Liczba gatunków ryb zagrożonych wyginięciem jest pięciokrotnie wyższa niż poprzednie szacunki, zgodnie z nową prognozą

Naukowcy przewidują, że 12,7% gatunków morskich ryb kostnoszkieletowych jest zagrożonych wyginięciem, co stanowi pięciokrotny wzrost w stosunku do wcześniejszych szacunków Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody wynoszących 2,5%. Nicolas Loiseau i Nicolas Mouquet z jednostki MARBEC (Marine Biodiversity, Exploitation and Conservation Unit) w Montpellier we Francji oraz współpracownicy zgłaszają te ustalenia w badaniu opublikowanym 29 sierpnia w czasopiśmie o otwartym dostępie PLOS Biology. Ich raport obejmuje prawie 5000 gatunków, które nie otrzymały statusu ochrony IUCN z powodu niewystarczających danych.

Czerwona lista gatunków zagrożonych IUCN śledzi ponad 150 000 gatunków, aby kierować globalnymi działaniami na rzecz ochrony najbardziej zagrożonych. Jednak 38% gatunków ryb morskich (lub 4992 gatunki w czasie tych badań) jest uznawanych za niedostatecznie udokumentowane i nie otrzymują oficjalnego statusu ochrony ani powiązanych z nim zabezpieczeń.

Aby lepiej skierować działania ochronne na gatunki, które ich potrzebują, Loiseau i współpracownicy połączyli model uczenia maszynowego ze sztuczną siecią neuronową, aby przewidzieć ryzyko wyginięcia gatunków z niedoborem danych. Modele trenowano na danych o występowaniu, cechach biologicznych, taksonomii i zastosowaniach człowieka z 13 195 gatunków.

Sklasyfikowali 78,5% z 4992 gatunków jako niezagrożone lub zagrożone (co obejmuje kategorie IUCN: krytycznie zagrożone, zagrożone i narażone). Przewidywana liczba gatunków zagrożonych wzrosła pięciokrotnie (z 334 do 1671), a przewidywana liczba gatunków niezagrożonych wzrosła o jedną trzecią (z 7869 do 10 451).

Przewidywane gatunki zagrożone miały tendencję do posiadania małego zasięgu geograficznego, dużych rozmiarów ciała i niskiego tempa wzrostu. Ryzyko wyginięcia było również skorelowane z płytkimi siedliskami. Morze Południowochińskie, Morze Filipińskie i Morze Celebesa oraz zachodnie wybrzeża Australii i Ameryki Północnej stały się punktami zapalnymi przewidywanych gatunków zagrożonych. Naukowcy zalecają wzmożone badania i wysiłki na rzecz ochrony w tych obszarach.

Naukowcy zaobserwowali „znaczną zmianę w rankingu priorytetów ochrony po prognozach IUCN dotyczących gatunków”, zalecając, aby wyspy Pacyfiku i regiony polarne i subpolarne półkuli południowej zostały uznane za priorytetowe, aby uwzględnić pojawiające się gatunki zagrożone. Wiele gatunków, które pozostały niedoborowe pod względem danych, występuje w Trójkącie Koralowym, co wskazuje, że potrzebne są tam dodatkowe badania.

Naukowcy zauważają, że modele nie mogą zastąpić bezpośrednich ocen gatunków zagrożonych, ale sztuczna inteligencja oferuje wyjątkową możliwość przeprowadzenia szybkiej, kompleksowej i ekonomicznej oceny ryzyka wyginięcia gatunków.

Loiseau dodaje: „Sztuczna inteligencja (AI) umożliwia wiarygodną ocenę ryzyka wyginięcia gatunków, które nie zostały jeszcze ocenione przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody (IUCN). Nasza analiza 13 195 gatunków ryb morskich ujawnia, że ​​ryzyko wyginięcia jest znacznie wyższe niż początkowe szacunki IUCN, wzrastając z 2,5% do 12,7%. Proponujemy włączenie ostatnich postępów w prognozowaniu ryzyka wyginięcia gatunków do nowego syntetycznego indeksu o nazwie „przewidywany status IUCN”. Ten indeks może służyć jako cenne uzupełnienie obecnego „zmierzonego statusu IUCN”.