Naukowcy odkryli 36-milionowy cykl geologiczny, który napędza bioróżnorodność

Nowe badania wykazały, że ruch płyt tektonicznych Ziemi pośrednio powoduje wzrost różnorodności biologicznej w cyklach trwających 36 milionów lat, zmuszając poziomy mórz do podnoszenia się i opadania.

Naukowcy, w tym geologowie z University of Sydney, uważają, że te geologiczne cykle zmian poziomu mórz mają znaczący wpływ na różnorodność gatunków morskich, sięgający co najmniej 250 milionów lat wstecz.

Wraz ze wzrostem i spadkiem poziomu wody różne siedliska na szelfach kontynentalnych i w płytkich morzach rozszerzają się i kurczą, zapewniając organizmom możliwość rozwoju lub śmierci. Badając zapis kopalny, naukowcy wykazali, że te zmiany powodują pojawienie się nowego życia.

Badania zostały opublikowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences, kierowanym przez profesora nadzwyczajnego Slaha Boulila z Sorbony w Paryżu.

Współautor badania, profesor Dietmar Müller ze School of Geosciences na University of Sydney, powiedział: „Jeśli chodzi o tektonikę, 36-milionowy cykl oznacza zmiany między szybszym i wolniejszym rozprzestrzenianiem się dna morskiego, co prowadzi do cyklicznych zmian głębokości w oceanie basenach i w tektonicznym przenoszeniu wody w głąb Ziemi.

„To z kolei doprowadziło do wahań w zalewaniu i wysychaniu kontynentów, z okresami rozległych płytkich mórz sprzyjających różnorodności biologicznej.

„Ta praca była możliwa dzięki oprogramowaniu tektonicznemu płyt Gplates, opracowanemu przez EarthByte Group na Uniwersytecie w Sydney, wspieranemu przez australijską strategię National Collaborative Research Infrastructure Strategy (NCRIS) za pośrednictwem AuScope”.

Zespół oparł swoje odkrycia na odkryciu uderzająco podobnych cykli w zmianach poziomu mórz, wewnętrznych mechanizmach Ziemi i skamielinach morskich.

Naukowcy dysponują obecnie przytłaczającymi dowodami na to, że cykle tektoniczne i globalne zmiany poziomu mórz napędzane dynamiką Ziemi odegrały kluczową rolę w kształtowaniu różnorodności biologicznej życia morskiego na przestrzeni milionów lat.

„Badania te podważają wcześniejsze poglądy na temat tego, dlaczego gatunki zmieniały się przez długi czas” – powiedział profesor Müller.

“Cykle trwają 36 milionów lat z powodu regularnych wzorców w jaki płyty tektoniczne są zawracane do konwekcyjnego płaszcza, ruchomej części głębokiej Ziemi, podobnie jak gorąca, gęsta zupa w garnku, która porusza się powoli.”

Profesor Müller powiedział, że kredowa formacja Winton w Queensland jest doskonałym przykładem tego, jak zmiany poziomu morza ukształtowały ekosystemy i wpłynęły na różnorodność biologiczną w Australii.

Formacja, słynąca z kolekcji skamieniałości dinozaurów i cennego opalu, stanowi cenne okno na czas, gdy znaczna część kontynentu australijskiego została zalana.

Wraz ze wzrostem i spadkiem poziomu mórz powodzie kontynentu stworzyły rozszerzające się i kurczące zagłębienia ekologiczne w płytkich morzach, zapewniając wyjątkowe siedliska dla szerokiej gamy gatunków.

„Kredowa formacja Winton stanowi świadectwo głębokiego wpływu tych zmian poziomu mórz, rejestrując migawkę czasu, gdy krajobraz Australii został przekształcony, a fascynujące stworzenia wędrowały po lądzie” – powiedział profesor Müller.