, ostatniego zamieszkałego miejsca na Ziemi. Dostarcza również zaskakujących informacji na temat niezwykle złożonego zaludnienia jednego z głównych podregionów Oceanii.

Ludzie przybyli i rozprzestrzenili się przez Australię, Nową Gwineę, Archipelag Bismarcka i Wyspy Salomona, począwszy od 50 000 lat temu, ale dopiero po 3500 latach ludzie po raz pierwszy zaczęli żyć w Odległej Oceanii po opracowaniu technologii do przekraczania otwarte wody w unikalnych kajakach długodystansowych.

Ta ekspansja obejmowała region zwany Mikronezją: około dwóch tysięcy małych wysp na północ od równika, w tym Guam, Wyspy Marshalla, Wyspy Caroline, Palau i Mariany Północne.

Od dawna zagadką było, jakimi drogami przybyli ludzie w regionie. Ujawnienie pięciu strumieni migracji do Mikronezji pomaga wyjaśnić tę tajemnicę i pochodzenie ludzi tam dzisiaj.

„Te migracje, które dokumentujemy za pomocą starożytnego DNA, są kluczowymi wydarzeniami kształtującymi wyjątkową historię tego regionu” – powiedział Liu, doktorant w laboratorium Reicha i główny autor badania. „Niektóre odkrycia były bardzo zaskakujące”.

Z pięciu wykrytych migracji trzy pochodziły z Azji Wschodniej, jedna z Polinezji, a pochodzenie papuaskie pochodziło z północnych obrzeży Nowej Gwinei. Rdzenne pochodzenie z Nowej Gwinei było dużym zaskoczeniem, ponieważ inny strumień tej migracji – z Nowej Brytanii, łańcucha wysp na wschód od Nowej Gwinei – był źródłem pochodzenia papuaskiego na południowo-zachodnim Pacyfiku i w środkowej Mikronezji .

Naukowcy odkryli również, że dzisiejsi rdzenni mieszkańcy Marianów w Mikronezji, w tym Guam i Saipan, wywodzą prawie wszystkie swoje przedeuropejskie pochodzenie z dwóch migracji związanych z Azją Wschodnią, które wykryli naukowcy. To sprawia, że ​​są „jedynymi mieszkańcami otwartego Pacyfiku, którzy nie mają przodków z regionu Nowej Gwinei” – powiedział Liu.

W celu przeprowadzenia badania naukowcy skonsultowali się z kilkoma społecznościami rdzennymi w Mikronezji. Jest to czwarta publikacja oryginalnych starożytnych danych DNA z odległych wysp Pacyfiku przez grupę Reicha.

„Ważne jest, że kiedy wykonujemy prace nad starożytnym DNA, nie piszemy po prostu artykułu o historii populacji regionu, a następnie idziemy dalej” – powiedział Reich. „Każdy artykuł zawiera tyle nowych pytań, ile odpowiada, a to wymaga długoterminowego zaangażowania w kontynuację wstępnych ustaleń. Na wyspach Pacyfiku jest tak wiele otwartych pytań, tak wiele niespodzianek wciąż czeka na odkrycie”.