Zespół międzynarodowych naukowców zagłębił się w zapisy archeologiczne, dowody DNA i ustne tradycje rdzennych mieszkańców, aby nakreślić najbardziej wyczerpującą historię wczesnych koni w Ameryce Północnej. Odkrycia grupy pokazują, że te zwierzęta juczne mogły rozprzestrzenić się na Zachodzie Ameryki znacznie szybciej i wcześniej, niż sugerowało wiele europejskich relacji.
Naukowcy, w tym kilku naukowców z University of Colorado Boulder, opublikowali dziś swoje odkrycia w czasopiśmie Science.
Aby opowiedzieć historie koni na Zachodzie, zespół dokładnie zbadał około dwudziestu zestawów szczątków zwierząt znalezionych w miejscach od Nowego Meksyku po Kansas i Idaho. Naukowcy pochodzą z 15 krajów i wielu grup rdzennych Amerykanów, w tym narodów Lakota, Comanche i Pawnee.
„To, co łączy wszystkich, to wspólna wizja opowiadania różnych historii o koniach” – powiedział William Taylor, autor korespondent badań i kurator archeologii w Muzeum Historii Naturalnej CU. „Skupienie się wyłącznie na zapisach historycznych nie doceniło starożytności i złożoności relacji rdzennych mieszkańców z końmi na ogromnym obszarze amerykańskiego Zachodu”.
Dla wielu zaangażowanych naukowców badania mają głębokie osobiste znaczenie, dodał Taylor, który dorastał w Montanie, gdzie jego dziadek był farmerem.
„Patrzymy na części kraju, które są niezwykle ważne dla ludzi biorących udział w tym projekcie” – powiedział.
Naukowcy wykorzystali archeozoologię, datowanie radiowęglowe, sekwencjonowanie DNA i inne narzędzia, aby odkryć, jak i kiedy konie po raz pierwszy przybyły do różnych regionów dzisiejszych Stanów Zjednoczonych. Opierając się na obliczeniach zespołu, społeczności tubylcze prawdopodobnie jeździły konno i hodowały konie tak daleko na północ, jak Idaho i Wyoming co najmniej w pierwszej połowie XVII wieku – tyle, ile sto lat wcześniej sugerowały zapisy Europejczyków.
Innymi słowy, grupy takie jak Komanczowie mogły zacząć tworzyć głębokie więzi z końmi zaledwie kilkadziesiąt lat po tym, jak zwierzęta przybyły do Ameryki na hiszpańskich łodziach.
Wyniki pokrywają się z szerokim zakresem przekazów ustnych rdzennych mieszkańców.
„Wszystkie te informacje zebrały się, aby opowiedzieć większą, szerszą, głębszą historię, historię, której tubylcy zawsze byli świadomi, ale nigdy nie została uznana” – powiedział Jimmy Arterberry, współautor nowego badania i historyk plemienia Komanczów Naród w Oklahomie.
Współautor badania, Carlton Shield Chief Gover, zgodził się, zauważając, że miłość do koni może być czymś, co rozciąga się na społeczeństwa i granice.
„Ludzie są zafascynowani końmi. Dorastali z końmi” – powiedział Shield Chief Gover, obywatel Pawnee Nation w Oklahomie i kurator antropologii publicznej w Muzeum Archeologii i Antropologii Uniwersytetu Indiana. „Możemy rozmawiać ze sobą poprzez wspólną miłość do zwierzęcia”.
błotny kucyk
Dla wielu społeczności rdzennych Amerykanów wspólna miłość sięga daleko wstecz.
Na przykład Pawnee opowiadają historię „Błotnego Kucyka”, chłopca, który zaczął mieć wizje dziwnych stworzeń we śnie.
„Tworzy te małe błotne figurki zwierząt, które widzi w swoich snach, i z dnia na dzień ożywają” – powiedział Shield Chief Gover. – Tak się zdobywa konie.
Jednak europejskie zapisy historyczne z okresu kolonialnego faworyzują nowszą historię pochodzenia koni na Zachodzie. Wielu uczonych sugerowało, że społeczności rdzennych Amerykanów zaczęły opiekować się końmi dopiero po buncie Pueblo w 1680 r. Podczas tego wydarzenia ludność Pueblo w dzisiejszym Nowym Meksyku tymczasowo obaliła hiszpańskie rządy, wypuszczając w ten sposób europejskie bydło.
Taylor, również adiunkt antropologii na CU Boulder, i jego koledzy nie uważali, że to pasuje jako historia pochodzenia relacji między ludźmi a końmi na Zachodzie: „Myśleliśmy: jest coś podejrzanego w tej historii”.
Ślady w kości
Dzięki finansowaniu z US National Science Foundation (NSF) utworzyli koński zespół marzeń, w skład którego wchodzą archeolodzy z University of Oklahoma i University of New Mexico. Genetyk Ludovic Orlando i badaczka Lakoty Yvette Running Horse Collin wzięli udział z Uniwersytetu w Tuluzie.
„Badania te pokazują, w jaki sposób można zintegrować wiele różnych typów danych, aby odpowiedzieć na fascynujące historyczne pytanie, w jaki sposób i kiedy konie rozprzestrzeniły się na Zachód” – powiedział John Yellen, dyrektor programu NSF Archaeology.
Naukowcy zaczęli zbierać jak najwięcej danych na temat szczątków koni z Zachodu. Na przykład dowody DNA sugerują, że większość rdzennych koni pochodziła od koni hiszpańskich i iberyjskich, a konie brytyjskie stały się bardziej powszechne w XVIII i XIX wieku.
„Nasze analizy pokazują, że urodził się i wychował lokalnie” – powiedział Taylor. „Zaopiekowano się nim, a kiedy to zwierzę odeszło, wydarzenie to miało niezwykłe znaczenie”.
Szczątki tego konia, wraz z kilkoma innymi z badań, również wydawały się pochodzić z przełomu XVII i XVII wieku, dziesiątki lat przed początkiem buntu w Pueblo.
Nie jest jasne, w jaki sposób takie zwierzęta przybyły do Wyoming, ale prawdopodobnie Europejczycy nie byli zaangażowani w ich początkowy transport.
Shield Chief Gover wyjaśnił, że niewielu rdzennych mieszkańców będzie zaskoczonych wynikami badania. Ale odkrycia zespołu mogą pomóc naukowcom akademickim zilustrować, jak ważne były te zwierzęta w historii ludów tubylczych. Na przykład Pawnee, którzy mieszkali w Nebrasce, dwa razy w roku jeździli konno na polowania na bizony, podróżując dalej i szybciej w „morze trawy” Wielkich Równin. Comanche również galopował konno, aby polować na bizony, a posiadanie wielu koni było oznaką bogactwa.
„Nie chcę umniejszać czci i szacunku, jaki mamy dla koni” – powiedział Arterberry. „Postrzegamy je jako dary, które dał nam Stwórca, i dzięki temu przetrwaliśmy, prosperowaliśmy i staliśmy się tym, kim jesteśmy dzisiaj”.
Szanując konie
Współautor badania Chance Ward, student studiów magisterskich w dziedzinie badań muzealnych i terenowych na CU Boulder, chciałby, aby społeczność archeologów zaczęła traktować te relacje z większym szacunkiem. Urodził się i wychował w rezerwacie Cheyenne River Reservation w Południowej Dakocie, który jest domem dla czterech zespołów Lakota Nation. Ward dorastał, słuchając opowieści swojej matki z dzieciństwa o jeździe na kucykach w społeczności Bear Creek. Rodzice jego ojca założyli ranczo w rezerwacie, w którym dziś członkowie rodziny ćwiczą rodeo.
Wyjaśnił, że wielu badaczy nie obchodzi się ze szczątkami zwierząt z taką samą troską, z jaką obchodzi się z przedmiotami kultury i szczątkami ludzkimi.
„Zwykle są wrzucane do pudełka lub torby, gdzie uderzają o siebie i pękają” – powiedział Ward. „Ten projekt jest dla nas, jako rdzennych mieszkańców, szansą na zabranie głosu i lepszą opiekę nad ważnymi i świętymi zwierzętami w zbiorach muzealnych”.