Grand Theft Auto IV świętuje dziś, 29 kwietnia 2023 r., 15. rocznicę istnienia. Poniżej spoglądamy wstecz na wadliwą, ale przekonującą próbę uwolnienia się od jej wspaniałych fantazji o wzmocnieniu pozycji króla. W momencie premiery Grand Theft Auto IV Wierne odtworzenie Nowego Jorku przez Auto IV nie przypominało niczego, co gry kiedykolwiek widziały. Jego ponura estetyka i ugruntowana prezentacja zasygnalizowały nową erę prawdziwości gier wideo, w której twórcy mogli sprawić, że gracze poczuli się, jakby naprawdę żyli w wirtualnym świecie. Rozmiar: 640 × 360480 × 270 Chcesz, abyśmy zapamiętali to ustawienie dla wszystkich Twoich urządzeń? Zarejestruj się lub Zaloguj się teraz! Aby oglądać filmy, użyj przeglądarki obsługującej wideo html5. Ten film ma nieprawidłowy format pliku. Przepraszamy, ale nie masz dostępu do tej zawartości! Aby obejrzeć ten film, wprowadź swoją datę urodzenia. Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień 12345678910111213141516171819202122232425262728293031Rok202320222 021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991 199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973197219711970196919681967196619651964196319621961196 019591958195719561955195419531952195119501949194819471946194519441943194219411940193919381937193619351934193319321931193019 2919281927192619251924192319221921192019191918191719161915191419131912191119101909190819071906190519041903190219011900 Klikając ‘enter’ , wyrażasz zgodę na GameSpot
Warunki użytkowania i polityka prywatnościwejdź do gry: historia Grand Theft Auto Dzisiaj jednak GTA IV jest chyba najbardziej znane z bardziej wyraźnego rodzaju ambicji: poczucia, że Rockstar miał inne podejście do gry kryminalnej z otwartym światem, taki, który kwestionował same podstawy gatunku. Chociaż nie udało się to w pełni osiągnąć tego celu, teraz jest to przypomnienie, że nawet hity mogą rzucić wyzwanie swoim graczom na różne sposoby, lekcja, którą dzisiejsi twórcy gier powinni zapamiętać. Nie jest przesadą stwierdzenie, że skoki technologiczne w GTA IV przyćmiła znaczną część radykalnej tożsamości gry. Wprowadzenie bardziej imponującej mechaniki walki (zwłaszcza strzelania zza osłony) i bardziej realistycznego modelu prowadzenia pojazdów stworzonego z myślą o mechanicznej różnicy między nim a jego poprzednikami w dzień iw nocy. Kreskówkowa przemoc GTA III i Vice City została zastąpiona brutalnymi strzelaninami i wiarygodnymi przestępcami. Nawet najbardziej dziwaczna scenografia gry, długa sekwencja napadu na bank, mocno inspirowana Żarem Michaela Manna, ledwo mogła konkurować z błyskotliwymi odrzutowcami i pościgami helikopterami w GTA: San Andreas. wiele najbardziej pamiętnych elementów San Andreas, takich jak systemy RPG, bardziej zróżnicowana mapa i opcjonalne aktywności, takie jak wojny o wpływy. Te pominięcia stały się z czasem bardziej rażące, zwłaszcza dzięki pozornie wiecznemu panowaniu jego następcy, GTA V, który dodał wiele z tych elementów z powrotem do formuły. Prawdopodobnie prawdą jest, że niektóre z tych cech definiujących serię prawdopodobnie zostały wstrzymane w GTA IV ze względu na ograniczenia techniczne, ale masz też poczucie, że wyposażenie Niko w plecak odrzutowy nie do końca pasowało do tonu, do którego dążył Rockstar w GTA IV Od „Chłopców z ferajny” po „Człowieka z blizną” De Palmy, gatunek kryminalny ma bogatą historię samokrytyki. Tak wpływowa, jak oryginalna trylogia gier GTA na PS2, są one zasadniczo pełnymi powtórzeniami istniejących tropów z filmów kryminalnych, z wyjątkiem pozbawionej całej tragedii. Bohaterowie tych gier wychodzą z niefortunnych okoliczności — więzienia, ciemności i pewnej śmierci — by stać się królami i dostojnikami, kapitanami przemysłu przestępczego. Uchodzi im to na sucho: Tommy Vercetti z Vice City zdmuchuje wszystkich złych facetów na swojej drodze, przeżywa poważną zdradę i żyje, by rządzić miastem. San Andreas kończy się mniej więcej w ten sam sposób. GTA IV nie może być bardziej inne. Czwarta numerowana pozycja serii to historia imigrantów wzorowana na bardziej ponurych filmach, zwłaszcza Eastern Promises Cronenberga. Bohater Niko Bellic przybywa do Ameryki w przysłowiowych łachmanach, ale bogactwo nie przychodzi łatwo ani szybko. Zamiast wspinać się po drabinie przestępczej, Niko spędza większość czasu na ratowaniu swojego tępego kuzyna Romana, który nieustannie stawia się w trudnej sytuacji z powodu swoich nawyków hazardowych. W godzinach otwarcia gry Niko odkrywa, że prawie wszystko, co Roman powiedział mu o swoim życiu w Ameryce, jest kłamstwem i że osiągnięcie amerykańskiego snu będzie o wiele trudniejsze, niż myślał. Nadchodzi główny punkt zwrotny w grze kiedy Niko zabija lichwiarza Romana, Vlada, który jest powiązany z rosyjską mafią. Przyjaciele Vlada porywają Niko i Romana i palą jego firmę taksówkarską, pozostawiając ich bez opieki. Jednak po przeżyciu tych wczesnych udręk Niko udaje się znaleźć wystarczająco dużo pracy w podziemiu przestępczym, aby utrzymać duet na powierzchni. I chociaż on z kolei zarabia sporo pieniędzy na pracy dla irlandzkiej mafii i mafii – choć nigdy nie zajdzie tak daleko, jak Versetti czy CJ – efektowne nagrody, takie jak rezydencje i szybkie samochody, nadal wymykają się Niko. Podobnie jak wcześniej GTA III, jest bardzo niewiele rzeczy, na które można wydać ciężko zarobione pieniądze Niko. Pomysł na duży zakup w GTA IV to ponury granatowy garnitur. Kluczowe wydarzenia fabularne w GTA IV ostatecznie zależą od wyborów, których gracz dokonuje w trakcie całej historii, zwłaszcza pod koniec gry. Jej emocjonalny punkt kulminacyjny następuje, gdy Niko w końcu tropi Darko Brevica, człowieka, który zdradził jego jednostkę wojskową w Europie Wschodniej. Następnie gracz wybiera, czy wykonać egzekucję, czy oszczędzić Darko. Jeśli go zabijesz, Niko mówi, że czuje się „pusty”; jeśli go oszczędzisz, Niko przyznaje, że zdał sobie sprawę, że zabicie go niczego nie zmieni. Niezależnie od twojego wyboru, to gorzkie rzeczy. Ten sam ponury ton odnosi się do zakończenia gry. Bez względu na to, którą ścieżkę wybierzesz, osoba bliska Niko ginie w nieudanej próbie zamachu – albo kuzyn Roman, albo jego dziewczyna Kate. GTA IV kończy się, gdy Niko mści się na sprawcy i żyje we względnym komforcie. Mimo wszystko ostatnia linijka gałęzi „Revenger’s Tragedy” dobrze to podsumowuje: „Więc tak wygląda sen. To jest zwycięstwo, za którym tęskniliśmy”. Grand Theft Auto: The Trilogy Best Bugs and Glitches Rozmiar: 640 × 360480 × 270 Chcesz, abyśmy zapamiętali to ustawienie dla wszystkich Twoich urządzeń? Zarejestruj się lub Zaloguj się teraz! Aby oglądać filmy, użyj przeglądarki obsługującej wideo html5. Ten film ma nieprawidłowy format pliku. Przepraszamy, ale nie masz dostępu do tej zawartości! Aby obejrzeć ten film, wprowadź swoją datę urodzenia. Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień 12345678910111213141516171819202122232425262728293031Rok202320222 021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991 199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973197219711970196919681967196619651964196319621961196 019591958195719561955195419531952195119501949194819471946194519441943194219411940193919381937193619351934193319321931193019 2919281927192619251924192319221921192019191918191719161915191419131912191119101909190819071906190519041903190219011900 Klikając ‘enter’ , wyrażasz zgodę na GameSpot
Warunki użytkowania i polityka prywatności wejdź Ogólnie rzecz biorąc, radykalne podejście GTA IV podzieliło fanów serii, niektórzy chwalą bardziej ambitną narrację, a inni tęsknią za bardziej kreskówkową zabawą z poprzednich części. Osobiście plasuję się gdzieś pośrodku. Pisanie gry i praca nad postaciami nie są wystarczająco silne, aby przenieść ją na poziom, do którego aspiruje, zwłaszcza na tle głupkowatego, pełnego żartów Liberty City. Przykład ilustrujący: Trudno poważnie traktować moralny dylemat zabicia lub oszczędzenia Darko, kiedy twój Niko zabił już setki gliniarzy i cywilów. GTA IV to jeden z bardziej intrygujących hitów gier wideo, jakie kiedykolwiek powstały. To trwały przykład ogromnej, podbijającej świat gry, która rzuca wyzwanie widzom, aby zaakceptowali radykalnie inną wersję tego, czego oczekiwali. GTA zostawiło głupią ścieżkę Saints Row w kurzu i przeskoczyło na mafijną stronę gatunku kryminalnego, i prawdopodobnie nigdy nie było tak samo. Dzisiejszy zbiór hitów gier wideo mógłby się trochę nauczyć od tego 15-letniego klasyka. Czasem lepiej nie ryzykować. Podziwiam Rockstar za rozwinięcie kreatywnych skrzydeł i spróbowanie czegoś odważnego i nowego, nawet jeśli eksperyment nie do końca się opłacił. Omówione tutaj produkty zostały niezależnie wybrane przez naszych redaktorów. GameSpot może otrzymać część przychodów, jeśli kupisz coś polecanego na naszej stronie.
Grand Theft Auto 4 to dziwaczny relikt minionej epoki dla gier z otwartym światem
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]