Najbardziej szczegółowy model geologiczny ukazuje ostatnie 100 milionów lat Ziemi

Klimat, tektonika i czas łączą się, tworząc potężne siły, które kształtują oblicze naszej planety. Dodajmy do tego stopniowe rzeźbienie powierzchni Ziemi przez rzeki i to, co nam wydaje się solidne jak skała, nieustannie się zmienia.

Jednak nasze zrozumienie tego dynamicznego procesu było w najlepszym przypadku niejednolite.

Naukowcy opublikowali dzisiaj nowe badania, ujawniające szczegółowy i dynamiczny model powierzchni Ziemi na przestrzeni ostatnich 100 milionów lat.

Współpracując z naukowcami z Francji, geologowie z University of Sydney opublikowali ten nowy model w czasopiśmie Science.

Po raz pierwszy zapewnia zrozumienie w wysokiej rozdzielczości, w jaki sposób powstały dzisiejsze krajobrazy geofizyczne i jak miliony ton osadów spłynęły do ​​oceanów.

Główny autor, dr Tristan Salles z University of Sydney School of Geosciences, powiedział: „Aby przewidzieć przyszłość, musimy zrozumieć przeszłość. Jednak nasze modele geologiczne dostarczyły jedynie fragmentarycznego zrozumienia, w jaki sposób ukształtowały się ostatnie cechy fizyczne naszej planety.

„Jeśli szukasz ciągłego modelu interakcji między dorzeczami, erozją w skali globalnej i osadami osadów w wysokiej rozdzielczości przez ostatnie 100 milionów lat, po prostu nie istnieje.

„Jest to więc duży postęp. To nie tylko narzędzie, które pomoże nam badać przeszłość, ale także pomoże naukowcom zrozumieć i przewidzieć przyszłość”.

Korzystając z ram obejmujących geodynamikę, siły tektoniczne i klimatyczne z procesami powierzchniowymi, zespół naukowy przedstawił nowy dynamiczny model ostatnich 100 milionów lat w wysokiej rozdzielczości (do 10 kilometrów), w podziale na klatki obejmujące milion lat.

Drugi autor, dr Laurent Husson z Institut des Sciences de la Terre w Grenoble we Francji, powiedział: „Ten bezprecedensowy model o wysokiej rozdzielczości przedstawiający niedawną przeszłość Ziemi zapewni geologom pełniejsze i bardziej dynamiczne zrozumienie powierzchni Ziemi.

„Co najważniejsze, rejestruje dynamikę przenoszenia osadów z lądu do oceanów w sposób, w jaki wcześniej nie byliśmy w stanie”.

Dr Salles powiedział, że zrozumienie przepływu osadów lądowych do środowisk morskich jest niezbędne do zrozumienia współczesnej chemii oceanów.

„Biorąc pod uwagę, że chemia oceanów szybko się zmienia z powodu zmian klimatu wywołanych przez człowieka, posiadanie pełniejszego obrazu może pomóc w zrozumieniu środowiska morskiego” – powiedział.

Model pozwoli naukowcom przetestować różne teorie dotyczące reakcji powierzchni Ziemi na zmieniający się klimat i siły tektoniczne.

Co więcej, badania dostarczają udoskonalonego modelu, który pozwala zrozumieć, w jaki sposób transport osadów ziemskich reguluje cykl węglowy planety na przestrzeni milionów lat.

„Nasze odkrycia zapewnią naukowcom z innych dziedzin dynamiczne i szczegółowe tło do przygotowywania i testowania hipotez, takich jak cykle biochemiczne lub ewolucja biologiczna”.

Autorzy dr Salles, dr Claire Mallard i doktorantka Beatriz Hadler Boggiani są członkami grupy EarthColab, a profesor nadzwyczajny Patrice Rey i dr Sabin Zahirovic należą do grupy EarthByte. Obie grupy są w Szkole Nauk o Ziemi na Uniwersytecie w Sydney.

Badania podjęto we współpracy z francuskimi geologami z CNRS, Francji, Université Lyon i ENS Paris.

Wideo 1: https://youtu.be/MhXkMSyLXsA