Zakładamy Prawicę RP

To jest: Prawicowiec

Wszystkich tych, którzy mają poglądy prawicowe, zapraszam do Prawicy RP, pierwszej polskiej partii prawicowej będącej w fazie powstawania. Prawicowej, to znaczy łączącej w swych zasadach programowych konserwatyzm moralny z liberalizmem gospodarczym i antykomunizmem politycznym. Partia nasza została zainicjowana 29 sierpnia 2006 roku i liczy obecnie ok. 150 członków (piszę to w lutym roku 2008).

Potrzeba zbudowania partii prawicowej bierze się stąd, że są w naszym państwie takie ważne z prawicowego punktu widzenia sprawy, które dotychczas nie miały i nadal nie mają politycznego poparcia w sejmie. Do spraw tych należą m.in. obniżka podatków, zrównoważenie budżetu dla pozbycia się deficytu, dekomunizacja i deagentyzacja struktur państwa, reprywatyzacja własności upaństwowionej, deregulacja gospodarki, wprowadzenie jednomandatowej ordynacji wyborczej. Chcemy, aby nasza partia stała się siłą polityczną działającą na rzecz przeprowadzenia wyżej nakreślonych zmian.

Ogólne cele Prawicy RP to propagowanie prawicowych zasad i rozwiązań gospodarczych, społecznych i politycznych, wejście do Sejmu, uzyskanie udziału we władzy i stopniowe przekształcenie Polski z postkomunistycznego państwa socjalistycznego w państwo kapitalistyczne. Bardziej szczegółowo omawiamy nasze postulaty w deklaracjach ideowej, gospodarczej, politycznej i społecznej, do których linki są nieco niżej w niniejszym artykule.

Prawica RP jest na razie partią wirtualną, ale zostanie zarejestrowana jako rzeczywista partia polityczna, gdy liczba jej członków osiągnie 300. Porównując się z partiami polskiej centroprawicy możemy powiedzieć, że jesteśmy bardziej konserwatywni niż LPR, bardziej liberalni niż PO i bardziej antykomunistyczni niż PiS i dlatego właśnie określamy się jako prawica.

Władze Prawicy RP

Władze Prawicy RP składają się z prezesa i prezydium, w skład którego wchodzi czterech wiceprezesów. Poniżej przedstawiam informacje biograficzne o naszych władzach.

Jakub Kachniarz – Prezes Prawicy RP

Rok urodzenia: 1945
Wykształcenie: dr fizyki (studia Uniwersytet Warszawski, doktorat PAN)
Wykonywane zajęcie: kierownik laboratorium w fabryce kineskopów Thomson
Miejsce zamieszkania: Warszawa

W latach 1980-1989 członek NSZZ „Solidarność”, sekretarz S w Instytucie Fizyki PAN
W latach 1993 – 2000 członek Unii Polityki Realnej
W latach 1994 – 1998 radny warszawskiej gminy Ursynów z ramienia UPR w ramach samorządowej koalicji wyborczej „Prawica Razem”
Od września do grudnia 2005 kandydat PiS. Zrezygnował z członkostwa, gdy PiS odstąpił od swego przedwyborczego postulatu dekomunizacji.

Oświadczenie

Nie byłem członkiem ani kandydatem PZPR, ZSL ani SD. Nie jestem członkiem żadnej współczesnej partii komunistycznej. Nie byłem agentem, pracownikiem ani współpracownikiem służb specjalnych.

Jakub Kachniarz

Magdalena Żuraw – Wiceprezes Ideowy Prawicy RP

Rok urodzenia: 1983
Wykształcenie: mgr filozofii chrześcijańskiej (Uniwersytet Kard. Stefana Wyszyńskiego)
Wykonywane zajęcie: publicystka, specjalista ds. administracji
Miejsce zamieszkania: Warszawa

Witold Endraszka – Wiceprezes Gospodarczy Prawicy RP

Rok urodzenia: 1961
Wykształcenie: mgr inż. telekomunikacji (Politechnika Gdańska)
Wykonywane zajęcie: przedsiębiorca (członek zarządu spółki prawa handlowego).
Miejsce zamieszkania: Sopot

Oświadczenie

Nie byłem członkiem ani kandydatem PZPR, ZSL ani SD. Nie jestem członkiem żadnej współczesnej partii komunistycznej. Nie byłem agentem, pracownikiem ani współpracownikiem służb specjalnych.

Witold Endraszka

Konrad Banachewicz – Wiceprezes Polityczny Prawicy RP

Rok urodzenia: 1979
Wykształcenie: mgr matematyki, informatyki i mechaniki (Uniwersytet Warszawski)
Wykonywane zajęcie: asystent i doktorant na Wydziale Nauk Ścisłych, Vrije Universiteit, Amsterdam
Miejsce zamieszkania: Amsterdam

Tadeusz B. Mańk – Wiceprezes Społeczny Prawicy RP

Rok urodzenia: 1961
Wykształcenie: mgr fizyki (Uniwersytet Warszawski)
Wykonywane zajęcie: jednoosobowa firma (fotometria i kolorymetria), przedtem nauczyciel
Miejsce zamieszkania: Marki
W stanie wojennym brał udział w podziemnej działalności wydawniczej.
Jest autorem i administratorem portalu www.prawicarp.pl.

Oświadczenie

Nie byłem członkiem ani kandydatem PZPR, ZSL ani SD. Nie jestem członkiem żadnej współczesnej partii komunistycznej. Nie byłem agentem, pracownikiem ani współpracownikiem służb specjalnych.

Tadeusz B. Mańk

Wszystkich tych czytelników, którzy mają poglądy prawicowe i spełniają wymogi paragrafu 7 naszego statutu (link http://www.prawicarp.pl/node/66) zachęcam do wstąpienia do naszej partii. Można to zrobić przez zgłoszenie akcesu do Prawicy RP w komentarzu do niniejszego artykułu.

Innym sposobem na przystąpienie do Prawicy RP jest napisanie korespondencji w tej sprawie na adres j.kachniarz@aster.pl. Można również się zapisać korzystając z instrukcji „Instrukcja rejestracji członka partii i wyborcy od A do Z” link http://www.prawicarp.pl/node/123.

Poniżej przedstawiam fragment naszego statutu, fragment deklaracji ideowej, linki do naszych dokumentów programowych oraz listę członków Prawicy RP.

Jakub Kachniarz - Prawicowiec
Prezes Prawicy RP

Fragment statutu Prawicy RP
Link do całego statutu http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...

§7 Członkiem Prawicy RP może zostać każdy pełnoletni internauta, który nie był członkiem PZPR, ZSL ani SD oraz nie jest ani nie był członkiem KPP. Nie zapraszamy też byłych pracowników służb specjalnych PRL lub ZSRR ani ich agentów.

§8 Kandydatem na członka Prawicy RP zostaje każda osoba spełniająca wymogi §7, która zarejestruje się na portalu prawicarp.pl jako „Członek Prawicy RP”.

§9 Uzyskanie członkostwa Prawicy RP następuje automatycznie.

Fragment deklaracji ideowej Prawicy RP
Link do całej deklaracji ideowej http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...

Nasze zasady wiążemy ze współczesnym konserwatyzmem, który będąc zarazem sposobem myślenia, postawą ideową i ruchem intelektualnym, staje w obronie chrześcijańskiej cywilizacji Zachodu stanowiącej dorobek i nadzieję naszego kręgu kulturowego. Uważamy konserwatyzm za najważniejszy element tożsamości prawicowej i deklarujemy, że

1. Fundamentem ideowym naszej partii są prawa naturalne, to jest prawa człowieka do życia, wolności i własności. Za praktyczną realizację tych praw uważamy zapewnienie ochrony życia, nietykalności i wolności ludzi oraz swobód politycznych i gospodarczych.

2. Określamy się jako konserwatywni liberałowie, uważamy bowiem, że powyższe prawa powinny czynnie przysługiwać wszystkim obywatelom. Konsekwencją tej postawy jest m. in. negatywny stosunek do ideologii i systemów totalitarnych. Doświadczenia epoki PRL każą nam w szczególności opowiedzieć się przeciw komunizmowi i komunistom.

3. Dostrzegamy i popieramy rolę kościołów chrześcijańskich, a w szczególności Kościoła rzymskokatolickiego jako autorytetu moralnego. W swym działaniu będziemy się kierować konserwatywnymi zasadami moralnymi.

Linki do dokumentów Prawicy RP
1. Statut Prawicy RP > http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...
2. Deklaracja ideowa Prawicy RP > http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...
3. Deklaracja gospodarcza Prawicy RP > http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...
4. Deklaracja polityczna Prawicy RP > http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...
5. Deklaracja społeczna Prawicy RP > http://www.prawicarp.pl/index.php?q=node...

Aktualna lista członków Prawicy RP

1. Prawicowiec (Jakub Kachniarz, Warszawa, prezes Prawicy RP) 2006.08.27
2. Lesław (Lesław Dietrich, Warszawa) 2006.08.27 (prawicarp.pl: nie)
3. Marek Bekier 2006.08.27
4. Yurro 2006.08.28
5. Jan F. 2006.08.28
6. Konrad.Banachewicz (Lublin i Amsterdam, Holandia, wiceprezes polityczny Prawicy RP) 2006.08.28
7. Piotr Tomczyk 2006.08.28
8. Michał5 (Michał Kochanowski) 2006.08.28 (prawicarp.pl: nie)
9. Catbert (Witold Endraszka, wiceprezes gospodarczy Prawicy RP) 2006.08.29
10. Bober 2006.08.30
11. Anonim 2006.08.30 (wystąpił 2007.12.09)
12. Utoplec (Grzegorz Ścibisz, Mikołów, Śląsk) 2006.08.30
13. JaVictor 2006.08.30 (prawicarp.pl: nie)
14. Łukasz Klonowski (Gdańsk) 2006.08.31
15. Greg_Slask 2006.09.01
16. Tadeusz Okiński 2006.09.02 (prawicarp.pl: nie)
17. Dariusz Adamczewski (Żyrardów) 2006.09.02
18. TBM (Tadeusz Bartek Mańk, wiceprezes społeczny Prawicy RP) 2006.09.04
19. Art (Artur Baradziej, Warszawa) 2006.09.07 (prawicarp.pl: nie)
20. AdamP (Adam Pawiński, Warszawa) 2006.09.08
21. Kuki 2006.09.09 (wystąpił 2007)
22. warpman (Przemysław Pawełczyk) 2006.09.10 (prawicarp.pl: nie)
23. ratus (Paweł Drucki-Lubecki) 2006.09.10
24. Mindrunner (Kraków i Dundalk, Irlandia) 2006.09.10 (prawicarp.pl: nie)
25. Grzegorz Wierzchołowski 2006.09.15
26. Magdalena Żuraw (wiceprezes ideowy Prawicy RP) 2006.09.21
27. Michał D (Wrocław) 2006.09.29 (prawicarp.pl: nie)
28. triarius (Piotr Obmiński, Gdańsk) 2006.09.29
29. Juliusz 2006.09.30 (prawicarp.pl: nie)
30. zibi_ira (Zbigniew Moroz, Bydgoszcz i Limerick, Irlandia) 2006.10.01
31. Jan N. 2006.10.01
32. Piotr K. (Piotr Kłodawski, Warszawa/Pruszków/Opoczno) 2006.10.04
33. Arek Syta 2006.10.09 (prawicarp.pl: nie)
34. Artur K.ewski 2006.10.10 (prawicarp.pl: nie)
35. sszady (Sylwester Szady, Zamość) 2006.10.13 (prawicarp.pl: nie)
36. komiko7 (Mirek Kokoszkiewicz, Częstochowa) 2006.10.29
37. Janusz Matkowski 2006.11.01
38. Inquiz 2006.11.01
39. Leszek Kołtuński (Gdańsk i Tajpej, Tajwan) 2006.11.02
40. djans (Dariusz Janicki, Żarów) 2006.11.03
41. richo1955 2006.11.06 (prawicarp.pl: nie)
42. Qrczak 2006 (wystąpił 2007)
43. BartekP (Bartłomiej Perek, Zabrze) 2006.11.25
44. Gawrylo (Arkadiusz Gawryluk, Warszawa) 2006.11.26
45. Aronch 2006.11.26
46. darekp (Darek Pojda, Bytom, ur. w 1970 r.) 2006.11.26
47. Kane (Tomasz Burza) 2006.11.26 (prawicarp.pl: nie)
48. Robert Olbrycht (Żywiec) 2006.11.28
49. Marek Leonkiewicz 2006.11.28
50. POznaniak (Michał Pilc, Poznań) 2006.11.29
51. Twardy 2006.11.30 (prawicarp.pl: nie)
52. Radek (Radosław Kierełowicz-Kieryłowicz, Warszawa) 2006.11.30
53. Piotr Mróz (Prudnik, woj. Opolskie) 2006.12.09
54. Jacek Jarecki (Golina) 2006.08.28, 2006.12.15
55. Kryspin Haski (Afryka Południowa) 2006.12.17 (prawicarp.pl: nie)
56. Marcin Głowacki (Częstochowa) 2006.12.31
57. polPOT (Warszawa i okolice) 2006.12.31 (prawicarp.pl: nie)
58. evvavv (Warszawa i Amsterdam) 2007.01.02 (wystąpiła 2007.07.21)
59. norrman (Romuald Jóźwiak, Wielkopolska) 2007.01.03
60. Michał Merchel 2007.01.07 (prawicarp.pl: nie)
61. Witold K (Witold Kowalczyk, Piotrków Trybunalski) 2007.01.08
62. Bruno 2007.01.10 (prawicarp.pl: nie)
63. Piotr Majcher (Piotrków Trybunalski i Warszawa) 2007.01.10
64. AnnaP 2007.01.16 (wystąpiła 2007.09.26)
65. Łukasz Adamski 2007.02.18
66. RPatryk (Patryk Sobiecki) 2007.02.23 (wystąpił 2007.11.15)
67. tomlee (Tomasz Woźniak, Szczecin) 2007.03.03
68. KrzyCho (Krzysztof Chodak) 2007.03.11
69. unukalhai 2007.03.27 (wystąpił 2008.04.01)
70. rakin 2007.03.27
71. sowa 2007.03.29
72. andynie (Cezary Niedźwiedzki, Opole) 2007.04.01
73. jaCCeK (Paweł D., Lublin) 2007.04.20
74. Wiktor (Wiktor Żarnowiecki, Warszawa) 2007.04.22
75. karampuk 2007.04.22
76. radas 2007.04.22
77. andrzej50 2007.04.22 (prawicarp.pl: nie)
78. raddi 2007.04.22
79. Joz. 2007.04.23
80. mateusz_winnik 2007.04.23
81. proklws 2007.04.23 (prawicarp.pl: nie)
82. Rafał 2007.04.24
83. Jan Czajka 2007.04.24
84. Kauzer 2007.04.24
85. Agnieszka Wesołowska 2007.04.24
86. Cr2ShEr 2007.04.25
87. mel502364572 2007.04.25 (wystąpił 2007.05.13)
88. Danuta Król 2007.04.26
89. polciaa 2007.04.26
90. Zdzich 2007.04.27 (wystąpił 2007.05.27)
91. serfer88 2007.04.29
92. Panslawista 2007.04.29
93. Der 2007.04.30
94. Elcabach 2007.04.30
95. Maria 2007.04.30
96. Janusz Pieczyński 2007.04.30
97. mprokopiak 2007.05.01
98. Jakub Markiewicz 2007.05.02
99. Bielanczyk 56 2007.05.02 (prawicarp.pl: nie)
100. sauber1 2007.05.02
101. krzysztof.augustyniak 2007.05.02
102. Kaszewski 2007.05.02
103. kjk 2007.05.03
104. zyrafa 2007.05.03
105. camille_pissarro 2007.05.03 (prawicarp.pl: nie)
106. Andrzej J. Moroz 2007.05.06
107. juveninho 2007.05.06
108. Marek Niedźwiecki 2007.05.06 (wystąpił 2007.09.03)
109. Wysoki 2007.05.10
110. Anna Sowińska 2007.05.10
111. Zarbon 2007.05.12
112. Serchio 2007.05.13
113. Roman Kruk 2007.05.14
114. gozder 2007.05.16
115. Marysia 2007.05.16
116. nowy89 2007.05.17
117. Stanisław Góra 2007.05.17
118. stmoroniak 2007.05.18
119. maciekknurow 2007.05.18
120. Artur 2007.05.19
121. Deringer 2007.05.22
122. Mirosław Jóźwik 2007.05.23
123. mjawm 2007.05.24
124. KIELISZEK 2007.05.27
125. MKG 2007.06.01
126. PIOTR MOTYLINSKI 2007.06.01
127. Mike 2007.06.08
127. Jan Gromak 2007.06.10 (wystąpił 2008.02.11)
129. gentiana 2007.06.11
130. msielski 2007.06.13
131. KB 2007 2007.06.15
132. Kasper Z 2007.06.18
133. jacko34 2007.06.19
134. COOLPEX 2007.06.25
135. Andrzej Brochocki 2007.07.07
136. Andrzej Młocki 2007.07.07
137. Tikin 2007.07.09
138. mati 2007.07.09
139. ijon 2007.07.11
140. rafal pelc 2007.07.18
141. speedy 2007.07.24
142. Jacekkasp 2007.07.29
143. RYSZARD PETRYCKI 2007.08.02 (wystąpił 2007.08.27)
144. Piotr23 2007.08.04
145. Bieńczak Jerzy 2007.08.05
146. demole 2007.08.16
147. ara 2007.08.21
148. Władysław Baryło 2007.08.27 (wystąpił 2007.12.10)
149. William Sadlocha 2007.09.03 (wystąpił 2007.12.17)
150. pgonta 2007.09.07
151. gabriel sprawka 2007.09.12
152. J.Piotrowski 2007.09.17
153. Grzegorz Wysocki 2007.09.27
154. ilonka 2007.10.20 (wystąpiła 2007.12.08)
155. Jerzy Makulski 2007.10.22
156. Matayn83 2007.10.22
157. Konrad Głowacki 2007.11.08
158. wódz 2007.11.09
159. lukasz_krakow 2007.11.16
160. Krzysztof Laskowski 2007.11.29
161. Marcin Nowak 2007.12.13
162. Bodaz 2008.01.02
163. Marta Łuźwik 2008.01.02
164. Szymon Jagodziński 2008.01.04
165. Maciej Piwowaron, Warszawa 2008.01.13
166. Rafał Leszek Bieroński, Czeladź 2008.01.18
167. lukaswójcik 2008.01.19
168. Eskolos 2008.01.29
169. Ryszard Czarny 2008.01.30
170. leon lisowski 2008.02.12
171. Józef Korda 2008.02.16
172. MarcinW_76 2008.02.19
173. Kamil 2008.02.19
174. Marek Haczkiewski 2008.02.19
175. Ryszard Jastrzębski 2008.02.21
176. Młody Prawicowiec 2008.03.04
177. GregorSchmidt 2008.03.04
178. Aleksander Bentarski 2008.03.05
179. Janusz Kasprowicz 2008.03.20
180. Marek Jastrząb 2008.03.21
181. Radosław Czerniak 2008.03.24
182. Magdalena Kamińska 2008.03.25
183. Kamil Gromiec 2008.03.25
184. KRZYSZTOF SKRZYPCZAK 2008.04.02
185. kamilo 2008.04.04
186. piotrwojewnik 2008.04.07
187. jarema 2008.04.16
188. Piotr Zajkowski 2008.04.27

To jest: Prawicowiec

Zaproszenie do partii prawicowej

Ludzi o poglądach prawicowych zapraszam do pierwszej polskiej partii prawicowej "Prawica RP". Proszę zajrzeć pod link podany w stopce niniejszego wpisu, znajdą tam Państwo informacje o naszej partii, a na końcu tekstu jest umieszczona aktualna lista członków Prawicy RP.

Jakub Kachniarz - Prawicowiec
Prezes Prawicy RP

prawicowość = konserwatyzm + liberalizm + antykomunizm
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

Panie Jakubie Co oznacza

Panie Jakubie
Co oznacza (prawicapr: nie)

To jest: Prawicowiec

prawicarp: nie

Panie Kryspinie, dopisek (prawicarp: nie) oznacza, że dana osoba nie zarejestrowała się na portalu www.prawicarp.pl jako członek Prawicy RP.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

proszę wykreślić

z mojego opisu "Tampere (Finlandia)". Już nie mieszkam w Finlandii i w najbliższym czasie nie będę mieszkać.

Pzdr. Michał Pilc (POznaniak)

-----
Dlaczego w Polsce nie ma demokracji? - Ruch na Rzecz JOW

To jest: Prawicowiec

POznaniak

OK. Dziękuję za wiadomość.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Jerzy Kałwak

Dziękuję bardzo -

11. Anonim 2006.08.30 (Wystąpił 2007.12.09)
--------------
href=http://aribo.pl/jerzykalwak/index.htm>aribo.pl/jerzykalwak

To jest: Owsianko

Prezesie!

Jeżeli macie program dla podobnych do mnie, to witam się na waszym pokładzie
Owsianko

To jest: Prawicowiec

Spraw związanych z opieką

zdrowotną, rentami i zasiłkami dotykamy w punktach 2 i 3 naszej deklaracji społecznej, obawiam się jednak, że są one ujęte dość ogólnikowo. Oto te punkty:

2. Uważamy, że polski system opieki zdrowotnej należy stopniowo przekształcić w system niezależny od państwa, oparty na ubezpieczeniach dobrowolnych. Należy ten proces przeprowadzić z zachowaniem uprawnień nabytych.

3. Uważamy, że polski system emerytur, rent i zasiłków należy stopniowo przekształcić w system niezależny od państwa, oparty na ubezpieczeniach dobrowolnych. Należy ten proces przeprowadzić z zachowaniem uprawnień nabytych, a w jego fazie początkowej należy zlikwidować ZUS i wprowadzić emerytury, renty i zasiłki płatne z budżetu państwa.

Proszę ocenić, czy wyżej nakreślone zamiary reformatorskie idą według pańskiej myśli. Nie mamy jeszcze niestety żadnych konkretnych projektów ustaw dotyczących powyższych spraw.

Link do deklaracji społecznej Prawicy RP: http://www.prawica.net/node/4994.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Owsianko

PRAWICOWIEC

bardzo sobie cenię szczerość, bo chociaż nieraz jest bolesna, to przecież wyrządza mniej krzywd, niż "bezbolesny' FAŁSZ. Mam tu na myśli partyjne gęgałki o tym, że WICIE- ROZUMICIE, U NAS JEST PROGRAM DLA WAS, TOWARZYSZU NIEDOJDO. Macie program w zarysie i lepszy taki szczątkowy (bo jest co rozszerzać), niż obiecanki na wierzbie.
pozdrawiam
Owsianko

To jest: Prawicowiec

Dziękuję

za przychylny komentarz.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Owsianko

PRAWICOWIEC

Przesyłam Panu fragment mojego felietonu-ostrzeżenia: pamiętajcie o tym, że słabosilny i niebogaty weteran choroby, to TEŻ człowiek!

Np. emeryt na rencie

Babcia zwana Drypcią, mieszkała w pobliżu setnego supermarketu w tej dzielnicy.

Tu szanowne państwo zapozna się z lokalizacją niniejszego horroru: była to dzielnica zagracona budynkami do wyburzenia w tempie natychmiastowym. Tam i sam, w szczelinach pomiędzy jednorodzinnymi kartonami, walały się przygnębione ogródki działkowe.

Babcia, jak to zabytek klasy unikalnej, żyła sobie po cichutku, bezszmerowo, nikomu nie wchodząc na odcisk, była więc globalnie lubiana i  żyła sobie otoczona niezmordowaną troską.
Co rusz ktoś się nad nią pochylał i mówił, że trzeba jej pomóc.

Powoli mówienie o pomocy dla babci, Drypci stało się regułą. Można powiedzieć, że do dobrego tonu należało podniosłe wyrażanie się o niej. Doszło do tego, że kto chciał być zatrudniony w ośrodku pomocy społecznej, musiał przynieść na rozmowę kwalifikacyjną jakiś szczegółowy plan podnoszenia Drypci na duchu, musiał przywlec się z jakąś dowartościowującą KONCEPCJĄ.

Z czasem babcia przestała być babcią potoczną, zwykłą starowinką utytłaną w szare, codzienne problemy nie do rozwiązania. Zaczęła być DRYPCIĄ SYMBOLICZNĄ, babcią hasłową, statystyczną, zbiorową. Mówiąc: DRYPCIA, myślano: EMERYTKA, RENCISTKA, baba-sztandar, baba-logo.

O emerytkach, rencistkach i innych przewlekle żywych, myślano najchętniej podczas ich pogrzebów.

Ale zdarzało się, że mogły usłyszeć o sobie i za życia. Raz do roku, a niekiedy raz na parę lat, rewaloryzowano im portfeliki i raz na jakiś czas w szklanym okienku pojawiał się smutny obwieś z ZUS-u  i wygłaszał orędzie o dwuzłotowej podwyżce. 
-------------------------
POZDRAWIAM

To jest: Prawicowiec

Bardzo dobre

Zwłaszcza podobają mi się „przewlekle żywi”.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Owsianko

PRAWICOWIEC

JESTEM WIĘC HONOROWYM SYMPATYKIEM WASZEJ PARTII

Owsianko

To jest: Prawicowiec

Bardzo się cieszę.

Aby nadać temu treść proszę wejść na portal http://prawicarp.pl/ i zarejestrować się jako sympatyk.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Viperek

Heh

Chętnie bym się zapisał ale to chyba dopiero za rok
---------------------------------------------------------------------
Niech Żyje Paleolibertarianizm czołowa myśl prawicowa !!

To jest: Prawicowiec

Poczekamy

na Pana.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Viperek

Ah

Dziękuje za cierpliwość
---------------------------------------------------------------------
Niech Żyje Paleolibertarianizm czołowa myśl prawicowa !!

To jest: Prawicowiec

Viperek

Przepraszam, ale jest uwaga ortograficzna: nie piszemy „ah”, tylko „ach”. Ale, z drugiej strony, piszemy „aha”, nie zaś „acha”. Nie wiem, może to się przyda na maturze.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Viperek

No to są właśnie takie

No to są właśnie takie przyzwyczajenia internetowe. W każdym razie dziękuje
---------------------------------------------------------------------
Niech Żyje Paleolibertarianizm czołowa myśl prawicowa !!
http://viperinio.blog.onet.pl/
http://pl.youtube.com/user/Viperekt

To jest: Apfelbaum

A czy nadal będziecie epatować antykomunizmem.

Mnie to trochę razi. Podobnie jak to wstawianie słowa liberalizm gdzie nie trzeba.

To jest: Prawicowiec

Antykomunizm nie jest u nas akcentem

epatologicznym tylko niezbywalnym składnikiem prawicowości, albowiem według nas:

prawicowość = konserwatyzm + liberalizm + antykomunizm

Ten konserwatyzm to konserwatyzm wartości (moralny), liberalizm oznacza wolność gospodarczą, a antykomunizm – wiadomo. Każde z tych trzech pojęć wstawiamy tam, gdzie jest adekwatne, czyli należy do rzeczy.

Na przykład sprzeciw wobec propagandy homoseksualnej w szkołach to przejaw konserwatyzmu, żądanie reprywatyzacji jest w naszym rozumieniu jednocześnie konserwatywne i liberalne, a postulat dekomunizacji jest antykomunistyczny.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Apfelbaum

To co pan nazywa liberalizmem to...

...kapitalizm. A może się niestety kojarzyć z liberalną międzynarodówką. Nie można połączyć konserwatyzmu z liberalizmem. Po prostu posługują się inną aksjologią. Z kapitalizmem i wolnym rynkiem konserwatyzmu godzić nie trzeba, bo sami Doktorzy Kontrrewolucji byli w większości kapitalistami lub nie byli jego przeciwnikami. Tymczasem antykomunizmu nie rozumiem. Mógłby pan wyjaśnić, do czego te zwierzę.

Skoro Pan tak ładnie pisze...

... to kwestię libealizmu możemy uznać za wyjaśnioną - osobiście mogę się zobowiązać do nieużywania tego słowa, pisząc o kapitalizmie, czy swobodzie gospodarowania.

Niemniej będę ostrożny, bo miałem już sygnały, że ta swoboda to też musi być mocno ograniczona - bo, gdybyśmy mieli prawdziwy kapitalizm, to oznacza to natychmiastową i niekontrolowaną budowę burdeli - i moje zapewnienia, że konserwatyzm i takie tam nie były brane za dobrą monetę.

Co do antykomunizmu - to wynika on raczej z praktyki, niż teorii - tj. komuniści postępowali źle - i nawet teraz, gdy nawrócili się na kapitalizm, a nawet na konserwatyzm (choć nie jest to precyzyjne) - to chcieliby mieć je tylko dla siebie - dla nas pozostawiając komunizm w wersji soft - czyli socjalizm.

Rozumiem, że jest to postrzegane nieco anachronicznie - szczególnie przez ludzi, którzy chcieliby zapomnieć o swojej przeszłości, albo o zapatrywaniach rodziców/krewnych/znajomych - także przez ludzi młodych, którzy Bieruta umieszczają tuż po bitwie pod Grunwaldem.

Niemniej doświadczenie uczy - że byli komuniści są skłonni do podnoszenia podatków, komplikowania prawa, grabieży dóbr , którymi włada państwo i wystawiania rachunków obywatelom za swoje błędy - i chętnie rozgrzeszają też innych byłych komunistów.

Nie mam jakiegoś jadu antykomunistycznego - po prostu uważam, że dla dobra obywateli i państwa byłoby lepiej, gdyby rola członków PZPR we władzy ustawodawczej i wykonawczej uległa zmargilanzowaniu.

--------------
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Apfelbaum

Kwestia burdeli.

Burdele są i będą. Natomiast przyzwoitość wymaga by były nielegalne. Takich nielegalnych burdeli w średniowieczu było wiele. Władza się nimi szczególnie nie przejmowała. Wiedział o nich, bowiem prawie wyłącznie sam zainteresowany. Gdyby burdel stał się hałaśliwy i np. zaczął się reklamować powinien być natychmiast zlikwidowany.
Co do swobody pełnej to czy takowa nie powinna zawierać w sobie wolność założenia np. biura pośrednictwa z płatnymi mordercami? Lub restauracji dla kanibali? Jeśli odpowie pan, że „Nie” to ogranicza tą swobodę.

"Burdele są i będą.

"Burdele są i będą. Natomiast przyzwoitość wymaga by były nielegalne". Myli się pan, przyzwoitośc wymaga, by z nich nie korzystać, nawet jak są legalne...

To jest: Apfelbaum

Nie to o czym pan pisze...

...to zdrowy rozsadek. A państwo zarabiające na czynach nie moralnych samo współuczestniczy w tych czynach.

No, zaczyna się dobrze...

... tj. że jakies ograniczenia musza być, bo np. biuro platnych morderców - ale jak się w paktyce za to zabrać, to się okazuje, że najbardziej płatne zabójstwa ogranicza wzrór na samochód ciężarowy, zmiana formularza PCC i zakaz odliczenia VAT od "elektronicznej" faktury wysłanej mailem - a ja oponentów wtedy nie słyszę - jedynie, że jakiś formalizm musi być.

--------------
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Prawicowiec

Liberalizm oznacza „wolnościowość”,

czyli pozytywny stosunek do wolności. Nie widzę nic złego w liberalizmie gospodarczym, czyli pozytywnym nastawieniu do wolności gospodarczej.

Konserwatyzm wartości da się połączyć z liberalizmem gospodarczym. Takie połączenie to właśnie kapitalizm, o którym Pan pisze. Elementem konserwatywnym jest w kapitalizmie na przykład kupiecka uczciwość.

Nie widzę powodu, żeby ładne słowo „liberalizm” oddawać jaikmś palantom z „liberalnej międzynarodówki”, o której zresztą nic nie wiem.

Antykomunizm to negatywny stosunek do komunizmu i komunistów. Komunizmu już w Polsce nie ma, ale nadal w „służbie publicznej” jest mrowie komunistów, którzy szkodzą temu krajowi. Szkodzą, bo inaczej nie potrafią, są bowiem kompletnie zdemoralizowani. Komuniści to byli członkowie PZPR, ZSL i SD. Ludzi tych trzeba raz na zawsze wysiudać z posad państwowych, żeby już więcej nie szkodzili.

(to był komentarz do http://prawica.net/node/8444#comment-237...)
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Apfelbaum

Ale Kościół potępił liberalizm.

Na przykład Papież Pius IX w Sylabusie błędów:

80. Papież rzymski może i powinien pogodzić się i pojednać z postępem, liberalizmem i cywilizacją współczesną.

Nie mówiąc o słynnej pracy ks. dr Felix Sarada y Salvany pod znamiennym tytułem "Liberalizm jest grzechem".

Do tego tytułu "Liberalizm

Do tego tytułu "Liberalizm jest grzechem" pewien czytelnik, który uczestniczył w spotkaniu z ksiedzem autorem dopisał wyraźną tytułową czcionką "... a głupota już nie".

To jest: Prawicowiec

Nie jest moim obowiązkiem

pochylać się nad Panem i po raz kolejny tłumaczyć, o co chodzi z tym liberalizmem. Z kolei pańskim obowiązkiem nie jest mnie rozumieć, czy też akceptować definicję prawicowości według Prawicy RP. Ponieważ nie chce mi się kontynuować tej źle rokującej dyskusji, więc wyłączam się życząc Panu Wesołych Świąt Wielkanocnych.

(To był komentarz do http://prawica.net/node/8444#comment-237...)
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Apfelbaum

Zakłada pan Prawicę RP.

Ludzie mają płacić składki i poświęcać czas temu projektowi. Dlatego zanim się zdecydują mają prawo, a nawet obowiązek wyrazić swoje wątpliwości. Rozmawiam z panem, bo w kwestiach szczegółowych się z panem zgadzam. Jeśli celem Prawicy RP jest zmuszanie ludzi do pańskiej definicji rozmowa jest rzeczywiście bezcelowa. Ja się z nią nie zgadzam z dwóch powodów.
1). Nie wierzę w rozdział na liberalizm (filozofię polityki) i liberalizm gospodarczy. To, co pan określa l. gospodarczym jest według mnie po prostu kapitalizmem. I ja jak najbardziej jestem kapitalistą.
2). Jeśli prawicowość jest antykomunizmem to prawica potrzebuje istnienia komunistów by być prawicą.
Jest mi niezmiernie przykro, że zrywa pan rozmowę nim się naprawdę zaczęła.

Prosze zapomniec o terminach takich jak:

kapitalizm, socjalizm, komunizm...
To sa pojecia sztuczne, bo nie ma nigdzie czystego kapializmu itp. To jest marksizm, ktory jest sztuczna nieistniejaca
w rzeczywistosci ekonomia.
Prosze uzywac pojecia : DOBROBYT, czytac EKONOMIA DOBROBYTU
albo EKONOMIA NORMATYWNA
Economics of Welfare i welfare states,

Podstawa rozwoju jest konsumpcja.
1. Teoria konsumpcji
a. konsumpcja podstawowa
b.konsumpcja dodana
c. renta konsumpcyjna (czyli teoria podatku)
2.Teoria rynku
3.Teoria pieniadza

Anna
PS. Nigdzie nie wspomnialam o kapitale.

To jest: Apfelbaum

Ekonomia Dobrobytu mówi mniej niż kapitalizm.

tzn. model szwedzki też jest lansowany, jako "Ekonomia Dobrobytu".
Tymczasem jest mi bardzo daleko do neoklasycznej szkoły ekonomicznej, której nurtem jest właściwa "Ekonomia dobrobytu". Sam projekt zakłada interwencjonizm państwa w gospodarkę. Którego jestem przeciwnikiem. Wielu ekonomistów korzystało z określenia kapitalizm jak Schumpeter czy Mises. I wszyscy rozumieli, co mają na myśli. Zacytuję artykuł Adama Heydla na ten temat.

cytat:
Jaki jest tok rozumowania Misesa? Mises wyszczególnia pięć możliwych systemów organizacyj społeczeństwa w odniesieniu do spraw gospodarczych: 1) system własności prywatnej środków produkcji (kapitalizm), 2) system własności prywatnej środków produkcji, które się perjodycznie ujmuje we władanie społeczne i przeprowadza się nowy rozdział tych dóbr, 3) syndykalizm, 4) własność społeczna środków produkcji (socjalizm), 5) interwencjonizm.

http://portalwiedzy.onet.pl/53449,,,,kap...

http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2562818

kapitalizm «system społeczno-gospodarczy oparty na prywatnej własności, wolnej konkurencji i rozwiniętej gospodarce rynkowej»

Nie ma nigdzie czystej postaci kapitalizmu, wiec mozna to trakto

wac jako teorie, celem kapitalizmu (teoretycznie) jest zysk
a nie rozwoj gospodarki, wiec moze sie odnosic do jesdnastkowego przedsiebiorstwa.
Dla calego kraju celem jest dobrobyt, stad lepsza jest teoria
dobrobytu ( niekoniecznie model szwedzki) poniewaz ujmuje
wszystkie zagadnikenia ekonomiczne.
Podstawa wzrostu gospodarczego jest konsumpcja, wg. teorii dobrobytu. Wedlug Marksa jest kapital.

Anna

To jest: R1a1

Proszę nie używać tych pojęć:

cytuję Anna Kanady:

Prosze uzywac pojecia : DOBROBYT, czytac EKONOMIA DOBROBYTU
albo EKONOMIA NORMATYWNA
Economics of Welfare i welfare states

... bo konsekwencją ich stosowania jest socjalizm. "Welfare economics" zakłada, że ów "welfare" jednostek oraz ich preferencje można jakoś określić i zmierzyć, powinien robić to rząd, który następnie steruje strumieniami dochodu tak by ów "welfare" maksymalizować.

Zastosowanie takiego podejścia prowadzi do paskudnego systemu (takiego jaki obecnie panuje w krajach rozwiniętych): "rząd wie najlepiej, co jest dla ciebie dobre".

Apeluję do Pani: niech Pani nie propaguje tego plugastwa!

cytuję Anna Kanady:
Podstawa rozwoju jest konsumpcja.

Smacznego!

Bardzo prosze o podanie Panskiego projektu, czy propozycji.

Do jakiego celu widzialby Pan zmiezajace dazenia Polakow i Polski?
Jaki model przyszlosciowy?

Anna

To jest: R1a1

A jakby tak każdy sobie dążył do swojego własnego celu bez

czekania, aż ja mu ten cel nakreślę?

To jest: Apfelbaum

Plus

Państwo nieprzeszkadzające nadmiarem ustaw i podatków.

Czyli zaspokojenie wlasnych potrzeb, wlasnie o tym pisze.

Co do tego, ze bedzie "socjalizm" to jest czysta propaganda.
Socjalizm to "spoleczna wlasnosc srodkow produkcji"
a w teorii klasycznej ekonomii nie ma mowy o nacjonalizACJI.

Co do podatkow, to wlasnie w Polsce podatki nie wynikaja z zadnej teorii, ale sa zywiolowe, sluza jako
bufor zapobiegajacy twardemu londowaniu
wynikajacemu ze zmiany systemu.

Anna

To jest: R1a1

Nie.

cytuję Anna Kanady:
Czyli zaspokojenie wlasnych potrzeb, wlasnie o tym pisze.

Pani pisze o "welfare economics", zgodnie z którą to rząd decyduje jakie są potrzeby jednostek i w jaki sposób je zaspokoić.
cytuję Anna Kanady:
Co do tego, ze bedzie "socjalizm" to jest czysta propaganda.
Socjalizm to "spoleczna wlasnosc srodkow produkcji"

Nie. "Społeczna wartości produkcji" to komunizm. Socjalizm to
redystrybucja dochodów przez rząd (zgodnie z postulatami "welfare economics").

Ekonomia dobrobytu opiera sie na konsumpcji, czyli na popycie.

Popyt decyduje o tym co produkuja prywatni wytworcy,
Rzad nie jest wlascicielem srodkow produkcji, wiec nie moze
decydowac o tym co moze byc produkowane.
Po to jest wlasnie teoria rynku,badanie rynku, aby moc ja wykorzystac.
Czyli decyzje ida z dolu do gory.
Marksistowska teoria zaklada planowanie centralne i wlasnie
tak decyzje sa podejmowane przaz rzad.

Panskie myslenie wskazuje, ze marksizm nigdy nie opuszcza tych co mu raz zaufali . Marksistowski i polski socjalizm nigdy nie
zajmowal sie podzialem. Byly panstwowe srodki produkcji, a podobno jeszcze nie osiagnieto stadium komunizmu.

Pan unika odpowiedzi jaki model gospodarki by panu odpowiadal.

Anna

To jest: R1a1

To banał.

cytuję Anna Kanady:
Ekonomia dobrobytu opiera sie na konsumpcji, czyli na popycie. Popyt decyduje o tym co produkuja prywatni wytworcy,

Gdyby było tak jak Pani napisała, to "ekonomia dobrobytu" nie różniłaby się od zwykłej ekonomii. A skoro funkcjonuje jako osobne pojęcie, to znaczy, że się różni.

cytuję Anna Kanady:
Czyli decyzje ida z dolu do gory.

W "welfare economics" to rząd decyduje o przesunięciach popytu z jednych grup do drugich. Rząd uznaje na przykład, że dla bogatych dochody nie są tak użyteczne jak dla biednych, więc poprzez system podatkowy dokonuje redystrybucji na korzyść tych drugich maksymalizując tym samym - w mniemaniu zwolenników takiego podejścia - nie tyle sam dobrobyt społeczny co jego percepcję.

cytuję Anna Kanady:
Marksistowska teoria

Nie ma sensu zajmować się marksizmem, bo to martwa teoria. Mnie się nie podoba "welfare economics", którą Pani tu lansuje.

cytuję Anna Kanady:
Pan unika odpowiedzi jaki model gospodarki by panu odpowiadal.

Oparty - w przeciwieństwie do "welfare economics" - na założeniu, że u użyteczności nie da się mierzyć, a więc wszelkie próby maksymalizacji użyteczności (czy też "dobrobytu") w skali całego społeczeństwa skazane są na podobne - choć oczywiście o mniejsze skali - problemy jak próby zaspakajania potrzeb społeczeństwa w gospodarce komunistycznej.

Nie bo nie. Ja nie pytam czego nie mozna. Ja pytam o konstrukty-

wna propozycje. Co sie Panu podoba.

Ekonomia dobrobytu jest NORMALNA ekonomia wlasnie.
Marks utknal na Smithsie i Ricardzie, tyle wlasnie przekazal w swoim Kapitale, ale przeciez swiat sie nie zatrzymal,
Powstawaly inne teorie i prace.
W Polsce wprowadzona zostala w to miejsce ekonomia socjalizmu.

Teoria makro jest uogolnieniem i moze byc zapisana w postaci funkcji.
Istnieje tez teoria podatku. Jezeli ta teoria sie Panu nie po-
doba, to prosze przedstawic lepsza.

Anna

To jest: Apfelbaum

"Ekonomia Dobrobytu."

To Interwencjonizm.
To REGLAMENTACJA prawa własności!!!

To jest: Prawicowiec

Pani Anno, tak jest,

ma Pani rację. Ekonomia dobrobytu jest normalna. Ci którzy to zrozumieli, dawno już wyemigrowali do normalnych krajów, gdzie jest ekonomia dobrobytu. Z nędzy do pieniędzy. Nie ma co dyskutować z tymi, którzy uparli się siedzieć w Polsce, gdzie ekonomia jest nienormalna, a dobrobyt taki kiepski. Ale przynajmniej mamy tutaj polskie klawiatury.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Apfelbaum

Co ja słuszę!!! Interwencje państwa w gospodarkę są słuszne!!!

A czy lubi pan korupcję?
Bo ta "normalna" ekonomia jest potwornie korupcjogenna.
Przecież taka interwencja dla jednych będzie korzystna a dla innych niekorzystna.
Informacja o tym, jaką interwencje zastosuje państwo stanie się wiele warta!!!
I tu pojawi się grono chętnych do przekupienia urzędnika, który zna tą informację.
Czyli kartele polityczno biznesowe zaczną rosnąć jak grzyby po deszczu tego pan pragnie!!!

To jest: Prawicowiec

Proszę nie krzyczeć.

Nie chwycił Pan gryzącej ironii.

To jest: R1a1

Jest normalna

cytuję Anna Kanady:
Ekonomia dobrobytu jest NORMALNA ekonomia wlasnie.

... o ile jej założenia są prawdziwe:
cytuję WIKIPEDIĘ:

The early Neoclassical approach was developed by Edgeworth, Sidgwick, Marshall, and Pigou. It assumes that:

Utility is cardinal, that is, scale-measurable by observation or judgment.
Preference is exogenously given and stable.
Additional consumption provides smaller and smaller increases in utility (diminishing marginal utility).
All individuals have interpersonally comparable utility functions (an assumption that Edgeworth avoided in his Mathematical 'Psychics).
With these assumptions, it is possible to construct a social welfare function simply by summing all the individual utility functions.


Jak widać wiele z tych założeń jest kontrowersyjnych. Najbardziej kontrowersyjne jest założenie o mierzalności użyteczności. Rząd, by prowadzić polityke gospodarczą zgodną z "welfare economics", musi wiedzieć co jest dla Pani - i milionów innych obywateli - użyteczne i w jakim stopniu. Jest Pani pewna, że rządowi ekonomiści dobrze potrafią oszacować Pani potrzeby?

cytuję Anna Kanady:
Marks utknal na Smithsie i Ricardzie,

Niechże Pani da wreszcie pokój trupowi Marksa!

cytuję Anna Kanady:
Teoria makro jest uogolnieniem i moze byc zapisana w postaci funkcji.

Czy nie widzi Pani, że to jest właśnie bardzo podobne do komunizmu? Skomplikowane życie społeczne zapisane w postaci funkcji? Przecież to bzdura! Potrafi Pani przedstawić taką "funkcję?".

cytuję Anna Kanady:
Istnieje tez teoria podatku.

Jaka znowu teoria podatku?

cytuję Anna Kanady:
Jezeli ta teoria sie Panu nie po-
doba, to prosze przedstawic lepsza.

Główną wadą "welfare economics" jest to, że nie maksymalizuje ona owego "welfare", lecz jedynie jego percepcję przez szerokie masy społeczeństwa, co uzyskiwane jest przez transfer dochodów i majątku od produktywnych i bogatych, dla których krańcowa użyteczność dochodów i majątku jest niska, do nieproduktywnych i biednych, dla których krańcowa użyteczność dochodów i majątku jest wysoka. Oczywiście poprawia to samopoczucie mas ludzi biednych, ale z pewnością nie wpływa pozytywnie na ogólny dobrobyt.

A ja nie mam nic do przedstawiania. Krytyka socjalistycznej "welfare economics" została już dawno dokonana przez wolnorynkowych ekonomistów ze szkoły austriackiej.

@R1a1, boi sie Pan rozniczkowania, (uzytecznosc)

Szkola austryjacka - Mises, Reisman - jest post marksistowska szkola. Czyli szkola, ktora bierze za podstawe maksymalizacje zysku. Oznacza to, ze pomija problemy pozaprodukcyjne,
takie jak rozwoj naukowy, zdrowie, odpoczynek itp.

AnnaGeorge Reisman, in his work Capitalism: A Treatise on Economics (1996), disputes current and past theories of aggregate profit by turning them on their heads. He calls profits the original and primary form of income from which wages are deducted, thereby providing a powerful answer to the Marxian exploitation theory. He delimits time preference to the role of determining the rate of net consumption, which last, he argues, is the primary direct determinant of aggregate profit. He promotes net investment as a secondary determinant of aggregate profit because net investment tends to relate directly to an increasing quantity of money in the economic system. Through his "springs to profitability"

http://www.encyclopedia.com/doc/1G1-1197...
Anna

To jest: R1a1

No już lepiej. Niech się Pani zajmie "austriakami", a nie tym

okropnym socjalizmem "welfareekonomicznym".

Dobrze jest znac jednych i drugich.

Anna

To jest: Marek_B

Kościół jest od

Kościół jest od prowadzenia ludzi ku zbawieniu, nie od dobierania ustrojów gospodarczych. Jest to zresztą jego oficjalne stanowisko na dzień dzisiejszy. Poglądy odmienne można zrzucić na karb pleniącej się w nim demokracji.

To jest: Apfelbaum

Ma pan rację.

Kościół potępia to, co nie jest zgodne z:
A). Moralnością;
B). Nauczaniem Kościoła.
Kapitalizmu Kościół nigdy nie potępił. Nie narusza on ani moralności ani nie jest sprzeczny z nauczaniem Kościoła.
Nawet prymas Wyszyński mimo ostrych ataków na kapitalizm nie atakuje samego ustroju, a kult mamony. Tymczasem nacjonalizacja została potępiona jak i liberalizm. Nacjonalizacja została uznana za kładziesz, a liberalizm za filozofię niezgodną z nauczaniem Kościoła.

PS: 11. Kościół nie tylko nie powinien wytykać czegokolwiek w dziedzinie filozofii, ale nawet winien znosić błędy filozofii i pozwolić, by się sama poprawiła.

12. Dekrety Stolicy Apostolskiej i kongregacji rzymskich przeszkadzają w swobodnym postępie nauki.

21. Kościół nie ma władzy ustalania z mocą dogmatu, że religia Kościoła katolickiego jest jedynie prawdziwą.

23 Papieże rzymscy i sobory powszechne wykraczały poza granice swej władzy, przywłaszczały sobie prawa władców, a nawet błądziły w ustaleniach dotyczących wiary i moralności.

Papież Pius IX
Syllabus Błędów

To jest: Marek_B

Odnoszę wrażenie, że

Odnoszę wrażenie, że spór toczy się wokół terminologii. To co zostało potępione u końca XIX wieku, to coś co możnaby nazwać dzisiaj libertarianizmem, czyli robienie sobie bożka z bytu abstrakcyjnego jakim jest wolność. A dokładnie wolność, która jest utożsamiana z powiedzeniem "róbta co chceta" i w encyklikach odnosiła się głównie do relacji pracownik-pracodawca. Z tym że, papieże potępiali zarówno związki zawodowe, jak i krwiopijczych kapitalistów. Jak by nie patrzeć są to niuanse.

Jeśli zaś chodzi o liberalizm gospodarczy (czyli inaczej wolność gospodarczą) to z tego co wiem, to Kościół nie ma do tego żadnych zastrzeżeń poza afiszowaniem się z bogactwem, kultem pieniądza itp. Innymi słowy - nie zgadza się ze skrajnościami, z którymi zgadzać się nie może ze względów doktrynalnych. Liberalizm gospodarczy jako taki jest jednak na chwilę obecną dla Kościoła obojętny. Choćby dlatego, że z nim nie walczy, jak czynił to np. komunizm. Zostało to niedawno dobitnie wypowiedziane przez obecnego papieża. Z tego co pamiętam to także JP II twierdził, że Kościół jest nieomylny jedynie w kwestiach wiary. A wiara w to, że pracownik powinien otrzymywać tzw. płacę minimalną to chyba jednak nie ta wiara o którą nam chodzi.

Moim prywatnym zdaniem Kościół przez wiele wieków miał "nie po drodze" z wieloma Żydami, którzy do dziś są głównymi piewcami ideologii liberalnych. Potępiał wszelkie żydowskie poglądy, razem z wykwitami światopoglądowymi "jak leci". Przecież niemal identyczna historia była np. z lichwą.

To jest: Apfelbaum

Podział na liberalizm gospodarczy i filozoficzny jest sztuczny.

A Kościół potępił wielokrotnie i to przynajmniej 2 krotnie w XX w.
Wolności czy raczej swobody gospodarczej, czyli kapitalizmu Kościół nigdy nie potępił w odróżnieniu od liberalizmu.
Kościół nie potępiał niekomunistycznych ZZ.
Stanowiska Kościoła nie są elastyczne i nie ma prawdy dnia dzisiejszego tylko prawda na wszystkie czasy.
KK odchodził od lichwy nie ze względu na jakieś Żydowskie lobby, ale osiągnięcia scholastyki.
Powrót do lichwy to dopiero 'reforma' Lutra, który rzeczywiście nie lubił Żydów.
Twierdzenie, że potępienie przez Kościół liberalizmu jest bezzasadne jest nie tylko podważeniem autorytetu Kościoła, ale na dodatek podważaniem całej teologii dogmatycznej.

To jest: Marek_B

> Wolności czy raczej

> Wolności czy raczej swobody gospodarczej, czyli kapitalizmu Kościół nigdy nie potępił w odróżnieniu od liberalizmu.

Czyli jest tak jak pisałem - spór toczy się wokół ostrości pojęć. Nie wiem dlaczego forsuje Pan tezę o nierozerwalnym związku dajmy na to monetaryzmu i leseferyzmu z subkulturą "kochających inaczej" (?) Wg mnie powiązania są tu co najwyżej językowe.

> Stanowiska Kościoła nie są elastyczne i nie ma prawdy dnia dzisiejszego tylko prawda na wszystkie czasy.

... w kwestiach wiary, a nie np. gospodarczych, czy politycznych.

> jest nie tylko podważeniem autorytetu Kościoła, ale na dodatek podważaniem całej teologii dogmatycznej.

Kryteria nieomylności papieskiej - papież naucza ex cathedra, kiedy:

1. występuje jako ten, który pełni funkcje pasterza i nauczyciela wszystkich chrześcijan,
2. czyni to z najwyższym autorytetem,
3. nauczając wiary i obyczajów,
4. w sposób zobowiązujący cały Kościół.

Jeśli nie realizuje się któryś z tych czterech warunków, nie można uznać nauczania papieskiego za ekskatedralne, czyli nieomylne.

W tym przypadku warunki 2 i 3 są jaskrawo naruszone.

To jest: Apfelbaum

Nie nieostrości, ale kategorii.

Tu nie chodzi o tolerancje i nobilitację różnego rodzaju zboczeń i wolny rynek.

W kategorii doktryn ekonomicznych nie ma liberalizmu.
Jest:
+ Kapitalizm;
+ Interwencjonizm (Kapitalizm państwowy);
+ Korporacjonizm (solidaryzm);
+ Syndykalizm;
+ Gospodarka Centralnie Sterowana.

Oraz historyczne jak:
+ feudalizm;
+ ustrój niewolniczy.

W kategorii doktryn politycznych:
+ Socjalizm;
+ Liberalizm;
+ Konserwatyzm.

To, że liberalizm zawsze popierał kapitalizm. Nie stawia znaku równości między tymi pojęciami. Wielu liberałów współcześnie przechodzi na nie tylko umiarkowany, ale radykalny Interwencjonizm (Amerykańska partia demokratyczna).
Konserwatyzm od samego początku istnienia był podzielony na kapitalistów i korporacjonistów. Socjaliści popierali wszystkie doktryny ekonomiczne prócz kapitalizmu.

To jest: Marek_B

Kategorie

Kapitalizm to ustrój polityczny, społeczny i gospodarczy, natomiast doktrynami ekonomicznymi są liberalizm (inaczej leseferyzm), merkantylizm, fizjokratyzm czy keynesizm. Liberalizm zawiera się w czymś co nazywamy kapitalizmem.

To jest: Apfelbaum

Liberalizm jest filozofią polityki.

Zasada laissez faire w gospodarce to Fizjokratyzm. Jean-Baptiste Say, Frederic Bastiat jako ekonomiści należą nie do liberalizmu tylko klasycznej szkoły francuskiej.
Myśl ekonomiczna to:
+ Scholastyczna myśl ekonomiczna;
+ Merkantylizm;
+ Fizjokratyzm;
+ Ekonomia klasyczna;
+ Historyczna szkoła ekonomiczna;
+ Marksistowska szkoła ekonomiczna;
+ Marginalizm;
- Szkoła psychologiczna (Menger Carl);
- Szkoła neoklasyczna (Jevons William Stanley);
- Szkoła matematyczna (Walras Lon Marie Esprit);
+ Keynesizm;
+ Nowa szkoła klasyczna (szkoła racjonalnych oczekiwań);
+ Monetaryzm.

Większość prawie absolutna jest za kapitalizmem, ale która z nich to ta liberalna?

To jest: Marek_B

"Liberalna" w tym

"Liberalna" w tym rozumieniu, to synonim ekonomii klasycznej i dzisiaj do niej nawiązujących (szkoła chicagowska, austryjacka...). Bastiat i Say również zaliczani są do tego nurtu.

Jak słusznie Pan zauważył prawie wszystkie nurty, które zostały wymienione są kapitalistyczne. Wszystkie cośtam do kapitalizmu wniosły, ale wg mnie największe zasługi i najwięcej słusznych spostrzeżeń ma właśnie szkoła klasyczna.

To jest: Apfelbaum

Tylko, że austriacka jest bardziej bliska leseferyzmowi,..

...a wywodzi się z szkoły scholastycznej!!!
Pańskie utożsamianie leseferyzmu/kapitalizmu/wolnego rynku z liberalizmem jest wynikiem czysto historycznego powiązania. Ekonomiści bliscy kapitalizmowi często byli filozoficznie powiązani z myślą liberalną (Locke, Smith, Mill). Było to wynikiem obniżenia statusu polityka przez myśl liberalną do:
+ stratega (Machiavelli);
+ ekonomisty (Locke);
Problem ten jest dokładnie omówiony przez Leo Straussa w traktacie: "Czym jest filozofia polityki".
Dawniej ten rozdział był bardziej rozumiany. Wszyscy widzieli, że liberalizm jest wtórny wobec kapitalizmu. Tak naprawdę to właśnie, dlatego powstało pojęcie kapitalizm. Tak samo jak powstało słowo jakobinizm by oddzielić ruchy radykalne (jakobińskie) od umiarkowanych (liberalnych). Pojęcia nie powstają ot tak bez sensu, ale z jakiegoś powodu.
Wypaczenie pojęć jest obecnie przerażające np. inflacja oznaczała jeszcze 50 lat temu wzrost podaży pieniędzy i kredytu. Dzisiaj pojęcie to oznacza wzrost cen!!!
50 lat temu, gdy ktoś mówił, że obniży inflację oznaczało to zmniejszenie podatku emisyjnego i podwyżkę stóp procentowych. Dzisiaj oznacza przeważnie działania odwrotne!!!
Niestety mi już sił brak. Teraz się okazuje, że papieże potępiając liberalizm potępiali kapitalizm i że nie mogli tego czynić, bo to wtrącanie się do spraw państwa. Jednak gdyby poparli liberalizm na pewno nie poparliby kapitalizmu i byłoby to słuszne. Ja nic z takiej logiki nie mogę pojąć!!!

To jest: Marek_B

Rozumowanie jest jak

Rozumowanie jest jak najardziej spójne. Liber (łac. liberalis – wolnościowy, liber – wolny). W ekonomii jego przeciwieństwem jest fiskalizm, interewncjonizm oraz protekcjonizm.

To jest: Apfelbaum

Takie rozumowanie jest błędne...

...i ahistoryczne. Podam przykład sodalis = soda + lis, czyli biały lis? Radykalizm (łac. radix korzeń, rzepa), czyli w ekonomii wypieranie zboża przez buraki, rzepę i kartofle?

To jest: Owsianko

PRAWICOWIEC

Serdecznie zapraszam do dyskusji: http://www.prawicarp.pl/node/233

Owsianko

To jest: Prawicowiec

Panie Marku, to jest 22 700

znaków, artykuł na ponad 9 stron. Zanim zabiorę głos, muszę to najpierw przeczytać, potem zrozumieć, następnie przemyśleć, wreszcie wyrobić sobie zdanie w tej sprawie. A to nie będzie dla mnie łatwe, bo nie miałem styczności z tym, co Pan opisuje.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

Idiotyzm z tym czekaniem, az

Idiotyzm z tym czekaniem, az was będzie trzystu, zanim sie ujawnicie w realu...Potrzeba tysiac podpisów z obywatelskim poparciem, a nie trzystu członków...Już dawno mozna się było zaewidencjonować, a dziś, byłoby juz np po rozmowach w sprawie koalicji wyborczej z LPR bisem...Takie przeciąganie sprawy do niczego nie prowadzi...Jazda do realnej roboty, ponad stu członków, to wcakle nie tak mało, na początek...Zanim dojdzie do trzystu, w takim internetowym stylu, to pierwsza setka zdąży sie już zniechęcić...

To jest: Prawicowiec

Rejestracja Prawicy RP

Oprócz tysiąca podpisów do rejestracji partii potrzebna jest siedziba. Wynajęcie siedziby to dół tysiąc-półtora miesięcznie. Partia pozaparamentarna, którą początkowo będziemy, powinna robić propagandę, aby dać się poznać. Prawica RP będzie propagować swoje oceny bieżącej sytuacji, swoje deklaracje i zamiary, przez konferencje prasowe. Koszt jednej konferencji prasowej to następny tysiąc-półtora.

Dla pokrycia wskazanych kosztów potrzebujemy 300 członków płacących dziesięciozłotową składkę miesięczną. Te składkowe pieniądze są niezbędne dla istnienia i sensownego działania Prawicy RP w świecie rzeczywistym. Co do zniechęcania, to w ciągu ostatnich 12 miesięcy zapisało się 150 osób, z czego 5 się zniechęciło i wystąpiło z partii.

- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

No to 150 członków

No to 150 członków założycieli zapłaciłoby po dwie dychy, przez pierwszy miesiąc, albo dwa... i już dawno byłoby po sprawie. A o trzystu członków w realu byłoby na pewnio znacznie łatwiej...Zwłaszcza, że nadarzała się dobra okazja, by od razu znaleźć w jakimś tam centrum zaintaresowania...A teraz został już tylko pozytywizm...

To jest: Prawicowiec

Prośba do członków Prawicy RP

Koleżanki i Koledzy, proszę o uaktualnienie w swoich stopkach linku do tekstu „Zakładamy Prawicę RP”. Link aktualny: http://www.prawica.net/node/8444.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Marek Olżyński

Panie Prezesie

Sławek na rację: http://prawica.net/node/8444#comment-186...
------------------------------------------------
nie wszystko jest takie oczywiste
www.platformakociewie.pl

To jest: Prawicowiec

Zaproszenie do partii prawicowej

Szanowni Państwo,

Ludzi o poglądach prawicowych zapraszam do pierwszej polskiej partii prawicowej "Prawica RP". Proszę zajrzeć pod link podany w stopce niniejszego wpisu, znajdą tam Państwo informacje o naszej partii, a na końcu tekstu jest umieszczona aktualna lista członków Prawicy RP.

Parę słów wyjaśnienia: przez poglądy prawicowe trzeba rozumieć zespół przekonań, na który składają się konserwatyzm w dziedzinie wartości, liberalizm w sferze gospodarczej i antykomunizm polityczny. Zasady i postulaty Prawicy RP są przedstawione w naszych czterech niżej wymienionych deklaracjach.

Deklaracja ideowa http://prawica.net/node/4541
Deklaracja gospodarcza http://prawica.net/node/4571
Deklaracja polityczna http://prawica.net/node/4676
Deklaracja społeczna http://prawica.net/node/4994

Przed przystąpieniem do Prawicy RP proszę się upewnić, że zgadzają się Państwo z tymi deklaracjami. Cechą mile widzianą u osób wstępujących do Prawicy RP jest tradycjonalizm przejawiający się w zachowaniu konserwatyzmu formy (m. in. konwencjonalny strój, powierzchowność).

Jakub Kachniarz - Prawicowiec
Prezes Prawicy RP

prawicowość = konserwatyzm + liberalizm + antykomunizm
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Prawicowiec

Prośba do członków Prawicy RP

Koleżanki i Koledzy, proszę o uaktualnienie w swoich stopkach linku do tekstu „Zakładamy Prawicę RP”. Link aktualny: http://www.prawica.net/node/8444.
- - - - - - -
Prawica RP (partia polityczna)

To jest: Prawicowiec

Prawica RP

Jest sobota, godz. 00:10. On line jest całe prezydium Prawicy RP. Chciałbym Państwa, korzystając z tej rzadkiej okazji, zawiadomić, że dzisiaj wstąpił do naszej partii kolejny nowy kolega. Lista członków ma już 158 pozycji, z czego 6 to osoby, które wystąpiły z partii.
- -