Capcom wypuścił w tym roku absolutną perełkę. Nie, nie mówię o Dragon's Dogma 2, Dead Rising Deluxe Remaster czy Marvel vs. Capcom Fighting Collection – wszystkie te gry trafią na półki w 2024 roku. Nie przegapiliście też ukradkowej premiery w Resident Evil, Street Fighter lub serii Monster Hunter. Oprócz trzech głównych, dobrze przyjętych gier, firma Capcom wypuściła nietypową grę pełną duchów, japońskiej tradycji i strategicznych przydziałów zadań: Kunitsu-Gami: Path of the Goddess. Ta gra została wydana w 2024 roku, ale wydaje się, że została przeniesiona z 2004 roku – pod każdym względem. Nikt nie będzie cię winił za to, że ją przegapiłeś. Powiedzieć, że przeszła niezauważona, to mało powiedziane, a podczas niedawnej odprawy finansowej firma Capcom stwierdziła, że gra nie osiągnęła celów sprzedażowych. Jednak Kunitsu-Gami należy traktować jako dokument niemal historyczny, zarówno pod względem sposobu zaprojektowania gry, jak i jej faktycznej zawartości.Jako wojownik Soh musisz chronić boską dziewicę Yoshiro, aby mogła oczyścić zbezczeszczoną górę, uwalniając mieszkańców wioski, aby pomogli ci w czymś w rodzaju strategicznej gry polegającej na zarządzaniu pracownikami w czasie rzeczywistym, która poprowadzi cię zygzakowatą ścieżką w dół górę i przez wszelkiego rodzaju potwory i duchy wyrwane z japońskiego folkloru. Rytm gry jest prosty: w ciągu dnia będziesz ratować mieszkańców wioski, przywracać przeszkody w stylu obrony wieży i próbować zabierz Yoshiro jak najbliżej bramy, nie zbliżając jej tak blisko, aby stała się niebezpieczna. Przypiszesz także wieśniakom role takie jak Leśnik, Łucznik, Asceta, Sumo lub jedną z wielu innych klas. W nocy będziesz bronił Yoshiro z pomocą tych mieszkańców wioski, zarządzając nimi, aby zapewnić im skuteczność i bezpieczeństwo. Kiedy już zatrzymasz potwory, wszyscy odtańczą taniec, by oczyścić bramę.
Klasyczny design
Wiele gier jest obecnie zaprojektowanych tak, aby spodobać się jak największej liczbie osób i zapewnić dziesiątki, a nawet setki godzin rozgrywki, często reklamując stosy DLC i walutę w grze, która kosztuje prawdziwe pieniądze. W porównaniu z tym Kunitsu-Gami wydaje się cichy. Jest jeden dodatek DLC, darmowy nawet dla graczy korzystających z Game Pass — kilka prostych kosmetyków z motywem Okami, takich jak urok, który powoduje, że trawa rośnie za tobą, gdy idziesz, oba wyglądają jak coś prosto z Capcomu z 2006 roku klasyczny i pasujący do wyglądu Kunitsu-Gami. Nie ma nic ekstra do kupienia, chyba że policzysz ścieżkę dźwiękową, która jest dostępna na Steamie. Sama gra jest liniowa, co daje ci coraz trudniejszą playlistę etapów i rosnącą bazę klas postaci do przypisania. Możesz wrócić i powtórzyć poziomy, aby uzyskać dodatkowe nagrody, ale są one opcjonalne. Gra jest wymagająca, ale nigdy nie wymaga od ciebie zabawy w zbieranie bibelotów, oczyszczanie wież lub cokolwiek innego. To tylko gra strategiczna i już samo to sprawia, że podejście do niej jest nieco trudniejsze. Nie jest to wariacja na temat wydeptanego zestawu mechanik i motywów rozgrywki. Kunitsu-Gami prosi gracza, aby nauczył się nowego zestawu systemów zarządzania swoimi mieszkańcami i zasobami, i zrobił to w świecie folkloru, który będzie zupełnie nowy dla wielu zachodnich graczy. Cała gra wydaje się być w jakiś sposób opóźniona przez 20 lat i dopiero teraz ukazał się, ale to nie jest powód do dumy – wręcz przeciwnie. Wydawcy pod względem wielkości do Capcom po prostu nie tworzą już takich gier.
Tradycyjna sztuka
Oprócz poczucia mile widzianej podróży do gier z przeszłości, estetyka Kunitsu-Gami spogląda także wstecz, ale ku japońskiemu folklorowi i tradycji. Wiele gier odzwierciedla miejsce, w którym powstały, ale Kunitsu-Gami przenosi to na inny poziom. Kunitsu-Gami jest przesiąknięte sztuką japońską. Ruchy Soha, Yoshiro i mieszkańców wioski są inspirowane rytualnym tańcem Kagura, w tym ruchami Soha w walce mieczem. Możesz znaleźć drzeworyty opowiadające o różnych potworach, z którymi walczysz. Projekty samych potworów naśladują tradycyjną sztukę yokai (duchów) i bakemono (potworów) w japońskiej sztuce drzeworytniczej. Podczas gdy gry takie jak Nioh i Ghost of Tsushima chcą zanurzyć cię w swoich światach i sprawić, że poczujesz się jak gość przeżywający przygodę (co jest całkowicie uzasadnione!), Kunitsu-Gami przedstawia świat, który przypomina dioramę bajka. Fotorealizm to ostatnia rzecz, o której myśli. Również muzyka czerpie inspirację z tradycyjnych piosenek i rymowanek dla dzieci i wykorzystuje kombinację tradycyjnych japońskich instrumentów i nowoczesnych zachodnich instrumentów, aby stworzyć fuzję dźwięków, które mają historyczny charakter, ale nie są ograniczające. Yoshiro możesz obdarować tradycyjnymi japońskimi słodyczami, wykonanymi przez prawdziwych cukierników. Zespół odpowiedzialny za grę wziął te słodycze i zeskanował je w grze z niezwykłą szczegółowością, aby uchwycić wygląd i styl jedzenia. Duża część architektury i ubiorów również pochodzi z fizycznie wykonanych przedmiotów, a wszystkie zostały stworzone z myślą o autentyczności samej sztuki. Gra może być dziełem cyfrowym, ale rzeczy, które ją zainspirowały, mają charakter historyczny i fizyczny, podobnie jak grafika w grze. Samo zrozumienie Kunitsu-Gami z artystycznego punktu widzenia jest trudnym zadaniem i można spędzić dziesiątki godzin studiowania każdego elementu i wciąż wracają z pytaniami. Jest przesiąknięty historyczną kulturą Japonii, z taką dbałością o szczegóły, że równie dobrze można go zakwalifikować jako element japońskiej konserwacji historycznej.Nawet marketing Kunitsu-Gami sięga do historii Japonii, ponieważ Capcom nawiązał współpracę z grupą Bunraku w ramach reklamy gry. Teatr Bunraku (lalek) to jedna z najstarszych form sztuki performatywnej w Japonii. Kiedy myślę o Kunitsu-Gami: Path of the Goddess jako o grze fizycznej, nie wyobrażam sobie na pudełku etykiety PlayStation 5 lub Xbox Series X . Na ich miejscu jest wytwórnia PlayStation 2 lub 3, a może nawet GameCube, a ja jestem w swoim pierwszym mieszkaniu i gram w nią o północy, kiedy następnego ranka mam zajęcia. Pomimo tego, że jest to nowa gra, Kunitsu-Gami jest artefaktem z innych czasów w najlepszym tego słowa znaczeniu.Więcej najlepszych z 2024 r.: