Szczególnie w świetle plotek o okularach AR od Google, Apple i Meta, wydaje się, że niektórzy oczekują, że urządzenia do noszenia w końcu zastąpią smartfony. To jest to, co widzimy w cyberpunku i wielu innych science fiction, a w wielu sytuacjach istnieje oczywisty czynnik wygody — pytanie o wskazówki drogowe w okularach, które już nosisz, z pewnością będzie o wiele szybsze niż połączenie z Android Auto lub zamontowanie telefon na desce rozdzielczej. Być może istnieje mniejszy potencjał w przypadku urządzeń takich jak smartwatche, ale teoretycznie nie ma powodu, dla którego zegarek nie mógłby robić więcej tego, co robi Twój telefon, takich jak rozmowy wideo lub przeglądanie sieci.
Czytaj więcej: To, co chcemy zobaczyć dzięki nowym inteligentnym okularom Google, nie wstrzymuj jednak oddechu. Istnieje wiele przeszkód na drodze do w pełni nadającej się do noszenia przyszłości.
Procesory: kwestia mocy i immersji
Można by oczekiwać, że największym ograniczeniem będą procesory, ale pod pewnymi względami w tej chwili są one najsilniejszym ogniwem w łańcuchu. Urządzenia takie jak Samsung Galaxy Watch 4 w końcu zapewniają płynną wydajność na całym świecie, a Apple Watch Series 7 jest na tyle potężny, że właściciele znajdują sposoby na oglądanie YouTube, a nawet na wykonywanie połączeń wideo za pomocą pasków innych firm. W świecie VR jest jeszcze lepiej. Meta Quest 2 może nie jest tak imponująca w trybie samodzielnym, jak po podłączeniu do komputera, ale fakt, że możesz grać w nieskrępowane wersje gier, takich jak Pavlov lub Superhot, jest obiecującym znakiem. Pod kierownictwem Marka Zuckerberga Meta promowała Quest 2 jako narzędzie produktywności i fundament wciąż niejasnego metawersu firmy.
Widzieć: Czym jest metawers i dlaczego jest tak kontrowersyjny. Nieuniknioną kwestią jest jednak przestrzeń projektowa. Podczas gdy zestawy słuchawkowe VR mają mniej więcej tyle miejsca na procesory co telefon, jeśli nie więcej, ludzie oczekują smuklejszych wzorów od zegarków i okularów AR, zwłaszcza tych, które mają nosić przez cały dzień. To ogranicza rozmiar chipa, a tym samym wydajność. Większość obecnych smartwatchy nie obsługuje wielu aplikacji jednocześnie, nie mówiąc już o zaawansowanej grafice 3D, które są dla nas oczywiste na telefonach. Nieuniknioną kwestią jest przestrzeń projektowa. Procesory również powstrzymują immersję. Okulary AR oferują 3D, ponieważ polegają na rzutowaniu obiektów w rzeczywistość, ale specyfikacje renderowania do tej pory były słabe. Na przykład nadchodzący Magic Leap 2 ma ograniczone pole widzenia 70 stopni, a HoloLens 2 Microsoftu ma jeszcze mniejsze 54 stopnie. Oba są poniżej 89 stopni w Quest 2 lub 130 stopni w goglach Valve Index VR. To nie tylko przerywa immersję, ale także ogranicza rodzaj aplikacji, dla których AR jest dobry. Nie chciałbyś spędzać dużo czasu na czytaniu wiadomości internetowych, powiedzmy, gdyby przeglądarka musiała siedzieć w wąskim stożku bezpośrednio przed twoimi oczami.
Baterie: rozmiar, rozmiar, rozmiar
Adam Sinicki / Android Authority Z problemami związanymi z procesorem wiąże się żywotność baterii. Im szybszy procesor, tym więcej zużywa energii, co stwarza problemy, gdy baterie muszą być wystarczająco małe, aby zmieściły się w produkcie montowanym na nadgarstku lub głowie. Inżynierowie muszą albo ograniczyć wydajność, aby przedłużyć żywotność, albo zaakceptować wynikłe uderzenie baterii. To jeden z powodów, dla których wiele zegarków Garmin może działać tygodniami, podczas gdy Galaxy Watch zwykle trzeba ładować codziennie. Gorzej jest z VR tutaj: Aby osiągnąć swoje specyfikacje wydajności, Quest 2 jest ograniczony do około dwóch godzin użytkowania bez kabla zasilającego lub zewnętrznego zestawu baterii. W przypadku zegarków i okularów AR wszystko krótsze niż cały dzień pracy jest trudna sprzedaż, gdy telefony mogą trwać 24 godziny lub dłużej. Ludzie również zapominają o ładowaniu urządzeń do noszenia lub znajdują się w sytuacjach, w których ładowanie jest niewygodne. Każdy, kto odbył długie podróże ze smartwatchem, zna lęk związany z uwięzieniem w miejscu, do którego nie można podłączyć.
Związane z: Mamy dość zastrzeżonego ładowania smartwatchów i monitorów fitness
Małe wyświetlacze i ograniczone interakcje
Rita El Khoury / Android Authority Poruszyliśmy już kwestię pola widzenia z AR, więc jedyną rzeczą do podkreślenia jest oczywista przeszkoda ze smartwatchami: biorąc pod uwagę ograniczenia ludzkich oczu i palców, jest tylko tyle interfejsu, który można wcisnąć na ekran mierzący dwa cale lub mniej. Telefony w dzisiejszych czasach są około sześć razy większe, więc nawet z asystentami głosowymi i ultraszybkimi procesorami aplikacje do zegarków są z natury ograniczone. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu są elastyczne panele OLED, ale nie jesteśmy w pobliżu czegoś wystarczająco wytrzymałego do zawinięcia wokół nadgarstka. Nawet wyświetlacz Samsunga Galaxy Z Fold 3 jest delikatny, nie wspominając o tym, który może zostać pokryty brudem podczas wycieczki na kemping lub ocierając się o żelazko na siłowni.
Liczy się łączność
Jimmy Westenberg / Android AuthorityW przeciwieństwie do telefonów, w większości zegarków nie ma wystarczająco dużo miejsca na USB-C. Nawet gdyby tak było, prawdopodobnie nie chciałbyś tracić funkcji zegarka, aby zadokować w konfiguracji pulpitu w stylu Dex, a tym bardziej połączyć się bezpośrednio z urządzeniami peryferyjnymi, takimi jak klawiatury lub zewnętrzne dyski SSD. Istnieją sposoby na obejście brakujących portów, ale nie oferują one takiej samej funkcjonalności jak telefony i są zwykle przypisane do marki lub pojedynczego urządzenia. Zestawy słuchawkowe AR i VR zwykle mają porty przewodowe, więc często mogą być połączone z komputerem lub komputer montowany na pasie, jak w przypadku Magic Leap. Naturalnym problemem związanym z okularami AR jest to, że mają być lekkie i mobilne, więc każda forma połączenia przewodowego może być denerwująca. Ostatecznie opcje bezprzewodowe będą musiały zostać ulepszone do tego stopnia, że nie ma potrzeby korzystania z przewodowego te. Szybka łączność bezprzewodowa to kolejny sposób na wyczerpanie baterii, więc trudno sobie wyobrazić, że urządzenia do noszenia (bez wirtualnej rzeczywistości) osiągną ten standard.
Opcje sterowania
Istnieje kilka ograniczeń dotyczących sterowania smartfonem. Jeśli nie podobają Ci się przyciski ekranowe, możesz podłączyć zewnętrzne kontrolery przez Bluetooth lub USB, w tym myszy, klawiatury i gamepady. Możesz także korzystać z asystentów głosowych, a bezdotykowe sterowanie gestami otwiera urządzenia dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Zegarki mogą zasadniczo nie pasować do telefonów. W przypadku pisania nawet elastyczny zegarek OLED z klawiaturą ekranową oznaczałby chodzenie jedną ręką, co nie jest idealne. I oczywiście nie ma sensu w ogóle korzystać z zewnętrznych kontrolerów, gdy wyświetlacz jest przymocowany do nadgarstka. Zegarki mogą być zdolne do więcej niż to, co obecnie robią, ale w najbliższej przyszłości będziemy polegać na sterowaniu głosowym i prostym sterowaniu dotykowym. Zegarki mogą zasadniczo nie pasować do telefonów. Możliwości są szersze w AR i VR, ale obecnie jedną wadą jest to, że zestawy słuchawkowe są często zależne od kontrolerów ruchu przypominających joystick z kilkoma przyciskami, co sprawia, że pisanie za pomocą wirtualnych klawiatur jest kłopotliwe. W niektórych przypadkach możliwe jest śledzenie dłoni bez użycia kontrolera, ale brakuje w nim dotykowej informacji zwrotnej. Na szczęście istnieją opcje śledzenia rzeczywistych klawiatur, a Meta bada alternatywne haptyki, ale prawdopodobnie dzieli nas kilka lat od tego, aby były one standardem, a nie nowością.
Czy widziałbyś urządzenie do noszenia (okulary AR, zaawansowany smartwatch itp.) zastępujące Twój telefon w ciągu najbliższych kilku lat?
49 głosów
Czy urządzenia ubieralne kiedykolwiek wyprzedzą smartfony?
Realistycznie smartwatche nie. Współczynnik kształtu działa dobrze jako akcesorium do telefonu lub jako tymczasowe zastępstwo w niektórych scenariuszach, ale poza tym jest zbyt ograniczający. Najlepsze, na co możemy liczyć, to produkt, który pozwoli Ci częściej zostawiać telefon — w końcu większość rzeczy, do których używasz telefonu, jest prosta. To tylko takie rzeczy jak robienie notatek, granie lub zamawianie artykułów spożywczych, które wymagają lepszego interfejsu. Zestawy słuchawkowe VR częściej zastępują laptopy i komputery stacjonarne niż telefony. Nawet jeśli ich żywotność baterii się poprawi, z natury są ograniczone do użytku w pomieszczeniach. Rzeczywiście możesz uszkodzić soczewki VR wystawione na działanie promieni słonecznych. Okulary AR są w lepszej pozycji, ale być może będziemy musieli trochę poczekać na przełomowe urządzenie, które rozwiąże każdy problem, w tym pole widzenia, złożone dane wejściowe i całodzienną baterię życie. Nawet wtedy spodziewaj się, że model pierwszej generacji będzie drogi, co może sprawić, że telefony będą bardziej atrakcyjne ze względów czysto finansowych.Komentarze