Chipy M1 Pro i M1 Max firmy Apple były w zeszłym roku ostrzeżeniem w kształcie karty graficznej dla Nvidii i AMD, a teraz Apple podkręcił temperaturę dzięki nowemu M1 Ultra. Apple twierdzi, że będzie konkurować z gigantyczną kartą graficzną Nvidia RTX 3090, najszybszym procesorem graficznym na rynku. Ale jak Apple myśli, że może pokonać RTX 3090? Okazuje się, że zeszłoroczny M1 Max ma w sobie jakiś sekretny sos. Nowy M1 Ultra firmy Apple to zaskakujące połączenie dwóch chipów M1 Max, połączonych w jeden potężny chip. M1 Max ma tajny szybki interfejs, który pozwala Apple połączyć dwa chipy w jeden. Rezultatem jest chip M1 Ultra, który ma dwa razy więcej rdzeni procesora, dwa razy więcej pamięci, dwukrotnie większą przepustowość pamięci i, co najważniejsze, dwa razy więcej rdzeni GPU. Apple nazywa tę kombinację UltraFusion i jest to w rzeczywistości własna implementacja opakowania chipów 2.5D firmy Apple. Przemysł chipowy od lat zwraca się ku chipletom do projektowania procesorów, a chipy Ryzen oparte na Zen 2 i Zen 3 są liderami w zakresie nowoczesnych projektów chipletów i do niedawna wydajności. Rywale Apple, tacy jak Intel, Samsung i Qualcomm, są na wczesnym etapie współpracy nad nowym standardem, który mógłby pozwolić firmom budować procesory z chipletów podobnych do Lego. Apple wyprzedza konkurencję dzięki chipowi, który łączy dwa oddzielne procesory graficzne.
Linia Apple M1. Zdjęcie: Apple Nvidia i AMD zbudowały w przeszłości podobne rozwiązania do łączenia dwóch procesorów graficznych, ale jak wskazuje Anandtech, wygląda na to, że Apple rozwiązało tutaj świętego Graala projektowania z wieloma GPU. Technologia UltraFusion firmy Apple obsługuje imponującą przepustowość 2,5 TB/s między dwoma chipami M1 Max. To ogromny skok przepustowości w porównaniu z tym, co Nvidia oferuje z NVLink dla SLI lub AMD z Infinity Fabric, które są używane jako szybkie łącza między GPU. Szybkie łącze Apple oznacza, że dwa oddzielne procesory graficzne M1 Max będą wyświetlane jako jeden procesor graficzny w systemie macOS, umożliwiając aplikacjom łatwe wykorzystanie połączonej mocy. Powinno to oznaczać, że aplikacje i gry nie muszą robić nic specjalnego, aby wykorzystać moc M1 Ultra, podczas gdy w przeszłości gry musiały natywnie obsługiwać implementację SLI Nvidii w systemie Windows, aby zobaczyć jakiekolwiek ulepszenia wydajności. Nvidia praktycznie wyeliminowała obsługę wielu GPU dzięki swojej serii RTX 30, a tylko RTX 3090 oferuje obsługę NVLink. Połączenie dwóch RTX 3090 razem w celu zwiększenia produktywności lub gier daje jednak bardzo zróżnicowane wyniki. Gry, które natywnie obsługują SLI, będą oferować korzyści w zakresie wydajności, podczas gdy większość nie będzie oferować żadnego wzrostu, a niektóre nawet odnotują spadek wydajności.
Apple twierdzi, że jego M1 Ultra może pokonać RTX 3090 w niektórych zadaniach. Zdjęcie: Apple RTX 3090 jest obecnie najszybszym procesorem graficznym na rynku — dopóki Nvidia w końcu nie dostarczy opóźnionego RTX 3090 Ti — i Apple twierdzi, że M1 Ultra może pokonać pojedynczy RTX 3090, zużywając o 200 watów mniej energii. Apple przedstawił podobne twierdzenia o tym, że jego M1 Max pokonał RTX 3080 w zeszłym roku, ale wyniki w świecie rzeczywistym były mieszane. W przypadku obciążeń skoncentrowanych na produktywności M1 Max działał wyjątkowo dobrze w porównaniu z RTX 3080. Niektórzy recenzenci stwierdzili, że M1 Max jest nieco wolniejszy niż porównywalny system RTX 3080 do zadań Adobe Premiere Pro, ale jego względna wydajność naprawdę zależała od wykonywanego zadania. Apple wcisnął swój M1 Ultra do swojego nowego Mac Studio, komputera stacjonarnego, który nie jest dużo większy pod względem głośności niż RTX 3090 Nvidii. Mac Studio jest niesamowicie potężny dzięki M1 Ultra, a Apple zaprojektował go, aby zastąpić 27- calowe iMac, a nawet modele Mac Pro dla wielu. Apple koncentruje się bezpośrednio na aplikacjach zwiększających produktywność — a nie na grach — dzięki swoim M1 Ultra i Mac Studio. Zarówno M1 Max, jak i M1 Pro ucierpiały w recenzjach gier, zachowując się podobnie do RTX 3060 w wielu tytułach. M1 Ultra nie rozwiąże w magiczny sposób braku gier na macOS ani tego, że większość gier międzyplatformowych to nadal x86.
Mac Studio jest wizytówką M1 Ultra. Zdjęcie: Apple Będziemy musieli poczekać na recenzje, aby zobaczyć, jak podwojenie rdzeni GPU wpływa na wydajność aplikacji zwiększających produktywność, ale już imponujący start Apple z M1 Pro i M1 Max wygląda na to, że idzie naprzód dzięki M1 Ultra. Firma Qualcomm i Microsoft potrzebowały lat, aby zapewnić wydajność zbliżoną do laptopa na chipach opartych na architekturze ARM dla systemu Windows, a Apple już teraz zapewnia wydajność na poziomie stacji roboczej. Tam, gdzie rzeczy staną się naprawdę interesujące dzięki projektowi chipów Apple, jest Mac Pro. Istniejący Mac Pro firmy Apple jest zasilany przez procesory Intel Xeon i karty graficzne AMD Radeon PRO W6000X. Firma Apple zakończyła wczoraj swoją imprezę, drażniąc wersję Apple Silicon swojego komputera Mac Pro „na kolejny dzień”. Reporter Bloomberga Mark Gurman ujawnione w zeszłym roku że Mac Pro będzie dostarczany z maksymalnie 40 rdzeniami CPU i 128 rdzeniami GPU. Jeśli liczysz, to dwa razy więcej niż M1 Ultra. M1 Ultra w Mac Studio da nam wczesne spojrzenie na to, jak dobrze liczba rdzeni i wydajność GPU firmy Apple można skalować do systemów z wyższej półki. To zapowiedź tego, co ma nadejść, gdy Apple dostarczy Maca Pro z najlepszymi możliwościami, jakie może zapewnić jego Apple Silicon.