Bioshock Infinite zmienia amerykańską historię religijną w bezsensowny koszmar

Bioshock Infinite zmienia amerykańską historię religijną w bezsensowny koszmar

BioShock świętuje dziś swoją 15. rocznicę, 21 sierpnia 2022 r. Poniżej przyjrzymy się, jak komentarzowi religijnemu w jego kontynuacji, BioShock Infinite, brakuje ostrości, której potrzebuje, aby rezonować. w moim umyśle jako młody mormon. Zachary Hale Comstock, główny złoczyńca i przywódca kultu w grze, jest czymś w rodzaju Brighama Younga: ognistym prorokiem, zgłaszającym wizje i proroctwa, gdy chwyta się władzy. Jego pływająca metropolia Kolumbia to coś w rodzaju Salt Lake City: ponura stolica na chmurze, zarówno schronienie, jak i więzienie. Chociaż gra czerpie z tygla historycznych i fikcyjnych inspiracji, te podobieństwa krążyły w mojej głowie od prawie 10 lat. Dyrektor kreatywny Ken Levine wymienił nawet Josepha Smitha i Brighama Younga jako inspirację dla Comstocka w wywiadzie w 2013 roku. Trzeba przyznać, że są to raczej kamienie probiercze niż pełne podobieństwa. Z kolei w przedstawieniu Comstocka i jego religii brakuje precyzji: zamiast nawiedzać podobieństwo, gra jak frywolna karykatura. To właśnie ta płaskość podsyca najlepiej zapamiętane w grze fałszywe równoważności między rewolucyjnym Vox Populi a białymi grobowcami unoszącego się na wodzie miasta Comstocka. Częścią tej karykatury jest niechęć gry do wyjaśniania szczególnej teologii Comstocka. Możemy wywnioskować, że religia Comstocka (która nigdy nie otrzymuje tytułu denominacyjnego) wierzy we współczesne cuda, ponieważ Comstock twierdzi, że rozmawiał z aniołem i stworzył cudowne dziecko. Praktykuje chrzest przez zanurzenie. Biała supremacja i rasizm są wplecione w każdy aspekt jej doktryny. Wynosi ojców założycieli do poziomu świętości. Poza tymi podstawowymi cechami religia Comstocka nie ma kontekstu. Nie ma sąsiednich ruchów ani sekt. Chociaż podróż Comstocka do zostania prorokiem rozpoczęła się od chrztu, gra nigdy nie wyjaśnia, do jakiej grupy wstąpił. Ten brak konkretności odrywa Comstocka od konkretnego momentu historycznego. BioShock Infinite wydaje się czerpać więcej z konserwatywnego ruchu Tea Party – który, choć skoncentrowany politycznie, miał charakter dewocyjny – bardziej niż jakakolwiek konkretna grupa religijna, zwłaszcza z tamtych czasów. Mimo to podobieństwa do Utah i mormonizmu pozostają. Przed rozpoczęciem gry unoszące się miasto Comstocka odłączyło się od Stanów Zjednoczonych. Po śmierci proroka Józefa Smitha z rąk motłochu w 1844 roku Brigham Young poprowadził karawanę, aby osiedlić się w stanie Utah. Tysiące Mormonów miało podążać w ciągu następnych dziesięcioleci. Terytorium znajdowało się wówczas pod kontrolą Meksyku, aż do przyłączenia się do USA w 1850 roku i było domem dla wielu rdzennych ludów, w tym Shoshone, Paiute i Goshute. Kluczową różnicą jest oczywiście to, że Kolumbia jest wymarzonym miastem unoszącym się na niebie. Nikt wcześniej nie mógł tam mieszkać, więc Columbia raczej importuje niż narzuca socjopolityczną strukturę odseparowanych Stanów Zjednoczonych. Chociaż masakra w Wounded Knee jest częścią fabuły gry, nie ma tu dźwięcznych rdzennych postaci i tylko rasistowskie kreskówki pojawiają się na propagandowym poziomie muzealnym. Celowo lub nie, unoszące się miasto oznacza, że ​​gra może w dużej mierze ominąć problem kolonialnej okupacji.Wszystko, czego chcemy w Bioshock MovieRozmiar:640 × 360480 × 270 Chcesz, żebyśmy zapamiętali to ustawienie dla wszystkich Twoich urządzeń? Zarejestruj się lub Zaloguj się teraz! Aby oglądać filmy, użyj przeglądarki obsługującej wideo HTML5. Ten film ma nieprawidłowy format pliku. Sorry, but you can’t access this content!Please enter your date of birth to view this videoJanuaryFebruaryMarchAprilMayJuneJulyAugustSeptemberOctoberNovemberDecember12345678910111213141516171819202122232425262728293031Year202220212020201920182017201620152014201320122011201020092008200720062005200420032002200120001999199819971996199519941993199219911990198919881987198619851984198319821981198019791978197719761975197419731972197119701969196819671966196519641963196219611960195919581957195619551954195319521951195019491948194719461945194419431942194119401939193819371936193519341933193219311930192919281927192619251924192319221921192019191918191719161915191419131912191119101909190819071906190519041903190219011900 By clicking ‘enter’, you agree to GameSpot’s
Warunki użytkowania i polityka prywatnościenterPodczas gdy niższe klasy w Columbii nie są wyraźnie zniewolone, są odseparowane i przepracowane. Oderwanie się Columbii od USA umożliwia jej praktykowanie „bardziej ekstremalnych” form instytucjonalnego rasizmu. W historii mormoni przynieśli niewolnictwo z USA do Utah. Trzech zniewolonych mężczyzn…Hank Wales, Oscar Smith i Green Flake–przyszedł na imprezę Brighama Younga w Dolinie Jeziora Słonego. W Utah istniała zniewolona ludność, dopóki niewolnictwo nie zostało zakazane na tych terytoriach. Dlatego historia niewolnictwa w Utah jest fundamentalnie powiązana z poparciem przez Stany Zjednoczone tej przerażającej praktyki. Chociaż BioShock Infinite pozycjonuje Kolumbię jako ekstremistyczne odchylenie od właściwych Stanów Zjednoczonych, osiedle mormonów w Utah najlepiej rozumieć jako szczególny, choć osobliwy przykład ekspansjonistycznego kolonializmu USA. Kolumbia jest dziwnie zjednoczona poza dwiema głównymi frakcjami. Są ludzie, którzy nie pasują ani do rewolucyjnego Vox Populi, ani do Columbii Comstocka, ale jest ich niewielu. Natomiast mormonizm był przedmiotem lawiny schizm i podziałów, nawet we wczesnych latach. Nie każdy mormon podróżował do Utah. Niektórzy z tych, którzy pozostali w Illinois, założyli własny kościół pod przewodnictwem syna Józefa Smitha, Józefa Smitha III. Kiedy kościół w Salt Lake City zakończył praktykę poligamii pod naciskiem Waszyngtonu, torując drogę ku państwowości, Kościół doznał masowego exodusu poligamistów. Chodzi o to, że chrześcijaństwo, jak każde inne miejsce tworzenia znaczeń, budzi kontrowersje nawet wśród jego wyznawców. Ponieważ BioShock Infinite mija schizmy i konflikty, które definiują amerykańskie chrześcijaństwo, nie może zaoferować całościowej krytyki jego słabości. Żeby było jasne, problemem nie jest brak „historycznej dokładności” lub „poszanowania przedmiotu”. BioShock Infinite to fantastyka naukowa na wskroś; zamierza reprezentować alternatywny świat. Dodatkowo, tak potężne instytucje, jak mormonizm i amerykańskie chrześcijaństwo, mogą otrzymać cios. Jednak te luki między prawdziwą historią a fikcją służą oddaleniu wiary Comstocka od rzeczywistych grup. Jaką krytykę wzbudza, brakuje konkretności i zgryzu. Jaki może mieć rezonans, brakuje prawdziwej wiary. W rzeczywistości im dłużej trwa gra, tym więcej religii Comstocka dotyczy wewnętrznej mitologii gry, tła dla zainteresowania międzywymiarowym dramatem i alternatywnymi osobowościami. Chociaż Comstock i ekipa mają wyraźne punkty inspiracji, Vox Populi Daisy Fitzroy, nie mają żadnego spójnego podobieństwa do żadnego prawdziwego momentu rewolucyjnego, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Nazywają się anarchistami, ale w przeciwieństwie do anarchizmu nie mają wizji przyszłego świata. Dostają tylko slogany i krew. Gra ostatecznie określa ich jako zbyt agresywnych i idzie dalej. Sposób, w jaki BioShock Infinite może dojść do stwierdzenia typu „Jedyną różnicą między Comstockiem a Fitzroyem jest to, jak piszesz nazwę” to te ideologiczne kaprysy. Mówi się na przykład, że sztuka religijna Kolumbii nigdy nie przedstawia Chrystusa i krzyża. Nawet Ku Klux Khan w grze jest ubrany w ciemnofioletowy, a nie biały. Mówi też, że Fitzroy, nawet bardziej niż Comstock, pochodzi znikąd, bez wyraźnego związku z żadną historią świata rzeczywistego. Może się wydawać, że jest tu dużo do rozpakowania iw pewnym sensie jest. Historia amerykańskiego chrześcijaństwa, w szczególności mormonizmu, niesie za sobą ciężar i krew w historii tego kraju. Jednak BioShock Infinite nie przywołuje tej historii, ani jej wagi, ani krwi. Jest raczej zadowolony z wyblakłej karykatury, z wizją chrześcijaństwa, która jest zbyt fikcyjna, ma obsesję na punkcie siebie i jest odległa, by naprawdę obrazić lub wzbudzić rezonans. Omawiane tu produkty zostały niezależnie wybrane przez naszych redaktorów. GameSpot może otrzymać udział w przychodach, jeśli kupisz coś, co znajduje się na naszej stronie.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
games