Robert Triggs / Android AuthorityToday najlepsze słuchawki i wkładki douszne Bluetooth brzmią świetnie i są pełne funkcji, tak że często trudno się pomylić przy wyborze zakupu. Przenośny dźwięk to pod wieloma względami rozwiązany problem. Jednak słuchawki są stosunkowo „głupimi” produktami obok smartfona lub nowego smartwatcha, w tym sensie, że są związane z preinstalowanymi funkcjami producenta i ograniczonymi opcjami dostosowywania zawartymi w zastrzeżonych aplikacjach. Czy słuchawki nie byłyby jeszcze bardziej wydajne i przydatne, gdybyś mógł instalować nowe funkcje do woli, a nawet przenosić swoje ulubione ze starej pary do nowych? Taka jest propozycja Sonical CosmOS, smukłego systemu operacyjnego przeznaczonego dla słuchawek, wkładek dousznych, i inne aparaty słuchowe. Na targach IFA 2022 spotkaliśmy się z architektem Sonical Solution, Garym Spittle i Jonnym McClintockiem (dawniej aptX), aby dowiedzieć się więcej o tym, co nadejdzie wraz z nowo nazwanym paradygmatem Słuchawki 3.0.
Jak wizualizować system operacyjny bez ekranu?
Zarif Ali / Android Authority Kiedy myślisz o systemie operacyjnym, twój umysł prawdopodobnie kieruje się na Androida, iOS, Windows lub coś podobnego. Łatwo jest sobie wyobrazić, jak wyglądają, dzięki charakterystycznemu interfejsowi graficznemu i językowi projektowania, ale znacznie trudniej wyobrazić sobie system operacyjny bez ekranu. Jednak to, co czyni te systemy użytecznymi, to to, na co pozwalają użytkownikom i producentom; Niezależnie od tego, czy chodzi o łatwą instalację aplikacji, aktualizację do nowego, fantazyjnego procesora, czy wprowadzanie innowacji w postaci elastycznych wyświetlaczy, system operacyjny jest spoiwem, które łączy wszystko w całość, zapewniając spójne wrażenia od produktu do produktu. Obecna przestrzeń na słuchawki nie działa w ten sposób w ogóle. Nie ma zunifikowanej platformy ani systemu operacyjnego, co oznacza, że funkcje różnią się znacznie między, a nawet w ramach linii produktów producenta. Wielki fan kodeka Sony LDAC? Przepraszamy, nie możesz tego dostać na swoich AirPods Pro. Uwielbiasz szybkie parowanie z Pixel Buds Pro? Nie znajdziesz tego również w każdej innej marce. Co gorsza, konsumenci słuchawek nadal kierują się wyłącznie producentami, którzy muszą dowiedzieć się, czego chcesz, spędzić lata na opracowywaniu tej funkcji, a następnie mieć nadzieję, że nadal będzie ona odpowiednia, zanim produkt pojawi się na rynku. Jest to powolny i staromodny sposób robienia rzeczy — nawet telewizory zaczęły korzystać z doświadczeń użytkownika opartych na aplikacjach. Słyszalny system operacyjny otwiera drzwi do doświadczeń kierowanych przez użytkownika, a nie przez producenta, podobnie jak smartfony. Krótko mówiąc, CosmoOS został zaprojektowany, aby uwolnić konsumentów od kajdan dyktowania producenta, dając im możliwość uruchamiania funkcji i aplikacji, na których im zależy, na słuchawkach i innych słyszalnych urządzeniach. Jednak przypadki użycia wykraczają daleko poza przenoszenie typowych funkcji audio z telefonów na słuchawki. Sonical przewiduje, że pod jej parasolem znajdują się fitness i dobre samopoczucie, gry, wzmacnianie słuchu i zastosowania przemysłowe. W tym przypadku firma Sonical ogłosiła niedawno partnerstwo z firmą Segotia, aby wprowadzić na platformę aplikacje konsumenckie i medyczne wykorzystujące neurodetekcję. Szczegółowo omówiliśmy różne inne raczkujące przypadki użycia, takie jak pomiar tętna w uchu, temperatury i czujności, do wzmacniania i wzmacniania dźwięku dla osób niedosłyszących i cierpiących na szumy uszne, które mogłyby zabrać słuchawki z samego urządzenia do odtwarzania dźwięku coś znacznie szerzej użytecznego. Słuchawki 3.0, jeśli wolisz. To coś więcej niż tylko muzyka — przyszłe słuchawki douszne mogą poprawić kondycję, gry, medycynę i inne potrzeby. Sonical nie byłaby pierwszą firmą, która chciałaby umieścić system operacyjny w słuchawkach. Bragi OS rozpoczął tę drogę w 2015 roku i współpracował z Skullcandy i Klipsch w 2021 roku, aby zapewnić wspólne funkcje, takie jak gesty głowy i sterowanie głosowe bez użycia rąk. To powiedziawszy, istnieją pewne bardzo godne uwagi różnice między Bragi OS i CosmoOS, jeśli chodzi o ambicję i implementację.
Uczynienie z tego (rozszerzonej) rzeczywistości
Robert Triggs / Android AuthorityCzęść problemu z uczynieniem nowoczesnych słuchawek inteligentniejszymi polega na tym, że nie są one zbudowane do uruchamiania niczego zbliżonego do tego, co moglibyśmy uznać za tradycyjną aplikację. Ich małe, energooszczędne procesory obsługują algorytmy przetwarzania liczb — takie jak dekodowanie kodeka Bluetooth, przechwytywanie słów wybudzania i stosowanie podstawowej redukcji szumów — szybko i skutecznie, ale (w większości) nie są one zdolne do bardziej ogólnego przeznaczenia lub przetwarzania opartego na uczeniu maszynowym jest to wymagane w przypadku definiowania przypadków użycia nowej generacji. Nawet w przypadku pozornie inteligentnych zastosowań, takich jak asystenci głosowi, nadal polegają na smartfonie na uwięzi. Na przykład Gary wyjaśnił nam trudności w przejściu z dzisiejszego podstawowego usuwania szumów typu catch-all na technologie zdolne do izolowania szumów tła podczas wychodzenia nieosłabiona rozmowa w pobliżu. W tym celu potrzebujesz uczenia maszynowego zdolnego do rozróżniania środowiska. Alternatywnie, być może Twoja ulubiona aplikacja muzyczna rejestruje odczyty tętna z Twojego ucha, aby zapewnić prawdziwie relaksującą spersonalizowaną playlistę chillout, zamiast tej samej ogólnej listy, którą wszyscy słyszą. Są to znacznie bardziej złożone problemy niż dzisiejsze słuchawki i wymagają bardziej zaawansowanego krzemu, aby stały się rzeczywistością.
Czytaj więcej: Najlepsze prawdziwe bezprzewodowe słuchawki douszne, jakie można kupić, firma Sonical zajmuje się również tą połową problemu, projektując własne chipsety zbudowane specjalnie do obsługi systemu CosmOS, aplikacji słyszalnych, niezbędnych zadań DSP i zaawansowanego uczenia maszynowego, a wszystko to bez naruszania bardzo ograniczonego budżetu mocy nowoczesnych słuchawek. To nie lada wyczyn, a Gary przyznaje, że maksymalizacja potencjału CosmoOS będzie wymagała udoskonaleń krzemowych podobnych do tego, co widzieliśmy w urządzeniach mobilnych w ciągu ostatniej dekady, z coraz mocniejszymi procesorami zbudowanymi w oparciu o coraz wydajniejsze procesy produkcyjne. Ale jeśli Apple już używa swojego chipsetu H1 do dostarczania „dźwięku obliczeniowego”, jasne jest, że podstawa tej koncepcji jest już dziś realna. Słuchawki nie są przystosowane do uruchamiania aplikacji i sztucznej inteligencji, ale nowe procesory mogą to zmienić. Dogodnie, niestandardowy krzem omija problem próby obsługi niezliczonych chipsetów innych firm dostępnych na rynku – jest to praktycznie niemożliwe wyczyn, biorąc pod uwagę różne możliwości obecnie używanego krzemu. Ale to daje firmie Sonical możliwość uproszczenia systemu CosmOS, czyniąc go przystępnym dla programistów, oferując spójny zestaw funkcji i solidne interfejsy API, które eliminują potrzebę pełnego zrozumienia krzemu pod spodem. Tradycyjnie programowanie dla chipsetów Bluetooth jest bardzo niskie, „do metalu”, jak niektórzy mogą powiedzieć. Jest wydajny, ale nie żeluje zbyt dobrze, dodając i usuwając aplikacje do woli. Wprowadzając wprawdzie cienki system operacyjny, wraz z warstwą abstrakcji sprzętowej, CosmOS przyjmuje bardziej podejście plug-and-play do oprogramowania, dzięki czemu programowanie przypomina nieco nowoczesną aplikację. Minusem jest to, że CosmOS nie będzie działać na niczym i wszystko; potrzebuje partnerów, którzy dołączą zarówno do krzemu, jak i oprogramowania. Podczas gdy niewątpliwie niektórzy gracze będą chcieli skorzystać z oferowanej tutaj wolności, inni mogą bardziej chronić swoje zwarte i dochodowe ekosystemy. Jak to ujął Jonny; „Czas wysadzić drzwi”.
Co to jest zabójcza aplikacja?
Robert Triggs / Android Authority Rezygnacja z bezpieczeństwa naszych ulubionych list odtwarzania w celu wypróbowania czegoś nowego i awangardowego jest trudnym nawykiem do przełamania i być może największym wyzwaniem stojącym przed CosmoOS jako przełomową koncepcją. Niektórzy mogą uważać, że jest to rozwiązanie szukające problemu i, podobnie jak większość nowych pomysłów, osąd może być pochopnie oparty wyłącznie na pojawieniu się „zabójczej aplikacji”. Co ryzykowne, CosmOS nie opiera swoich perspektyw na jednym przełomowym pomyśle, ale może to być najlepsze w dłuższej perspektywie. Chociaż ma wielkie ambicje, Sonical nie ma ochoty sztucznie sterować platformą w żadnym konkretnym kierunku. To tylko dostarczenie wioseł, które pozwolą stronom trzecim poruszać się po mętnych wodach potrzeb konsumentów. Google zastosowało podobne podejście w przypadku Androida i z pewnością powiedzielibyśmy, że zaowocowało to szybszym tempem innowacji zarówno ze strony dostawców produktów, jak i aplikacji na przestrzeni lat niż otoczony murem ogród Apple. Zamiast próbować przewidywać przyszłe potrzeby konsumentów za pomocą jednej zabójczej aplikacji, CosmOS może reprezentować podobny moment zmiany paradygmatu, jak w przypadku, gdy telefony przeszły na system operacyjny z ekranem dotykowym. Przed zmianą trudno było sobie wyobrazić szeroki zakres implikacji, ale teraz nie można sobie wyobrazić powrotu do starych sposobów. Wszyscy kiedyś kochali telefony z funkcjami, ale teraz nie wyobrażają sobie życia bez aplikacji i ekranów dotykowych. Czy słuchawki mogą przejść podobną zmianę paradygmatu? W związku z tym istnieje wiele sposobów, na jakie partnerzy mogą zdecydować się na wdrożenie CosmoOS, nawet w przestrzeni konsumenckiej. Jedną z opcji jest bliższe dostosowanie do obecnego modelu telefonu ze słuchawkami, przy użyciu wtyczek przygotowanych z różnych istniejących aplikacji w celu rozszerzenia i ulepszenia dzisiejszych doświadczeń. Wtyczki te mogą obejmować Twoją ulubioną aplikację do strumieniowego przesyłania muzyki, monitor zdrowia, a nawet oprogramowanie do ulepszania słuchu. Ważna różnica polega na tym, że nie jesteś przywiązany tylko do wstępnie zainstalowanych funkcji producenta. Bardziej imponująca długoterminowa wizja, którą przedstawili Gary i Jonny, była całkowicie pozbawiona ograniczeń, gdzie bezprzewodowe etui ładujące douszne służy jako centrum łączności, umożliwiając przesyłanie treści przesyłanie strumieniowe przez Wi-Fi lub 5G i przekazywanie połączenia Bluetooth lub ultraszerokopasmowego do słuchawek dousznych i dowolnego innego podłączonego urządzenia. W tym scenariuszu słuchawki są samodzielnym produktem, zabierając ze sobą swoje aplikacje i funkcje niezależnie od tego, czy słuchasz w podróży, podłączasz laptopa do rozmowy wideo, czy siedzisz do sesji gry. Być może widzieliśmy już pierwsze nieśmiałe kroki w tym kierunku z JBL Tour Pro 2 i jego etui ładującym z ekranem dotykowym?
Zobacz też: Zmień tego starego iPoda bezprzewodowo w te genialne słuchawki. W teorii brzmi to rewolucyjnie, ale dowodem tych wszystkich wspaniałych pomysłów będą rzeczywiste produkty. Sonical pracuje nad CosmOS od wielu lat i jest już na etapie rozwoju działającego prototypu. Trwają prace nad partnerami słuchawek i spodziewamy się, że usłyszymy znacznie więcej o platformie na targach CES 2023. Bądź na bieżąco. Uwagi