W zeszłym roku Valve nieodwracalnie zmieniło oblicze gier komputerowych, wprowadzając Steam Deck. Przenośna platforma PC z pewnością nie była pierwszą tego typu próbą, ale dzięki doświadczeniu inżynierów Valve i ścisłej integracji ze Steam szybko stała się de facto urządzeniem godnym polecenia, zapewniającym wydajne i niezawodne wrażenia z gry w podróży. Moment nie mógł być lepszy, biorąc pod uwagę fakt, że Nintendo Switch doczekało się aktualizacji OLED dopiero rok wcześniej, a podwyżka specyfikacji, o której głośno było głośno, została skrócona do kolejnego długiego oczekiwania na następcę. W rezultacie Steam Deck zaspokoił potrzebę bardziej wymagających gier w przenośnej obudowie do tego stopnia, że zasugerowaliśmy, że jest to punkt zwrotny dla całego rynku. Jednak prawdopodobnie zaskoczeniem było to, jak szybko zareagowali konkurenci, gdyż rok 2023 dał wgląd w przyszłość pełną fascynujących przenośnych urządzeń do gier PC, z których każdy eksperymentował w przyciągający wzrok sposób. Wraz z wypychaniem coraz droższych komponentów zarówno przez AMD, jak i Nvidia, nie jest niespodzianką, że udział w rynku gier komputerowych malał z biegiem lat. Być może Steam Deck nie naprawiłby tego całkowicie, ale od czasu premiery wyraźnie widać więcej pozytywnych nastrojów wokół gier na PC, do tego stopnia, że większość dzisiejszych wydań zawiera ukłon w stronę ustawień specyficznych dla Steam Deck i weryfikacji w ramach własnego programu certyfikacji Valve. Jednak najprostszym sposobem sprawdzenia wpływu tej technologii na branżę jest to, jak szybko wywołała ona ostrą konkurencję. Zarówno Asus, jak i Lenovo wypuściły w 2023 roku własnych konkurentów Steam Deck, konkurujących nie tylko pod względem wydajności, ale także, co zaskakujące, ceną, dając konsumentom wiele do przemyślenia przy wyborze najlepszej formy do zabrania gier na PC w drodze. W grze biorą udział inni gracze, w szczególności Ayaneo z różnymi urządzeniami, ale jej ceny są na tyle wysokie, że przy porównywaniu tych trzech podstawowych urządzeń w większości pomija się je w rozmowie. Tak czy inaczej, pokazuje to chęć producentów do podjęcia ryzyka w przypadku zupełnie nowego urządzenia, a rynek wyraźnie głodny jeszcze większej liczby opcji do wyboru. Rozmiar:640 × 360480 × 270 Chcesz, żebyśmy zapamiętali to ustawienie na wszystkich Twoich urządzeniach? Zarejestruj się lub Zaloguj się teraz! Aby oglądać filmy, użyj przeglądarki obsługującej HTML5. Ten film wideo ma nieprawidłowy format pliku. Przepraszamy, ale nie masz dostępu do tej zawartości! Aby obejrzeć ten film, wprowadź swoją datę urodzenia. Styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad listopad grudzień 12345678910111213141516171819202122232425262728293031 rok 20232022202 12020201920182017201620152014201320122011201020092008200720062005200420032002200120001999199819971996199519941993199219911990 19891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973197219711970196919681967196619651964196319621961196019591 958195719561955195419531952195119501949194819471946194519441943194219411940193919381937193619351934193331932193119301929192819 27192619251924192319221921192019191918191719161915191419131912191119101909190819071906190519041903190219011900 Klikając „Enter”, wyrażasz zgodę na GameSpot
Warunki użytkowania i Polityka prywatnościWejdź w grę: Przedstawiamy Steam Deck OLED – 16 listopada Asus ROG Ally był pierwszym i z pewnością ugruntował swoją pozycję najsilniejszego konkurenta Steam Deck, oferując dwa warianty, ROG Ally Z1 Extreme i standardowy ROG Ally Z1, do wyboru. Kilka ulepszeń w porównaniu z pierwszym wysiłkiem Valve, w połączeniu z agresywną ceną, która spowodowała, że był on tylko o włos droższy, pomogło klientom zastanowić się, które urządzenie wybrać, oferując jednocześnie opcję w wielu regionach, w których Valve nadal nie obsługuje usług. Wyświetlacz ROG Ally o zmiennej częstotliwości odświeżania 1080p to karta, która natychmiast przyciąga uwagę, oferując ostrzejszy obraz i lepszą responsywność podczas grania we wszystko, od Cyberpunka 2077 po Dave the Diver. Zwiększona została także wydajność, zwłaszcza w przypadku mocniejszej wersji ROG Ally Z1 Extreme, choć większy pobór mocy w przypadku większej liczby klatek na sekundę odbywa się w dużym stopniu kosztem żywotności baterii. To, w jaki sposób Asusowi udało się wyprodukować tak atrakcyjną alternatywę w tak krótkim czasie, jest cudem, ale drobne problemy z zapewnieniem jakości sugerują, że było to trochę pośpiechu. Oprócz mnóstwa problemów związanych z integracją oprogramowania, które wciąż są rozwiązywane, w ROG Ally wystąpił problem sprzętowy z gniazdem karty pamięci, który może spowodować wypadanie karty microSD podczas sesji rozgrywki, co było irytujące dla dotkniętych klientów. Takie problemy prawdopodobnie zabiłyby apetyt na to urządzenie na rynku bez tak dużego zainteresowania, ale jego dobra reputacja rysuje inny obraz. Lenovo Legion Go to najmłodsze z tej trójki urządzeń (w pewnym sensie… do tego wkrótce), ale ma wiele podobieństw z Asus ROG Ally. Obydwa korzystają z tego samego procesora AMD Ryzen Extreme Z1 w swoich wyższej klasy jednostkach SKU, oba zaczynają się od 699 dolarów i oba działają pod kontrolą systemu Windows. Legion Go potrafi wcisnąć o ponad 20% większą pojemność baterii, ale jest też z pewnym marginesem najcięższym z całej trójki. Ma także znacznie większy wyświetlacz z natywną rozdzielczością 1600p i panel o przekątnej 8,8 cala, który może wydawać się nieco większy jak na sprzęt, z którym jest sparowany. To, co Legion Go różni się tak drastycznie, to sposób, w jaki możesz go używać. Ma podobny układ do Steam Deck i ROG Ally, ponieważ ma przyciski na twarzy i drążki sterownicze z przodu urządzenia, ale zapożycza pomysł, aby lewą i prawą stronę można było odłączyć od Nintendo Switch. Nintendo Switch i liczne sposoby grania słusznie stały się jednym z atutów konsoli, a Lenovo Go wydaje się mieć nadzieję, że ten trik będzie wystarczająco dużym czynnikiem różnicującym przy podejmowaniu decyzji o zakupie, zwłaszcza w porównaniu z sojusznik ROG. Ale znowu pokazuje to poziom eksperymentów, jakiego nie widziano od jakiegoś czasu w przestrzeni komputerów PC, gdzie różni producenci używają podobnych komponentów na bardzo różne sposoby, aby udoskonalić to, co może przyciągnąć nowy rynek, głodny nowych rozwiązań. najlepsze miejsce do grania w gry na przenośnym komputerze PC. Podczas gdy Lenovo uważa, że jest to bitwa wygrana na froncie sprzętowym, Valve zamiast tego stawia na stronę oprogramowania. Zarówno ROG Ally, jak i Legion Go działają w systemie Windows, co jest świetne z kilku powodów. Wszystkie standardowe programy uruchamiające gry działają bez żadnych problemów, masz dostęp do Xbox Game Pass (co nie jest możliwe na platformie Steam bez instalacji systemu Windows) i uzyskujesz standardowe środowisko Windows po podłączeniu do monitora. Wadą jest to, że Microsoft tak naprawdę nie zainwestował zbyt wiele, aby system Windows działał płynnie na tych urządzeniach, nawet po włączeniu ekranów dotykowych, które potencjalnie odciążają elementy sprzętowe kontrolera. Po prostu konfigurowanie i poruszanie się po tych urządzeniach jest znacznie trudniejsze, nawet w przypadku specjalnie opracowanych warstw oprogramowania firm Asus i Lenovo, które próbują wykonać wiele tłumaczeń za kulisami. Nie jest to niemożliwe, a na pewno nie ma nic bardziej wymagającego, jeśli jesteś już przyzwyczajony do licznych problemów związanych z rozwiązywaniem problemów, które towarzyszą grom na PC, ale jeśli chcesz wybrać którykolwiek z nich, oczekując wrażeń przypominających konsolę, będziesz na razie bardzo rozczarowany. To właśnie tutaj Valve i Steam Deck są tak daleko do przodu. Valve ciężko pracowało nad integracją niestandardowego systemu SteamOS z istniejącą dystrybucją Linuksa, pozwalając firmie na samodzielne stworzenie doświadczenia użytkownika. Początkowo było to obiecujące, ale brakowało wsparcia, ponieważ wiele gier nie ładowało się przez warstwę tłumaczenia oprogramowania Valve, która była najbardziej wymagana do działania. W ciągu tego roku i trochę od tego czasu sytuacja drastycznie się poprawiła, do tego stopnia, że mniej martwią się, które gry będą działać, a bardziej tymi kilkoma, które nadal nie działają (a w przypadku niektórych tytułów online prawdopodobnie nigdy tego nie zrobią) ). Co więcej, Valve nie zwalnia tempa w aktualizacjach, wypuszczając na przestrzeni miesięcy liczne ulepszenia oprogramowania SteamOS i Steam Deck, które radykalnie poprawiły stabilność, a nawet dodały nowe funkcje, z których użytkownicy mogą się pobawić. W zeszłym roku pochwaliliśmy Steam Deck za zapewnienie idealnego połączenia pomiędzy kimś, kto szuka przenośnej konsoli PC, a innymi, którzy chcą majsterkować, a Valve od tego czasu nie poszła na kompromis w żadnym z podejść. Tak naprawdę niedawno Valve wydało niespodziewaną aktualizację do Steam Deck, przedstawiając różne modele (w tym nową wersję 1 TB), wszystkie wyposażone w znacznie ulepszony wyświetlacz OLED i cieńsze ramki. Valve zrobiło to, zachowując jednocześnie cenę podobną do oryginalnej wersji opartej na LCD, a zamiast tego jeszcze bardziej obniżyło cenę tych modeli. Valve wykorzystało również tę szansę do rekonfiguracji niektórych elementów wewnętrznych, poprawy żywotności baterii i modernizacji wewnętrznego chipa Wi-Fi w celu zapewnienia lepszej kompatybilności z nowszymi routerami. Wydajność nie zmieniła się zbytnio – aspekt, który może być rozczarowujący w obliczu wyzwania, jakie stanowi zarówno ROG Ally, jak i Legion Go – ale wyżej wymienione zalety w zakresie użyteczności i integracji ze Steam nadal sprawiają, że Steam Deck jest potężnym przeciwnik, z którym można się zmierzyć. Inni producenci będą jednak mieli szansę w ciągu najbliższych kilku lat. Firma Valve ponownie potwierdziła swoje zaangażowanie w Steam Deck i spopularyzowany przez siebie format, stwierdzając, że odpowiedni następca jest jeszcze za kilka lat, aby moc obliczeniowa Decku mogła znacząco ewoluować. Nie oznacza to, że firmy takie jak AMD przestaną wprowadzać innowacje w swoich chipach mobilnych, zapraszając do ponownej konkurencji ze strony Asusa, Lenovo i kogokolwiek innego, kto zdecyduje się zaangażować, aby być może wyprzedzić Valve i wypuścić urządzenie tak drastycznie potężniejsze, że blokuje znaczną część rynku, zanim Valve będzie w stanie zareagować. Pomija to również nieuniknionego następcę Nintendo Switch, ponieważ firma ponownie trzyma się Nvidii, prawdopodobnie w przypadku swojej następnej konsoli, której premiera jest powszechnie przypuszczana w 2024 r. Chociaż obecny Switch sprawia wrażenie, jakby został pozostawiony w tyle przez znacznie potężniejsze przenośne komputery PC, jego ekskluzywna biblioteka i znacznie niższa cena wywoławcza zapewniły mu aktualność, którą można ulepszyć dopiero wtedy, gdy w końcu będzie mógł już wkrótce zmierzyć się z konkurencją pod względem wierności wizualnej. Niezależnie od tego, czy jesteś oddany bibliotece Nintendo lub przykuty do swojej ogromnej kolekcji na komputerze PC (lub masz przywilej korzystania z obu), trudno sobie wyobrazić, jak w najbliższym czasie zniknie potrzeba korzystania z przenośnych rozwiązań. Dobrze zatem, że znajduje to odzwierciedlenie w chęci zaspokojenia popytu ze strony wielu stron, co prowadzi do ekscytującego wyścigu sprzętowego, który zapewnia nie tylko zaskakująco eksperymentalne i atrakcyjne urządzenia do gier, ale także niezwykle atrakcyjne ceny, z których korzystają wyłącznie konsumenci chcący kupić świetny nowe wrażenia z gry. Cieszmy się wszyscy póki trwa.
Stan przenośnych urządzeń do gier komputerowych rysuje świetlaną przyszłość
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]