Nowe odkrycia dotyczące starożytnej ryby: Sekret pływania do góry nogami

Po godzinach wycieczka do oddziału radiologii Szpitala Uniwersyteckiego w Aarhus Skejby rzuciła światło na tajemniczą i starożytną rybę, jedną z najrzadszych na świecie – Coelacanth. Naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze i Uniwersytetu w Aarhus wyjęli jedyny duński okaz tej pierwotnej ryby ze słoika z alkoholem i uzyskali nowy wgląd w jej funkcjonowanie. Nowa wiedza może przyczynić się do uratowania tego krytycznie zagrożonego mieszkańca głębin morskich.

Kiedy rybak z RPA natknął się w swojej sieci w 1938 roku, było to jak znalezienie żywego dinozaura – połów, który wstrząsnął społecznością naukową. Do tego czasu uważano, że celakant (SEE-l-kanth) wyginął od 66 milionów lat. Od tego czasu na całym świecie złowiono tylko około 300 okazów tej żywej skamieniałości. W Danii pojedyncza ryba, „okaz numer 23”, była od 60 lat zanurzona w alkoholu w Muzeum Zoologicznym w Kopenhadze.

Ponieważ wycięto wiele innych okazów celakantu, jego anatomia nie jest tajemnicą. Niewiele jednak wiadomo o fizjologii ryby – sposobie jej funkcjonowania. Teraz naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze i Uniwersytetu w Aarhus odkryli nowe rzeczy na temat tego niezwykle rzadkiego i nieuchwytnego mieszkańca głębin morskich.

„Ta ryba jest kultowa, niezwykle rzadka i pozostaje owiana tajemnicą. Trudno ją obserwować żywą, ponieważ żyje w podwodnych jaskiniach na głębokościach 150-200 metrów. A ponieważ duża część z nielicznych okazów zebranych przez lata została pocięte na kawałki, potrzebne były nowe metody, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak żyje. Teraz wiemy nieco więcej “- mówi Peter Rask Møller, profesor nadzwyczajny i kurator w Muzeum Historii Naturalnej w Danii na Uniwersytecie w Kopenhadze. Jest współautorem artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie BMC Biology.

Wraz z Henrikiem Lauridsenem z Uniwersytetu w Aarhus i grupą kolegów, Møller jest pierwszą osobą, która przeprowadziła badania nad duńskim okazem, który zachował się w nienaruszonym stanie i do tej pory był używany tylko do ekspozycji.

Sekret pływania do góry nogami

Umieszczając ryby w skanerach CT i MRI w Szpitalu Uniwersyteckim Aarhus w Skejby, naukowcy mogli modelować gatunek z większą precyzją niż kiedykolwiek, nie niszcząc przy tym ryb. Modele pokazują dokładne rozmieszczenie minerałów kostnych i tłuszczu w jego organizmie. Modele pomagają między innymi wyjaśnić unikalną technikę „polowania na dryf stojący na głowie” celakantu, w ramach której celakanth powoli dryfuje pionowo wzdłuż dna morskiego, głową i pyskiem w dół, ponieważ wykorzystuje narząd elektroczuły do ​​skanowania dna w poszukiwaniu głowonogów i ryb. .

„Odkryliśmy, że celakant ma specjalny szkielet z dużą masą kostną w głowie i ogonie, podczas gdy prawie nie ma kręgów. Jest to dość wyjątkowe. Najcięższe części znajdują się na obu końcach ryby, co ułatwia ryba stanie na głowie. Punkt równowagi jest korzystnym mechanizmem dla jej stylu życia” – wyjaśnia profesor nadzwyczajny Henrik Lauridsen z Wydziału Medycyny Klinicznej Uniwersytetu w Aarhus.

Naukowcy odkryli również dokładne rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w ciele ryby, w tym jej ilość w pęcherzu tłuszczowym, ponieważ koelakan nie ma zwykłego pęcherza pławnego z gazem, jak współczesne ryby. Liczby pokazują, że zawartość tłuszczu koreluje z głębokością, na której żyją ryby, gdzie tłuszcz pozwala rybom na neutralną pływalność i prawie nie zużywa energii, aby pozostać na głębokości setek metrów.

W ciąży od pięciu lat, a porody żyją młodo

Jedną z osobliwych cech celakantu jest to, że samice ciążą przez pełne pięć lat przed urodzeniem żywej młodości. Jedną z największych zagadek wśród badaczy jest: Gdzie rodzi się coelacanth? Duńscy naukowcy mają nadzieję, że wkrótce rzucą światło na to pytanie.

„Wciąż nie mamy pojęcia, gdzie rodzi się ich narybek. Analizując rozkład kości i tłuszczu u płodu, prawdopodobnie możemy dowiedzieć się, na jakim głębokości narybek jest przystosowany do życia. Ta wiedza jest również ważna z punktu widzenia zachowania tego krytycznie zagrożonego gatunki — ponieważ kiedy nie wiemy, gdzie się znajdują, nie możemy wiedzieć, gdzie je chronić. I są powody do niepokoju. Coelacanth ma niewiarygodnie powolny wskaźnik reprodukcji, co czyni je wyjątkowo wrażliwymi “, mówi Henrik Lauridsen .

Naukowcy podkreślają, że ich modele można zastosować do wszystkich innych organizmów wodnych i wykorzystać m.in. do określenia, czy organizmy są przystosowane do głębokości oceanów, na których żyją. Jest to istotna wiedza w czasach, gdy zmiana klimatu może spowodować zmianę prądów oceanicznych, a tym samym wpłynąć na życie morskie.

„Zamiast wychodzić i łapać nowego celakantu, który jest zarówno rzadki, jak i chroniony, nowoczesne techniki skanowania pozwoliły nam na przeprowadzanie ekscytujących nowych analiz, mimo że zwierzę było zanurzone w alkoholu przez dziesięciolecia. Posiadanie muzealnych kolekcji rzadkich zwierząt jest jak wejście najlepszy na świecie sklep z używanymi rzeczami, z najdzikszą gamą artykułów z recyklingu, których nie można już znaleźć jako nowych” – podsumowuje Peter Rask Møller.

HISTORIA DUŃSKIEGO COELACANTH

Duński okaz koelakantu – okaz nr. 23 — został złapany na archipelagu Komorów na Oceanie Indyjskim w 1960 roku. W tym czasie Komory były francuską kolonią. Duński oceanograf Anton Bruun, między innymi przywódca ekspedycji Galathea-2, przekonał Francję do przekazania okazu Muzeum Zoologicznemu w 1962 roku. Wraz z darowizną pojawiły się surowe wymagania, aby okaz miał być używany tylko jako eksponat i mógł pod żadne okoliczności nie mogą być poddane sekcji. Chociaż wymóg ten został nieoficjalnie zniesiony w 1975 r., kiedy Komory uzyskały niepodległość od Francji, Kopenhaga postanowiła honorować pierwotną umowę. W związku z tym okaz 23 pozostał nienaruszony. Przez lata okaz był wystawiany w Muzeum Zoologicznym i dawnym Akwarium Danii.

FAKTY O COELACANTH

Istnieją dwa żyjące gatunki celakantu – Latimeria chalumnae, żyjący u wybrzeży Afryki Wschodniej i Latimeria menadoensis, żyjący u wybrzeży Indonezji. Najstarsze znane skamieniałości celakantu mają ponad 410 milionów lat. Uważa się, że na całym świecie złowiono nieco ponad 300 żywych okazów celakantu. Coelacanth są w ciąży od pięciu lat i porodu żyją młodo. Coelacanth dorasta do 2 metrów długości i waży do 100 kilogramów. IUCN sklasyfikowała celakantę wschodnioafrykańską jako krytycznie zagrożoną, a gatunki indonezyjskie jako wrażliwe.