Ssaki przedkładają mięśnie nad mózgi, aby przetrwać w postdinozaurowym świecie

Badania sugerują, że prehistoryczne ssaki zamiast rozwijać większe mózgi, zwiększyły swoje szanse na przetrwanie po wyginięciu dinozaurów.

Naukowcy twierdzą, że przez pierwsze 10 milionów lat po wymarciu dinozaurów ssaki traktowały priorytetowo zwiększanie rozmiaru ciała, aby przystosować się do radykalnych zmian w budowie królestwa zwierząt na Ziemi.

Ich odkrycia pokazują, że rozmiar mózgów ssaków, w porównaniu z ich masą ciała, zmniejszył się po katastrofalnym uderzeniu asteroidy 66 milionów lat temu, które zakończyło panowanie dinozaurów. Powszechnie uważano, że względne rozmiary mózgów ssaków generalnie rosły w czasie po wymazaniu.

Chociaż wiele wiadomo na temat ewolucji mózgów współczesnych ssaków, do tej pory nie było jasne, jak rozwinęły się one w ciągu pierwszych kilku milionów lat po masowym wyginięciu.

Zespół z Uniwersytetu w Edynburgu rzucił światło na tajemnicę, wykonując skany CT nowo odkrytych skamielin z okresu 10 milionów lat po wyginięciu, zwanego paleocenem.

Ich odkrycia pokazują, że względne rozmiary mózgu ssaków na początku zmniejszyły się, ponieważ ich rozmiar ciała rósł w znacznie szybszym tempie. Wyniki skanów sugerują również, że zwierzęta w dużym stopniu polegały na węchu oraz że ich wzrok i inne zmysły były gorzej rozwinięte. Sugeruje to, że początkowo ważniejsze było bycie dużym niż bardzo inteligentnym, aby przetrwać w erze postdinozaurów, mówi zespół.

Około 10 milionów lat później wcześni członkowie współczesnych grup ssaków, tacy jak naczelne, zaczęli rozwijać większe mózgi oraz bardziej złożony zakres zmysłów i zdolności motorycznych. Zdaniem zespołu poprawiłoby to ich szanse na przetrwanie w czasach, gdy rywalizacja o zasoby była znacznie większa.

Badania opublikowane w czasopiśmie Science były wspierane przez Marie Skłodowska-Curie Actions, European Research Council, Leverhulme Trust i National Science Foundation. Zaangażowano także Muzeum Historii Naturalnej i Nauki w Nowym Meksyku w USA oraz kilka instytucji międzynarodowych.

Zdaniem zespołu badawczego pomysł, że duże mózgi zawsze lepiej radzą sobie z inwazją nowych środowisk lub przetrwaniem wyginięcia, jest mylący.

Główny badacz, dr Ornella Bertrand z Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu w Edynburgu, mówi: „Utrzymanie dużych mózgów jest drogie i, jeśli nie jest to konieczne do zdobycia zasobów, prawdopodobnie byłyby szkodliwe dla przetrwania wczesnych ssaków łożyskowych w chaosie i przewrotach po uderzeniu asteroidy”.

Ponieważ dzisiejsze ssaki są tak inteligentne, łatwo jest założyć, że duże mózgi pomogły naszym przodkom przetrwać dinozaury i przetrwać wyginięcie – ale tak nie było, twierdzi zespół.

Starszy autor, profesor Steve Brusatte, również pracujący na Uniwersytecie w Edynburgu, mówi: „Ssaki, które przywłaszczyły sobie dinozaury, były dość tępe i dopiero miliony lat później wiele typów ssaków rozwinęło większe mózgi, ponieważ konkurowały ze sobą by tworzyć nowe ekosystemy”.

Badlands północno-zachodniego Nowego Meksyku to jedno z niewielu miejsc, w których naukowcy mogą znaleźć kompletne czaszki i szkielety ssaków, które żyły bezpośrednio po masowym wyginięciu dinozaurów.

Dr Thomas Williamson, kurator paleontologii w Muzeum Historii Naturalnej i Nauki w Nowym Meksyku, powiedział: „Zbieranie i skanowanie wielu pięknych skamieniałych czaszek doprowadziło do nowego zrozumienia tego, czym te dziwaczne zwierzęta były i ewolucji ssaków. mózg.”

Materiały dostarczone przez Uniwersytet w Edynburgu. Uwaga: Treść można edytować pod kątem stylu i długości.