Klastry genów pomagają myszom żyć dłużej

Naukowcy z programu badań interwencyjnych finansowanego przez Narodowy Instytut Starzenia się (NIA) donieśli niedawno o odkryciu wielu genów kandydujących, które wpływają na długowieczność. Trzy ośrodki Interventions Testing Program – The University of Texas Health Science Center w San Antonio, University of Michigan w Ann Arbor i The Jackson Laboratory w Bar Harbor, Maine – współpracowały przy badaniu z laboratoriami Roberta W. Williamsa, Doktorat z University of Tennessee Health Science Center w Memphis i Johan Auwerx, MD, PhD z École Polytechnique Fédérale de Lausanne w Lozannie w Szwajcarii.

„Niektóre geny kandydujące wpłynęły na długość życia kobiet, podczas gdy inne miały wpływ na długość życia mężczyzn” – powiedział dr Randy Strong z Instytutu Badań nad Długowiecznością i Starzeniem się im. Sama i Anny Barshopów w UT Health San Antonio. „Jedno skupisko genów zwiększyło długowieczność obu płci. Co jest rzadkością w tego typu badaniach, odkrycia dokonano w populacji myszy o różnorodności genetycznej porównywalnej z populacjami ludzkimi”.

Czasopismo naukowe o dużym wpływie opublikowało wyniki 30 września. Strong kieruje witryną programu Interventions Testing Program w Instytucie Barshop, który po raz pierwszy pozyskał granty z Narodowego Instytutu ds. Starzenia (NIA) na program Interventions Testing Program w 2003 roku i działa już od 19 lat. finansowania NIA.

Genetyczny szwedzki stół

„Badanie modeluje to, co dzieje się u ludzi” – powiedział współautor badań dr James Nelson z Barshop Institute. „W przeciwieństwie do myszy w wielu innych badaniach, myszy w tym nowo zgłoszonym badaniu nie są takie same. Każda ma inne warianty genetyczne, co skutkuje nieco innymi białkami, które robią nieco inne rzeczy, co razem może wpływać na starzenie się”.

Nawet subtelne różnice mogą prowadzić do różnych wyników zdrowotnych w miarę starzenia się. Na przykład niewielkie zmiany w genie hemoglobiny mogą spowodować, że białko hemoglobiny w czerwonych krwinkach będzie mniej skuteczne w wiązaniu się z tlenem i przenoszeniu go z płuc do tkanek organizmu, zauważył Nelson. Jednym z efektów jest anemia.

Kobieca długowieczność

Odkrycie loci genetycznych, które wpływają na długowieczność tylko u samic, jest interesujące i ważne, powiedział Strong. Loci genetyczne to skupiska od 10 do 100 genów.

„Kobiety i mężczyźni różnią się prawie każdym aspektem starzenia, który można zbadać” – powiedział Strong. „Każdy z nich musi zostać zbadany, aby zrozumieć starzenie się obu płci i opracować skuteczne terapie. Jeśli zaoferujemy kobietom te same terapie lekowe, które oferujemy mężczyznom, a starzenie się kobiet jest spowodowane różnymi genami, nie będziemy być tak samo skutecznym w naszych zabiegach.”

Potwierdzenie u obleńców

Kolejne kroki to analiza tych genów kandydujących, aby znaleźć te, które są odpowiedzialne za zwiększoną długowieczność. W końcowej części artykułu w Science zespół poinformował, że to robi. Naukowcy przetestowali kandydujące geny u nicieni, które są często wykorzystywane w badaniach nad starzeniem się ze względu na ich krótki okres życia. „Wiele genów kandydujących miało wpływ na długowieczność robaków” – powiedział Nelson.

To nie dowodzi, że te same geny u ludzi będą miały wpływ na długość ludzkiego życia, twierdzą naukowcy. Ale to kolejna część sprawy za kontynuowaniem badań genetycznych podstaw długowieczności.

Potężny projekt badania

Zgodnie z przewidywaniami, gdy rozpoczęto program badań interwencyjnych, posiadanie trzech miejsc, w których prowadzone są badania, zapewnia moc statystyczną, rygor i powtarzalność wyników, powiedział Strong.

Badanie jest wyjątkowe, ponieważ opiera się na dużej próbie zwierząt, liczącej kilka tysięcy, twierdzą autorzy. „Jest to jedna z największych myszy w jakimkolwiek badaniu, które próbowało zidentyfikować geny wpływające na długość życia” – powiedział Nelson.

Doskonałość Instytutu Barshop

Interventions Testing Program jest jednym z kilku finansowanych przez NIA ośrodków w Sam and Ann Barshop Institute. Wśród nich Nathan Shock Center of Excellence in the Basic Biology of Aging zapewnia podstawowe usługi w celu wzmocnienia badań podstawowych biologicznych pytań dotyczących starzenia się. Claude D. Pepper Older Americans Independence Center, nazwane na cześć nieżyjącego już przedstawiciela USA, jest centrum doskonałości, którego celem jest poszerzenie wiedzy naukowej w celu opracowania lepszych sposobów utrzymania lub przywrócenia niezależności seniorów. Instytut Barshop jest jedynym instytutem lub uniwersytetem w kraju, który posiada te trzy centra.

Strong jest profesorem farmakologii w Joe R. i Teresie Lozano Long School of Medicine w UT Health San Antonio. Nelson jest profesorem zwyczajnym fizjologii komórkowej i integracyjnej w Long School of Medicine.